Pancéřovaný TRITON na podvozku Tatra pro české hasiče

Pancéřovaný TRITON na podvozku Tatra pro české hasiče
Autor: Tatra Trucks|Popisek: CZS 15 TRITON
20 / 04 / 2020, 13:00

V polovině února tohoto roku dostali hasiči Záchranného útvaru Hlučín nový unikátní pancéřovaný speciál CZS 15 TRITON na podvozku Tatra. Je výsledkem vývoje a práce několika českých firem, a Hasičský záchranný sbor České republiky tak disponuje dalším typem vozidla pro zásahy v extrémních podmínkách a nebezpečném prostředí.

CZS 15 TRITON je vysoce odolné pancéřované vozidlo z dílny šternberského podniku Excalibur Army, jež vzniklo ve spolupráci s automobilkou Tatra Trucks a firmou THT Polička. Podvozek a pohonná soustava pocházejí z dílny kopřivnické společnosti a hasičskou nástavbu vyvinuli a vyrobili v Poličce. TRITON představuje velitelsko-průzkumné vozidlo určené pro operace v náročných terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení. Je tedy vhodné pro nasazení při požárech s rizikem výbuchů v prostorách s nebezpečným nebo explozivním materiálem a municí, při haváriích v chemických a energetických provozech, v oblastech zamořených jedovatými látkami nebo například při přírodních katastrofách či lesních požárech a při odstraňování následků teroristických útoků. TRITON tak bude nasazován v roli prvosledového vozidla podobně jako již dříve dodané zodolněné cisternové stříkačky Tatra Force CZS 40 nazývané TITAN.

TRITON využívá jako základ osvědčený podvozek Tatra Force 4×4 s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol. Ta jsou opatřena centrálním systémem dohušťování pneumatik Teleflow, jenž umožňuje měnit tlak v pneumatikách z místa řidiče i během jízdy. Řidič může za jízdy měnit i tlak v systému vzduchového odpružení podvozku, a tím měnit světlou výšku vozu v rozsahu od - 110 do + 80 mm. Všechny diferenciály navíc disponují elektropneumaticky ovládanou uzávěrkou.

triton

Provozní hmotnost TRITONu se pohybuje mírně přes 15 t, celková pak může činit až 18 t, a to podle typu ochrany a výbavy vozu. Výjimečné vlastnosti tatrováckého podvozku jsou podtrženy schopností vozu překonat vertikální překážky do výšky 0,5 m, příkop do šířky 0,9 m a stoupavostí 45 stupňů. Brodivost TRITONu dosahuje hodnoty 1,2 m. Na délku vůz měří 6250 mm, rozvor náprav má hodnotu 3650 mm, šířka vozu je 2550 mm a výška 2800 mm.

TRITON poskytuje osádce vysokou míru balistické a protivýbuchové ochrany, která garantuje i velkou odolnost proti mechanickému poškození. Ta je žádoucí například při zásazích v hustých lesních porostech nebo při pohybu v blízkosti staticky narušených staveb a podobně. Balistická odolnost dosahuje úrovně 2, protiminová pak úrovně 2a/2b dle normy STANAG 4569. Osádka má k dispozici i protivýbuchová sedadla v kabině, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila následky exploze pod vozem.

Hasičská nástavba v zadní části vozu je zhotovena ze slitin lehkých kovů, i přesto je však rovněž odolná proti mechanickým poškozením. V jejích útrobách se skrývá nádrž o objemu 2000 l vody, v bočních a zadních schránkách s výklopnými dveřmi je pak uloženo hasičské vybavení. Nástavba také ukrývá požární čerpadlo THT PJA 1500 s jmenovitým průtokem 1500 l vody za minutu poháněné motorem vozu. S čerpadlem je spojena požární proudnice Alco APF2-DC umístěná na pravé straně přídě automobilu, kterou ovládá velitel osádky ze svého pravého předního sedadla pomocí joysticku.

Kabina je přetlaková, hermeticky uzavřená a pojme dva členy osádky (řidiče a velitele), přičemž v její zadní části jsou k dispozici další dvě místa pro případnou evakuaci ohrožených osob. Osádka má k dispozici i kamerový systém monitorující celé okolí automobilu, obraz z kamer se přenáší na LCD displej

umístěný na konzoli na palubní desce mezi řidičem a velitelem. Kabina je vybavena i účinnou filtroventilací s aktivním a pasivním režimem, jež chrání osádku před účinky zamoření vnějšího prostředí chemickými, radioaktivními nebo toxickými látkami, a dále klimatizací a nezávislým vytápěním. Stupeň ochrany osádky i vozidla zvyšuje systém vodního chlazení vnějšího pláště kabiny, nástavby a podvozku, který využívá soustavu vodních rozprašovacích trysek.

triton2

Součástí hasičského vybavení je například elektrický naviják s tahem 5 tun, délkou lana 30 m a ovládací konzolí s kabelem dlouhým 10 m, jenž má své místo na zádi ve speciálních schránce. Vůz je na přídi i zádi opatřen adaptéry pro připojení navijáku a také úchytnými prvky pro tahání a vyprošťování. Na střeše se nachází otočný pátrací světlomet se světelným tokem 3000 lm, který může osádka podobně jako požární proudnici ovládat přímo z kabiny.

U TRITONu pro české hasiče konstruktéři vsadili na domácí osvědčený vznětový vzduchem přímo chlazený přeplňovaný osmiválec Tatra T3C-928-90 Euro 3 o výkonu 300 kW, který je spojen s plně automatickou převodovkou Allison 4500SP s hydrodynamickým měničem. S tímto pohonným systémem může TRITON dosahovat maximální rychlosti až 110 km/h, v terénu pak 45 km/h. Vůz je však uzpůsoben i pro instalaci vodou chlazeného vznětového šestiválce Cummins ISL Euro 3 o výkonu 270 kW. Zásoba paliva zaručuje operační dosah 600 km.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace