Podle Anglie byla bomba ukryta v podpalubí airbusu, Britové nesmí do Šarm aš-Šajchu

Podle Anglie byla bomba ukryta v podpalubí airbusu, Britové nesmí do Šarm aš-Šajchu
Autor: „SharmView“. Licencováno pod CC BY 1.0 via Wikimedia Commons|Popisek: Egypt se obává, že přijde o finance z cestovního ruchu do oblíbeného přímořského letoviska
06 / 11 / 2015, 13:30

Britské zpravodajské služby měly podezření z teroristického útoku na Sinaji několik měsíců, ale "nesdílely je s dalšími partnery." Rusko je postupem Londýna "rozhořčeno."

Vláda Velké Británie zakázala veškeré lety do egyptského Šarm aš-Šajchu již před dvěma dny. Stalo se tak po té, co obdržela komunikaci mezi teroristy na Sinaji, kterou zachytily tajné služby. Rusko a Egypt se ale domnívají, že je ještě příliš brzy vyvodit z havárie, při které zahynulo všech 224 lidí na palubě dopravního letadla, jasné závěry.

Rozhořčení Egypta z opatření britské vlády jsou zcela zjevná. V sázce je ztráta peněz z cestovního ruchu. Pro Rusy je také odhalení, že za zřícením letadla stojí teroristé z Islámského státu, nepohodlné. Moskva se přidala k vojenským operacím v Sýrii a na internetu se již objevilo varování ruských islamistů, že se jedná pouze o začátek odvetných akcí za letecké údery ruských vojenských sil.

Britská vládní organizace  Joint Terrorism Analysis Centre se několik dní podrobně zabývala příčinami záhadné havárie letadla na Sinaji a britské tajné služby dospěly k závěru, že se nemohlo jednat o nenadálou technickou závadu. Vyšetřovatelé mají podezření, že někdo s přístupem do zavazadlového prostoru letadla vložil výbušné zařízení dovnitř nebo ho zkrátka jen položil na horní zavazadla těsně předtím, než letadlo vzlétlo. Islámští teroristé se k zodpovědnoti za zřícení letadla přihlásili krátce po havárii.

Nedostatečně prováděné bezpečnostní kontroly na egyptském letišti v Šarm aš-Šajchu byly jen jedním z důvodů, proč se britské tajné služby zajímaly o aktivity islámských radikálů na Sinajském poloostrově. Podezření z plánování velkého teroristického útoku zesílila, když zachytila část komunikace mezi islámistickými bojovníky. I to byl jeden z důvodů, proč britský premiér uvedl k tragédii ruského letadla, že možnost uložení bomby na palubě letadla je "více než pravděpodobná." Uvedl deník The Daily Telegraph.

Ministr zahraničí Philip Hammond uvedl, že informace získané britskou MI5 nebyly "sdíleny s dalšími zeměmi. O některé informace se podělit můžeme, o některé nikoliv," řekl. "Sdílíme s našimi partnery závěry naší analýzy a očekávám, že v průběhu dnešního dne obdržíte další podrobnosti." 

Mluvčí ruského ministerstva zahraničí Maria Zacharova v reakci na informace Davida Camerona a Philipa Hammonda řekla, že "Je opravdu šokující, že britská vláda má k dispozici důležité informace, které by mohly objasnit, co se stalo v egyptském vzdušném prostoru, a odmítá je sdělit svým partnerům.

Britům, kteří se v tuto chvíli nacházejí v oblíbeném letovisku, je povolen návrat, ale pouze s příručními zavazadly. Rovněž platí mimořádný zákaz přepravy tekutin v jakémkoliv množstvi v příručních zavazadlech. Ostatní zavazadla budou dopravena do Velké Británie dodatečně. V první fázi má být vypraveno do Británie 20 letadel, která mají převézt zpět asi 4000 Britů.

Francouzsko-holandská společnost KLM také povoluje návrat svým klientům jen s ručními zavazadly. O omezení letů nad oblastí informovala již dříve Air France a Lufthansa. Dceřiné společnosti německé Lufthansy - Edelweiss a Eurowings - zcela pozastavily lety do Šarm aš-Šajchu. Také Easyjet se nechal slyšet, že mu byly povoleny jen dva lety z deseti plánovaných zpět do Evropy. 

Zdroj: BBC

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace