Podle studie Accenture by neschopnost smysluplně zavádět a rozšiřovat AI mohla vyloučit z podnikání 75 % organizací

Podle studie Accenture by neschopnost smysluplně zavádět a rozšiřovat AI mohla vyloučit z podnikání 75 % organizací
05 / 12 / 2019, 07:30

Společnosti, které přecházejí od experimentování s umělou inteligencí ke skutečným činům, dosahují trvalé návratnosti investic (ROI) a lepší konkurenceschopnosti.

Podle nedávno zveřejněné studie společnosti Accenture si tři čtvrtiny vrcholových manažerů myslí, že pokud se neposunou od experimentování a nezačnou ve firmě umělou inteligenci (AI) zavádět razantněji, riskují, že budou do roku 2025 mimo hru. Zpráva nazvaná AI: Built to Scale (AI a nutnost její širší aplikace), společný projekt divizí Accenture Strategy a Accenture Applied Intelligence, je založena na globálním průzkumu mezi 1 500 vrcholovými manažery napříč 16 odvětvími. Jejím cílem je pochopit, jak firmy implementují AI.

Výzkum zjistil, že 84 % vrcholových manažerů si myslí, že nezvládnou plnit cíle obchodních strategií bez rozšiřování AI. Zatím ale jen 16 % udělalo posun od pouhého experimentování k budování organizace založené na schopnostech AI. Výsledkem je, že pouze malá skupina firem dosahuje téměř trojnásobné návratnosti investic do AI, zatímco společnosti s méně úspěšnými pokusy se zaváděním AI zůstávají výrazně pozadu.

Zpráva odhaluje tajemství úspěchu těchto top hráčů, který spočívá ve třech klíčových elementech: silná datová základna; víceoborové týmy specializované na AI; a závazek vrcholového vedení firmy ke strategickému zavádění AI v rámci celé organizace. Úspěšné společnosti vyjadřují mnohem pevnější odhodlání k intenzivnějšímu nasazování AI technologií – a realizují téměř dvakrát tolik projektů spojených s AI než jiné společnosti. Ne nutně to vždy znamená vyšší výdaje. Správnou volbou strategie dovedou totiž své investice do AI alokovat až dvakrát efektivněji a s lepšími výsledky.

„Společnostem všech velikostí a odvětví je dnes už snad jasné, že musejí urychleně začít investovat do zavádění inteligentních technologií. Nejen kvůli růstu, ale aby vůbec byly schopny udržet krok s konkurencí,“ říká Ivo Gavenda, lídr divize inteligentní automatizace Accenture v České republice. „Drtivá většina z nich se však stále potýká s otázkou, jak k tomu správně přistoupit, jak od prvních experimentů s AI úspěšně přejít k ucelené transformaci a plnému využití AI potenciálu – navíc způsobem, který vytvoří maximální návratnost investic. Odpovědí na tyto otázky jsou tři základní oblasti: jasná strategie, data jako důsledek cílené digitalizace a zapojení kvalitního týmu lidí s potřebnými znalostmi a plnou podporou vedení společnosti.“

Podle této zprávy se téměř všechny společnosti (95 %) shodují na klíčové roli dat jako základu pro škálování AI. Lídři v aplikování AI se zaměřují na zajištění toho, aby měli k dispozici relevantní data ve správnou chvíli. Jsou více zběhlí ve strukturování a správě dat a více než dvě třetiny z nich (67 %) pak umí efektivně integrovat interní i externí datové sady.

Kromě schopnosti správně pracovat s daty má v rámci svého úsilí při rozšiřování AI většina špičkových hráčů (71 %) již od samého počátku jasně definovanou strategii AI a provozní model. Dále více než dvě třetiny (67 %) mají zavedeny flexibilní obchodní procesy a integrují aplikace AI do širšího ekosystému, což poskytuje potřebnou rychlost a flexibilitu potřebnou k dosažení trvalého růstu.

„Toto spojení mezi strategií a úspěchem se může jevit jako logické, ovšem to, co tyto špičkové hráče skutečně odlišuje, je nasazování AI s promyšleným dlouhodobým záměrem,“ prohlásila Athina Kanioura, vedoucí analytických služeb a globální šéfka Accenture Applied Intelligence. „Řešit dílčí problémy se zaměřením na jasný cil je nejefektivnějším způsobem, jak dosáhnout úspěchu. Například před experimentováním se spuštěním konverzačního agenta v konkrétním prostředí je vhodné zapojit strategické myšlení a usjitit se, zda a jak tento pilotní projekt zapadá do celkové strategie a jestli je to vůbec ten správný nástroj AI, který je třeba použít.“

Strategický přístup je posílen i další klíčovou charakteristikou úspěšných společností – zapojením těch nejlepších talentů a odborníků pro dosažení kýžených výsledků. Místo toho, aby se spoléhali na jednoho uzkoprofilového AI experta, v 92 % mají lídři ve svých organizacích strategicky začleněny multioborové týmy. Tento interdisciplinární přístup také pomáhá zajistit rozmanitost myšlení, které kromě hmatatelných výhod v oblastech jako je odpovědná AI může také maximalizovat hodnotu, které organizace při používání AI chce dosáhnout.

„Tato nejnovější studie dokazuje, že laťka pro zavádění AI v širším měřítku ještě nikdy nebyla tak vysoko – a že nastal čas, kdy slovo AI není jen módním pojmem, ale stává se novou hodnotou byznysu a konkurenční výhodou,“ uvedl Greg Douglass, senior výkonný ředitel Accenture Strategy. „Společnosti, které se angažují a zavádějí AI v rámci svých organizací inovativním způsobem, budou ty, které mohou očekávat masivní návratnost svých investic. Upřednostnění iniciativ AI, které mají potenciál transformovat více oblastí a procesů v podnikání najednou, jakož i zapojení klíčových lidí do AI strategie hned od počátku, umožní organizacím vytěžit z AI maximum.“

Více na www.accenture.com/AIBuiltToScale.

 

O společnosti Accenture

Accenture je globální společnost poskytující široké spektrum odborných služeb a řešení v oblasti strategických, konzultačních, digitálních a technologických služeb. Díky kombinaci jedinečných zkušeností a obsáhlých znalostí napříč více než 40 průmyslovými odvětvími s rozsáhlým výzkumem nejúspěšnějších světových firem, Accenture dokáže řešit propojení byznysu a technologií s cílem pomoci klientům zvýšit jejich výkon a vytvořit udržitelnou hodnotu pro jejich akcionáře. Inovativní služby společnosti Accenture zajišťuje více než 492 000 zaměstnanců ve více než 120 zemích. Navštivte naše stránky www.accenture.com.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace