Autor fotografie: flickr.com (CC BY-SA 2.0)
V mediálním prostoru se již několik měsíců odehrává boj mezi společností Ostravské opravny a strojírny (OOS), patřící do skupiny Rail Invest bratří Šuškových, a státem vlastněnou společností ČD Cargo. Podstatou celé kampaně rozehrávané právě Rail Investem je napadání výhodnosti smluv, které ČD Cargo uzavřelo se slovenskou společností SMK a jejímiž předmětem je zpětný leasing cca 500 železničních vagónů, které SMK modernizuje. Rail Invest přitom kritizuje obchodní model, který za dřívějšího vedení ČD Cargo firma OOS sama Cargu poskytovala.
Poskytování zpětného leasingu na železniční vagóny ze strany OOS sahá historicky do období jejich enormního ekonomického úspěchu, kdy OOS ve velkém vykonávala obrovské veřejné zakázky ve vazbě na tehdejší politiky z KDU-ČSL a později i TOP 09. Vlastníci Rail Investu, ostravští podnikatelé bratři Šuškové, měli to štěstí, že v nové vládě od roku 2002 seděl na postu ministra dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), který byl s Šuškovými spojen stejnou politickou orientací. Po Šimonovského návštěvě OOS v červnu 2004 OOS získala tři velké zakázky v celkové hodnotě přesahující miliardu korun. Následně od prosince 2007 pak spřátelené vztahy mezi OOS a Českými drahami byly podpořeny Josefem Bazalou v čele ČD.
V roce 2010 například OOS získala od ČD Carga modernizační zakázky za 1,3 miliardy korun. Takto se OSS dařilo až do roku 2016, kdy došlo ke změně větru a ČD Cargo skupinu Rail Invest dala na tzv. blacklist, tj. seznam společností, které se nesmí účastnit tendrů vypisovaných ČD Cargem. Důvodem měly být nekvalitně prováděné opravy, zpoždění v opravách, nehrazení smluvních pokut, apod. Obě společnosti se dodnes spoří u soudu v několika sporech.
Pro ČD Cargo ale skupina Rail Invest nedělal pouze opravárenské a modernizační práce. V roce 2010 ČD Cargo odprodalo 1145 vagonů tehdy neznámé ostravské firmě Financial Found (skupina Rail Invest). Ta za ně zaplatila 1,16 miliardy korun. Šlo o zpětný leasing, kdy ČD Cargo odprodala OOS vagony s tím, že je bude mít dalších deset let v nájmu, dokud si je ve formě leasingových splátek neodkoupí zpět.
A stejný zpětný leasing nyní Rail Invest kritizuje. Připomeňme, že ČD Cargo firmě SMK odprodalo vagóny za cenu stanovenou znaleckým posudkem. Vagóny poté SMK na vlastní náklady modernizovala, pak je začala zpětně pronajímat do Carga. Cena za pronájem v na první pohled v astronomické výši 900 milionů korun ale zahrnuje i modernizaci 500 vagónů a pronájem na 10 let s 15tiletou opcí.
Základní problémem totiž je, že nyní se zpětného leasingu nemohla OOS zúčastnit, a tak kolem sebe kope a šíří řadu nepravd a zavádějících informací například o nebezpečnosti modernizovaných podvozků. I tento argument se ukázal jako nepravdivý. V září tohoto roku Drážní inspekce rozhodla, že technický stav i modernizace ze strany SMK probíhá zcela v pořádku.