Policejní sbory sousedních zemí velkými vrtulníky disponují – v roce 2021 je chce vláda koupit i pro Policii ČR

Policejní sbory sousedních zemí velkými vrtulníky disponují – v roce 2021 je chce vláda koupit i pro Policii ČR
Autor: CC BY-SA 3.0|Popisek: Superpuma (Aérospatiale AS 332) německé policie
07 / 10 / 2020, 10:00

Letecká služba Policie České republiky provozuje v současnosti 16 vrtulníků, jimiž podporuje policejní útvary, jednotky HZS a další složky IZS, a to ze tří základen, v Praze-Ruzyni, Brně-Tuřanech a Ostravě-Zábřehu. Disponuje sedmi vrtulníky Bell 412 a devíti EC 135 T2. Vrtulníky Bell 412 jsou víceúčelovými stroji příbuznými vojenským vrtulníkům Huey (a tedy i novým armádním Venomům) a jsou v policejní službě po celém světě velmi rozšířené, podobně jako lehčí EC 135 (od společnosti Eurocopter). Bell 412 uveze až 13 pasažérů, nebo 2040 kg nákladu - což se dlouhodobě ukazuje jako v některých kritických situacích nedostatečné a policie již roky volá po nákupu silnějších středních vrtulníků s vyšší přepravní kapacitou. Jak jsou na tom v tomto ohledu letecké služby policejních sborů sousedních zemí?

Polská policie využívá 15 vrtulníků ze šesti základen (Krakov, Štětín, Varšava, Lodž, Poznaň a Vratislav). Z dřívější flotily až devíti Mi-2 (a polské varianta Kania) zůstává ve službě jediný Mi-2 Plus nasazovaný k hlídkové a pátrací službě. Pro tyto úkoly využívá polská policie také tři nám dobře známé stroje PZL W-3A Sokol a dva vrtulníky Bell 206B. V roce 2019 byly také zakoupeny tři moderní Bell 407GXi, které mají být uvedeny do služby letos. Pro přepravu nákladů a pasažérů disponuje dvěma středními Mi-8T a jedním Bell 412HP. A jako víceúčelové využívá tři v roce 2018 pořízené střední vrtulníky S-70i Black Hawk, do kterého se vejde až 11 pasažérů, nebo unese až 4100 kg nákladu. Největší přepravní kapacitu mají staré Mi-8T, které uvezou až 24 osob (nebo 4000 kg nákladu, případně 3000 kg v podvěsu).

Německá spolková policie využívá 94 vrtulníků, a v současnosti jsou všechny značky Eurocopter. Osm kusů typu EC 120 slouží k výcviku, 25 středních helikoptér Super Puma a 19 EC 155 slouží k plnění transportních úkolů a 42 vrtulníků EC 135 slouží jako víceúčelové. Letecká služba spolkové policie zahrnuje leteckou skupinu (Fliegergruppe) v Sankt Augustin, a tři letky (Fliegerstaffel) ve Fuhlendorfu (specificky pověřená dohledem nad Severním a Baltským mořem), Fuldatalu a Oberschleissheimu. Největší přepravní kapacitu mají střední Super Pumy, které uvezou až 24 pasažérů, nebo 4490 kg nákladu.

Na Slovensku Letecký útvar Ministerstva vnitra disponuje nejen vrtulníky, ale také letadly, protože kromě policejně-bezpečnostních úkolů a činností v rámci integrovaného záchranného systému zabezpečuje také přepravu ústavních činitelů. Hlídkovou službu zajišťuje vrtulník Bell 429 (o druhý slovenská policie přišla v roce 2017 při tragické nehodě) a útvar dále disponuje dvěma středními Mi-171, které uvezou 22-26 pasažérů, nebo 4000 kg nákladu (případně 5000 kg v podvěsu).

Podobně jako česká policie, a z hlediska jednotlivé kapacity dokonce hůře, jsou na tom její kolegové v Rakousku. Letecká služba rakouské policie létá z operačních center ve Vídni, Linci, Salcburku, Insbruku, Hohenemsu, Klagenfurtu a Štýrského Hradce. Celkem nasazuje 22 vrtulníků, z toho 11 typů EC 135 P2+, 1 Bell 206B, 6 vrtulníků AS 350 B a čtyři AS 355. Většina těchto typů uveze kromě pilota 4-5 osob. Sedm Eurocopterů EC 135 pak po sedmi pasažérech (čtyři vrtulníky jsou vybavené termovizí a určené pro pátrací operace).

Z tohoto obecného přehledu vyplývá, že většina policejních sborů v okolních zemích těžšími vrtulníky s přepravní kapacitou přes 20 osob disponuje, a má tak možnost efektivně přepravovat silnější zásahové týmy, evakuovat větší množství osob, přepravovat těžší náklady, a to bez závislosti na spolupráci s armádou. Vláda ČR vyhradila prostředky na nákup dvou vrtulníků této kategorie pro rok 2021. Snad projekt nespadne po stůl s odkazem na aktuální potřebu šetřit. Úspory v oblasti bezpečnosti se nevyplácí.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace