Pracovníci, kteří s mostem ve Studénce manipulovali, dobře vědí, kde je pravda, ale mlčí, říká soudní znalkyně Miloslava Pošvářová

Pracovníci, kteří s mostem ve Studénce manipulovali, dobře vědí, kde je pravda, ale mlčí, říká soudní znalkyně Miloslava Pošvářová
Autor: Screenshot YouTube
18 / 12 / 2017, 08:00

V souvislosti se železniční tragédií ve Studénce, kdy před dvěma týdny vynesl soudce novojičínského soudu osvobozující rozsudek nad deseti lidmi, kteří byli obžalováni z obecného ohrožení, přinášíme rozhovor se soudní znalkyni a odbornici na stavby Ing. Miloslavou Pošvářovou, Ph.D, která ozřejmila některé méně známé skutečnosti.

Všichni byli osvobozeni, kdo tedy může za to, že most spadl?

To může říci pouze soud. Podle mého názoru, lze technicky prokázat, jak most spadl. Víme to. Výklad a hodnocení odpovědnosti je věcí právníků.

Soudce tvrdí, že není možné dokázat jak most spadl. Je tedy vůbec možné se dopátrat pravdy?

Ti, kdo byli u hlavního líčení, odpověď znají. Já jsem vysvětlila, jak k tomu došlo. Pokud soudu chybí důkazy, je to věcí policie, že je na místě nezajistila. Ale lze udělat i fyzický pokus a prokázat to. Jiná věc je, že soud tento pokus nepožadoval. Pracovníci, kteří s mostem manipulovali, dobře vědí, kde je pravda, ale mlčí. Podle mého názoru já odpověď znám.

Může vůbec znalec v této věci předložit nějaké klíčové stanovisko?

Ano, samozřejmě. Je důležité, aby znalec byl na místě havárie. Bohužel nikdo ze znalců - specialistů na místě havárie nebyl. A ten, kdo vytvořil hypotézu pádu mostu na místě, se spletl. Jeho teorie nebyla správná. To následně zkomplikovalo i dokazování u soudu. Podle mého názoru má být u šetření policie více znalců - specialistů. Ne vždy policie povolá znalce, kteří jsou specializováni na danou problematiku. Přednost mají teoretici, vysoké školy. Ale u havárií se jedná o praktické zkušenosti z výstavby a tu teoretici nemají. Umí pouze statiku. Další věcí je nezávislost znalců. Vysoké školy spolupracují na úrovni výzkumných projektů se všemi složkami výstavby, tj. Investor, zhotovitel, projektant, a to je problém. Nemohou být nezávislí. Je to dlouhodobý problém.

Jaká zásadní pochybení byla zjištěna?

Klíčové porušování norem a předpisů, nekvalifikovanost osob, chybějící kvalifikovaný stavební dozor a investor. Pomalé jízdy nebo výluky železničního provozu.

Znamená to, že kdykoliv kdekoliv spadne most nebude soud schopen najít viníka?

Tento závěr je absurdní. Viníky známe, je třeba najít vůli je potrestat. Ta vůle prostě chyběla. Nicméně havárií bude přibývat. Je to následek nekvality, naivity a chybějícího fungování státu.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie  - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace