Přibývá počet úmrtí chodců. Za snížené viditelnosti podceňují reflexní oděvy

Přibývá počet úmrtí chodců. Za snížené viditelnosti podceňují reflexní oděvy
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)
04 / 01 / 2020, 07:30

V zimních měsících přibývá počet dopravních nehod s účastí chodců. K těmto nehodám totiž dochází nejčastěji v noci a před rozedněním a stmíváním, tedy za snížené viditelnosti. Jak vyplývá ze statistik dopravní policie, na českých silnicích se v roce 2018 událo 3532 dopravních nehod, na kterých se účastnil chodec. O život při nich přišlo 114 chodců, tedy o 18 více než za předcházející rok. Podle odborníků má na neklesající počet těchto nehod vliv také fakt, že chodci stále podceňují význam reflexních prvků na oblečení, které by zajistily jejich lepší viditelnost.

„Problém vidíme v tom, že část chodců nosí reflexní prvky jinde, než by měla. Například na kabelce, batohu atd. Z pohledu absence reflexních  prvků vidíme problém ve městech, kde zákon nenařizuje chodcům povinné nošení těchto prvků za snížené viditelnosti a bylo by dobré, aby i v těchto lokalitách je lidé používali,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP.

K osobní ochraně je pochopitelně ideální využít reflexních prvků všude, kde řidič nemá šanci chodce rozeznat. „Oblečení z materiálů odrážejících více světla představují jednoduchý a účinný způsob, jak předcházet nehodám s tragickými následky. Teď přichází doba, kdy se dříve stmívá a každodenní cesta z práce se může stát osudnou,“ říká Leonard Mynář, generální ředitel české firmy Canis Safety, která vyrábí pracovní oblečení, obuv a rukavice.

Zákon na všechno nestačí

Osoby pohybující se za snížené viditelnosti mimo obce po krajnici nebo po okraji vozovky v místech bez veřejného osvětlení mají již od února 2016, kdy vstoupila v platnost novela zákona 361/2000 Sb., o silničním provozu, povinnost být opatřeni reflexními prvky. Velkým problémem však stále zůstává situace ve městech. „Z tohoto pohledu se nejčastěji jedná o cesty mezi logistickým parkem a obydlenou částí nebo části neosvětlených komunikací na okrajích měst a obcí s absencí chodníku,“ dodává Tomáš Neřold z BESIPu.

Lidé si pořád neuvědomují, že v klasickém oblečení opravdu nebývají vidět, a to ani v případě světlých barev. Tyto barvy sice rozeznatelnost poněkud zlepšují, ale v porovnání s reflexními prvky nikterak zásadně. Například při jízdě o rychlosti 70 km/h je řidič vozidla schopen rozeznat osobu s reflexními pomůckami na více než desetkrát větší vzdálenost než osobu oblečenou normálně. To poskytuje řidiči více času na reakci a manévrování s vozidlem.

Bezpečnost versus styl

Ani veřejné osvětlení není zárukou, že bude člověk vidět. Dopravní situace ve městech k nepřehlednosti značně přispívá a mezi reflektory aut se chodec snadno ztratí. Přesto na svou ochranu lidé nedbají. „Velkou roli v tom hraje obyčejná nechuť oblékat si nedesignové oblečení. Přitom dnes už se nemusí jednat jen o nevzhledné kusy podobné silničním vestám. U oblečení s ochrannými reflexními prvky už nyní existují módní trendy podobně jako u normálního oblečení. Momentálně vyrábíme například oděvy a obuv s reflexními prvky, která jsou na první pohled k nerozeznání od běžného vybavení pro outdoorové aktivity,“ dodává Leonard Mynář ze společnosti Canis Safety. Zapojení reflexních prvků do trendů v Čechách tolik oblíbeném outdoorovém oblečení může přispět ke zvýšení viditelnosti chodců i v obydlených oblastech.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace