Průzkum: Firmy kupují software on-line, preferují zejména trvalé licence, a to i z druhé ruky

Průzkum: Firmy kupují software on-line, preferují zejména trvalé licence, a to i z druhé ruky
25 / 06 / 2019, 07:30


Donedávna organizace při nákupu softwarových licencí využívaly pouze stále se opakující model, při kterém za ceníkovou cenu koupily licence v jejich nejaktuálnějších verzích, a to i přesto, že ne vždy odpovídaly jejich potřebě – využitím i cenou. To se mění. Firmy samy čím dál tím více se softwarem obchodují, což dalo vzniknout novému způsobu distribuce. Obchod s druhotným softwarem se vyvinul v trh s vlastním unikátním profilem. Jaké výhody organizacím tento způsob pořizování licencí přináší?

Podle průzkumu německé společnosti UsedSoft se pro koupi použitého softwaru rozhodlo 94 % respondentů na základě ceny. Sesbíraná data se nijak zásadně neliší od situace na tuzemském trhu. „Cena může být ve srovnání s novým softwarem až o 70 % nižší a ušetřené peníze lze využít na jiné výdaje. Tímto způsobem lze kupovat pouze trvalé softwarové licence, na druhou stranu 80 % českých firem preferuje právě tuto variantu,“ říká Patrik Sodoma, Sales Director for Czech Republic ze společnosti SoftwarePro. Předplatné licence sice představuje komfortnější variantu využívání softwaru, na druhou stranu se vyplácí jen do tří let používání. Při nákupu trvalé multilicence firma za produkt zaplatí pouze jednou a může ho využívat navždy nebo do doby, kdy ho prodá dále, protože ho už nevyužívá.

Pořizovat lze i starší licence

Téměř všichni respondenti průzkumu tak spojují trh s druhotným softwarem s možností levnějšího nákupu softwaru. Další výhodou – uvedlo to 60 % respondentů – je možnost pořídit i starší verze softwaru. Jde o významný benefit, protože tyto verze už nejsou u výrobců dostupné a oficiální distribuce zákazníka nutí zakoupit vždy nejnovější verzi. „Starší verze jsou většinou nejen levnější, ale mají obrovskou výhodu i v tom, že s nimi uživatelé umí pracovat. Tyto verze také obvykle nevyžadují novější počítačové vybavení, což jsou často další investice spjaté s nákupem nových verzí,“ deklaruje Patrik Sodoma

Český trh s použitým softwarem roste o desítky procent

Další výsledky průzkumu ukazují na to, že přibližně 70 % společností se při pořizování softwaru vždy obrací s poptávkou také na prodejce druhotného softwaru, a tak německý trh s použitými softwarovými licencemi dosahuje ročního obratu více než 90 milionů Eur. Při rozhodování, kterého dodavatele zvolí, jsou potom klíčovými faktory cena a výběr produktů. Důležité jsou pro 96 % firem. Dalším významným kritériem jsou možnosti nákupu přes internetový obchod (75 %) a dlouholeté zkušenosti na trhu (76 %). „Německý trh s použitým softwarem je oproti tomu českému vyspělejší. Tuzemské firmy se o této výhodné a legitimní možnosti teprve postupně dozvídají, zkoušejí ji a ty, které ji již využily, ji využívají opakovaně. I u nás se tak tomuto novému způsobu pořizování a odprodeje softwaru daří a trh každým rokem roste o desítky procent,“ vysvětlujePatrik Sodoma.

Firmy si nechají poradit

Zatímco český trh víceméně kopíruje zvyklosti toho západního, jeden velký rozdíl v chování nakupujících tu přece jen je. „Němečtí zákazníci přesně vědí, co chtějí, a to včetně toho, který software a v jakém množství poptávají, tuzemští si naopak nechají poradit. Více s námi konzultují různé možnosti, využívají softwarového auditu a nechávají si vytvořit nabídku na míru, ve které se přesně dozvědí, jak se softwarem z druhé ruky mohou ušetřit za nákup licencí. Tento způsob nákupu schvalujeme, protože díky němu můžeme firmám pomoci ušetřit až 70 % výdajů za nákup softwaru,“ dodává závěrem Patrik Sodoma.

 

O SoftwarePro

Společnost SoftwarePro (www.softwarepro.cz) byla založena v roce 2013 a od počátku se soustředí na prodej softwarových licencí. Hlavní činnost podnikání tvoří nabídka druhotných licencí, firma však dokáže poskytnout i licence nové, dále nabízí softwarový audit a následnou optimalizaci licenčního portfolia. Aktuálně společnost působí na českém, slovenském a maďarském trhu s více než desetičlenným týmem. Firemní centrála je v Trenčíně. Kontaktovat ji můžete na e-mailové adrese .

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace