První pomoc ze vzduchu? Budou nás zachraňovat drony?

První pomoc ze vzduchu? Budou nás zachraňovat drony?
Autor: Alec Momont|Popisek: Ambulantní dron
06 / 01 / 2015, 13:15

6.1.2015 / Možnosti bezpilotních letadel jsou víceméně neomezené. Výrobci se snaží co nejrychleji obsadit co největší podíl na trhu, který je odhadován na miliardy dolarů. Hitem je využití dronů i pro záchranáře. VIDEO

Zdroj: gizmag.com

Dronům se v našem magazínu věnujeme pravidelně. Toto technologické odvětví čeká v nejbližších letech obrovský boom. O přepravě nákladů nebo provádění bezpečnostních kontrol jsme psali v článcích "České Radiokomunikace jako první testují možnost využití dronů při kontrolách vysílačů za plného provozu" nebo "Drony a mapování kritické infrastruktury".

Jejich zneužití pro teroristické útoky je bezpochyby velmi reálné (o tom jsme psali v článku "Jaderné elektrárny v západní Evropě ohrožují bezpilotní letadla. Zaútočí drony?" nebo "Neznámé drony ohrožují francouzské jaderné elektrárny").

Existuje i mnohem prozaičtější využití bezpilotních letadel.

Představujeme drony určené pro záchranu lidských životů.

Ambulantní dron

Jako jeden z prvních byl už v červnu 2014 úspěšně testován systém "ambulantních" dronů na ostrově Saltspring v kanadské Britské Kolumbii (zdroj: YouTube,ShawTVSouthVI). Záchranářský dron funguje v kombinaci s chytrým telefonem. Po zavolání na nouzovou linku 911, posílají záchranáři dron s kamerou a defibrilátorem, který je dálkově ovládán zdravotníky a současně je zajišťěna zpětná vazba mezi osobami poskytujícími první pomoc a místní nemocnicí.  

Létající defibrilátor

Postgraduální student Alec Momont z Holandska vyvinul prototyp dronu, který je sám o sobě létající defibrilátor. Podívejte se na video (zdroj: YouTube, TU Delft)

Ambulantní dron

Podle Aleca Momonta by síť podobných dronů mohla zvýšit šanci na přežití po srdeční zástavě od 8 až do 80 procent. Ve spolupráci s Living Tomorrow proto navrhl prototyp ambulantního dronu, který prostřednictvím streamovaného videa a zvuku zajišťuje zpětnou vazbu mezi záchranáři a místem první pomoci.

Dron vyhledá nejrychlejší cestu a místo přistání podle polohy udané GPS ve smartphonu. Dosahuje rychlosti kolem 100 km/ hod. a váží čtyři kilogramy. Další čtyři kilogramy může nést další náklad.  

"Je nezbytné, aby byla zdravotní péče poskytnuta v prvních minutách srdeční zástavy," říká Alec Momont. "Pokud se nám podaří dostat defibrilátor a zdravotnickou pomoc na místo co nejrychleji, můžeme zachránit spoustu životů. To platí zejména pro mimořádné události, jako je srdeční selhání, utonutí, traumata a dýchací problémy, a právě například defibrilátor, byl navržen tak malý, aby mohl být přepraven dronem."

A dodává: "Hlavním důvodem úmrtí je poměrně dlouhá doba dojezdu záchranné služby (cca 10 minnut). Přitom následky nedostatečného prokrvení mozku se mohou projevit už v průběhu 4 až 6 minut. Navrhovný robot je schopen zajistit první pomoc u pacienta uvnitř 12 kilometrové zóny do jedné minuty." 

Záchranář tonoucích

V rámci projektu Ryptide je navrhován dron pro záchranu tonoucích. Projekt dronu je v předvýrobní etapě, prototyp navrhl Bill Piedra, učitel na škole v americkém Connecticutu, spolu se svými žáky.

Podívejte se na video (zdroj: YouTube, Bill Piedra)

Project Ryptide


Záchranný kruh je možné opakovaně nainstalovat na jakékoliv vhodné bezpilotní letadlo. Dron je ze břehu nasměrován nad tonoucího a tam spustí záchranný kruh, který se po dopadu na vodní hladinu samočinně nafoukne do tří vteřin. 

K dispozici budou tři různé verze Ryptide. Základní model je určen pro připojení k většině malých dronů a váží 420 gramů. Model multi-ring může nést až čtyři záchranné kruhy, které mohou být uvolňovány samostatně a váží 890 gramů. Nejdražší verze bude vybavena kromě toho ještě kamerou. 

Psali jsme také:

Neznámé drony ohrožují francouzské jaderné elektrárny

Jaderné elektrárny v západní Evropě ohrožují bezpilotní letadla. Zaútočí drony?

Americký špionážní podvodní dron GhostSwimmer

Drony a mapování kritické infrastruktury

Třetí generace robotů přichází. Bezpečnostní robot AVATAR

Drony a mapování kritické infrastruktury

Soumrak lidské ochranky? Přicházejí robotičtí strážci s umělou inteligencí

Záběry jako z Hvězdných válek - souboje dronů jsou realitou

Drony a roboty zaútočí v lednu na veletrhu CES 2015. Jsme připraveni na ztrátu soukromí?

Velká Británie se obává teroristických útoků pomocí dronů

Drony na sportovních stadionech - nové bezpečnostní riziko?

České Radiokomunikace jako první testují možnost využití dronů při kontrolách vysílačů za plného provozu

Pozvánka na diskuzi "Bezpilotní letadla v České republice"

Má právo co říci k bezpilotním letounům?

GOOGLE testuje robotické drony na doručování zásilek

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace