QueSST: koncept tichého nástupce Concordu a Tu-144

QueSST: koncept tichého nástupce Concordu a Tu-144
Autor fotografie: Lockheed Martin|Popisek: Tichý supersonický letoun
18 / 02 / 2018, 10:00

Koncepce tichého nadzvukového letounu (technologie QueSST) společnosti Lockheed Martin by umožnila oddělit rázy a jejich šíření spojené s nadzvukovým letem tak, aby neměly rušivý vliv na okolí.

Ve spolupráci s týmem NASA se znovu objevuje na scéně legendární tým Lockheed Martin Skunk Works, který se snaží najít řešení složitého problému. Přestože tu byly dopravní nadzvukové stroje již dříve, posláním projektu QueSST je poskytnout možnost supersonického letu s revolučně nízkou hladinou zvuku.

NASA vybrala tým společnosti Lockheed Martin, aby dokončil předběžný návrh letadla QueSST X. Cílem projektu NASA Commercial Supersonic Technology Project je lépe porozumět přijatelným hladinám hluku z provozu komerčních nadzvukových letadel nad zemí a vyvinout způsob, jak mohou pilotovaná letadla letět rychle s nízkou úrovní sonického třesku a dalších zvukových projevů.

QueSST

Lockheed Martin spolupracuje s NASA již více než deset let na vývoji nástrojů a technologií potřebných k tomu, aby se environmentálně odpovědný komerční nadzvukový let stal realitou.

psali jsme: Nikdy ho nenasadili do boje. Americký strategický bombardér Convair B-58 Hustler byl ,,krásným" omylem

Systém QueSST je určen k letu rychlostí Mach 1,4 ve výši 55 000 stop nad zemí. Letoun je tvarován tak, aby oddělil rázy a expanze spojené s nadzvukovým letem. QueSST bude dramaticky tišší než tradiční "N-wave" sonický boom spojený se současnými nadzvukovémi letadly.

Sonický třesk vzniká při pohybu letadla nebo kteréhokoli jiného objektu nadzvukovou rychlostí. Nelze se jej zbavit. Při letu podzvukovou rychlostí se částice vzduchu mohou na přílet letadla „připravit“ a téměř nehlučně jej obtečou. Při letu rychlostí vyšší než rychlost zvuku se částice „připravit“ nestihnou. Po průletu letounu dojde ke kuželovitému šíření rázové vlny, která se dostane na zem v podobě hlasitého hluku připomínajícího silnou explozi.

psali jsme: Video: Strategické bombardéry B-52, B-1 a B-2 nad Guamem

To je hlavní důvod, proč jsou nadzvukové lety nad pevninou, zvláště pak nad obydleným územím, dnes zakázány. Třesk nepříjemně obtěžuje a je-li příliš silný, může způsobit i hmotné škody. Proto mohl Concorde létat nadzvukově pouze nad mořem.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Historie  - vnímáme dějiny v souvislostech a nadhledem. Sledujte nejdůležitější okamžiky historie. S námi víte více

 

Zdroj: Lockheed Martin, Concorde.wz.cz

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace