Autor fotografie: Lockheed Martin|Popisek: Tichý supersonický letoun
Koncepce tichého nadzvukového letounu (technologie QueSST) společnosti Lockheed Martin by umožnila oddělit rázy a jejich šíření spojené s nadzvukovým letem tak, aby neměly rušivý vliv na okolí.
Ve spolupráci s týmem NASA se znovu objevuje na scéně legendární tým Lockheed Martin Skunk Works, který se snaží najít řešení složitého problému. Přestože tu byly dopravní nadzvukové stroje již dříve, posláním projektu QueSST je poskytnout možnost supersonického letu s revolučně nízkou hladinou zvuku.
NASA vybrala tým společnosti Lockheed Martin, aby dokončil předběžný návrh letadla QueSST X. Cílem projektu NASA Commercial Supersonic Technology Project je lépe porozumět přijatelným hladinám hluku z provozu komerčních nadzvukových letadel nad zemí a vyvinout způsob, jak mohou pilotovaná letadla letět rychle s nízkou úrovní sonického třesku a dalších zvukových projevů.

Lockheed Martin spolupracuje s NASA již více než deset let na vývoji nástrojů a technologií potřebných k tomu, aby se environmentálně odpovědný komerční nadzvukový let stal realitou.
psali jsme: Nikdy ho nenasadili do boje. Americký strategický bombardér Convair B-58 Hustler byl ,,krásným" omylem
Systém QueSST je určen k letu rychlostí Mach 1,4 ve výši 55 000 stop nad zemí. Letoun je tvarován tak, aby oddělil rázy a expanze spojené s nadzvukovým letem. QueSST bude dramaticky tišší než tradiční "N-wave" sonický boom spojený se současnými nadzvukovémi letadly.
Sonický třesk vzniká při pohybu letadla nebo kteréhokoli jiného objektu nadzvukovou rychlostí. Nelze se jej zbavit. Při letu podzvukovou rychlostí se částice vzduchu mohou na přílet letadla „připravit“ a téměř nehlučně jej obtečou. Při letu rychlostí vyšší než rychlost zvuku se částice „připravit“ nestihnou. Po průletu letounu dojde ke kuželovitému šíření rázové vlny, která se dostane na zem v podobě hlasitého hluku připomínajícího silnou explozi.
psali jsme: Video: Strategické bombardéry B-52, B-1 a B-2 nad Guamem
To je hlavní důvod, proč jsou nadzvukové lety nad pevninou, zvláště pak nad obydleným územím, dnes zakázány. Třesk nepříjemně obtěžuje a je-li příliš silný, může způsobit i hmotné škody. Proto mohl Concorde létat nadzvukově pouze nad mořem.
Nepřehlédněte na Security magazínu: Historie - vnímáme dějiny v souvislostech a nadhledem. Sledujte nejdůležitější okamžiky historie. S námi víte více
Zdroj: Lockheed Martin, Concorde.wz.cz