Autor fotografie: Unsplash
V našem energetickém seriálu se dostáváme k tomu, jak byly projednány Zásady cenové regulace na nynější aktuální páté období, tj. na roky 2021 – 2025.
S ohledem na potřebnou stabilitu a předvídatelnost pravidel regulace by Zásady měly být po celé regulační období neměnné, nicméně, pokud dojde na trhu k neočekávaným změnám, nebo Energetický regulační úřad (ERÚ) zjistí, že některý parametr není nastaven správně, není nikde, v žádné legislativě, stanoven zákaz, tato pravidla změnit.
Změna ale musí proběhnout transparentně a v souladu s platnou legislativou, která stanovuje zejména nejzazší termín zveřejnění návrhu Zásad, délku konzultačního procesu a veřejné projednání doručených připomínek ke konzultovanému návrhu. Celý tento proces je značně komplikovaný a reálně nahrávající regulovaný subjektům, které se ho zúčastňují, na rozdíl například o spotřebitelských organizací, které jsou obvykle pasivní.
Není se čemu divit, pravidla konzultačního procesu k Zásadám regulace, tak jak jsou uvedena v energetickém zákoně vyšel z pera regulovaných subjektů s podporou tehdejšího radního Vratislava Košťála, který dnes zasedá v dozorčí radě ČEZ (regulovaný subjekt), a současného radního ERÚ Ladislava Havla, který byl v té době zodpovědný za novelu energetického zákona na Ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO).
Pokud bychom vyšli ze základní premisy, že regulátor je nezávislý a koná výhradně na základě svých znalostí a poznatků a výsledků šetření trhu, pak by pravidla regulace sestavil sám regulátor, podložil výpočty a zveřejnil do konzultačního procesu. U ERÚ je však praxe jiná – k tvorbě jsou přizváni zástupci regulovaných subjektů, kteří navrhují znění zásad, nastavení parametrů či složení vzorců. Bohužel se ERÚ do takovýchto pracovních skupin nikdy ani nepokusil přizvat zástupce spotřebitelů, kteří by vyvážili jednostranný tlak regulovaných subjektů, a jak bylo zmíněno výše, spotřebitelské organizace se samy do procesu nezapojují, přestože by mohly ale bohužel na rozdíl od regulovaných subjektů nemají specialisty na regulační propočty.
Bezprecedentní stav, kdy nezávislý regulátor vyzval (písemně) regulované subjekty k návrhu změn cenových rozhodnutí, nebo kdy na klíčových dokumentech nepracují jeho odborníci ale regulované subjekty, to by si nedovolil ani regulátor na Balkáně (se vší úctou k balkánským regulátorům).
Standardní je, že národní nezávislý regulátor tvoří pravidla na základě svých analýz, znalostí a podkladů a s finálním dokumentem formou veřejné konzultace seznámí veřejnost. V západních státech neexistuje, že by se energetický úřad v průběhu tvorby selektivně potkával se subjekty, které reguluje, spotřebitele naprosto vědomě a veřejně obcházel a k procesu tvorby zásad je ani nepřizval.
Rada nejen, že si nechala diktovat od regulovaných subjektů, ale regulované subjekty prakticky zásady finalizovaly a před vydáním odsouhlasovaly. Proto celý proces tvorby zásad byl tak komplikovaný a trval tak dlouho. V průběhu tohoto procesu byla také odstavena od nastavování pravidel na páté regulační období a následně i odvolána tehdejší ředitelka sekce regulace, která na problematičnost nastavovaných parametrů regulace upozorňovala. Její odvolání bylo nezbytné pro schválení pro spotřebitele nevýhodných regulačních pravidel. Současný ředitel sekce odpovědné za regulaci je již více vstřícný k regulovaným subjektům, které neváhá ani oslovovat s žádostmi o spolupráci, Proto máme nyní platné Zásady cenové regulace, které umožnily prudký nárůst regulované ceny a zajistili regulovaným společnostem vysoké zisky na úkor spotřebitelů.
O selhání ERÚ při nastavování pravidel pro tvorbu regulovaných cen jsme informovali opakovaně už od roku 2020. Například pro rok 2021 ERÚ v regulaci použil oblíbený trik, kdy mu do karet hrály nízké ceny komodity a výsledné regulované ceny prezentoval právě v kontextu těchto nízkých cen. Pro rok 2023 zase pomohly dotace vlády a odpuštění poplatku na obnovitelné zdroje energií. Tato hra se pro rok 2024 použít nedá, jakkoliv dnes klesají ceny silové energie, neboť energetický regulátor několik let odsouval problémy, u kterých bylo jasné, že se jednou nepříznivě projeví-např. dohodnutá vysoká míra zisku, slepé přejímání vykazovaných údajů bez kontrol, odložené korekční faktory vzniklé mimo jiné manipulací s distribuovanými jednotkami.
Faktem je, že celá metodika regulace na roky 2021-2025 Radou ERÚ schválená v roce 2020 je špatná, pro zákazníky nevýhodná a jediní, kdo z této metodiky profitují, jsou regulované distribuční, přepravní a přenosové společnosti, které se na tvorbě zmíněné metodiky významně podílely. Díky těmto regulačním podmínkám mají zaručeny zisky, bez jakéhokoli rizika.
Tento odborný názor, tedy že způsob tvorby metodiky regulace na roky 2021-2025 byl velice pochybný a rozhodně nebyl vyvážený a spravedlivý a že výrazně poškodil spotřebitele, potvrdila mimo jiné i výroční zpráva BIS za rok 2020, která doslova uvádí:
„Vedle tohoto dlouhodobého postupu se objevil i nový fenomén, kdy byly regulované subjekty zapojeny do tvorby regulatorního prostředí již v okamžiku příprav, čímž získaly významný vliv poskytující jim prostor ovlivnit podobu návrhu. Zapojení regulovaných subjektů do přípravy legislativy samo o sobě není nežádoucí, naopak může být v určitém okamžiku přínosné. Nicméně dochází-li k přesouvání odpovědnosti státní správy za zpracování klíčových dokumentů na regulované subjekty již na počátku, např. z důvodu nedostatečné kapacity kompetentních úřadů, získávají tím regulované subjekty značnou volnost k přizpůsobení si legislativy ve prospěch svých zájmů.“
V kontextu kolabující energetiky je s podivem, že Rada má odvahu regulované ceny zvyšovat a garantovat regulovaným subjektům (povětšinou soukromým se zahraničními vlastníky) trvale rostoucí výnosy. A vláda jen pasivně přihlíží, neboť na Energetický regulační úřad údajně nemá žádný vliv. To ale není pravda, když vláda jmenuje a odvolává členy Rady ERÚ. Je otázkou, zda by si současná Rada odvolání nezasloužila, neboť konstantně a dlouhodobě narušuje řádný výkon pravomocí ERÚ, jak ostatně předvídá zákon.