Renovace legendární dakarské T 815 VE 6x6 „Ostrý-II“ úspěšně dokončena!

Renovace legendární dakarské T 815 VE 6x6 „Ostrý-II“ úspěšně dokončena!
Autor: Tatra Trucks|Popisek: T 815 VE 6x6 „Ostrý-II“
08 / 06 / 2017, 19:00

Po 270 dnech renovačních prací byl 8. června 2017, představen zástupcům médií kompletně zrenovovaný soutěžní vůz TATRA 815 VE 6x6 „Ostrý-II" (1985/1986). Ten se projel po tatrováckém polygonu i s původní posádkou.

Závodní speciál jel legendární Rally Paris Dakar poprvé v roce 1986, během první účasti Tatrovky na tomto africkém klání. Závod s ním absolvovala trojice závodníků Zdeněk Kahánek, Josef Kalina a Mirek Gumulec. Po několika účastech v rally a několika desítkách let v Africe jako expediční vůz, se Tatra vrátila do Čech v září 2016.

Pro účast na Dakaru 1986 vznikla tři vozidla a všechna tři dosud existují. Prototyp, kterému se říkalo nultý vůz, byl vypátrán do předposledního majitele. Ostrý vůz Karla Lopraise má známého majitele, zrenovovaný vůz patřil francouzskému podnikateli Jeanu Philippovi, od kterého kopřivnická automobilka vůz získala.

„Dakarský speciál TATRA 815 VE 6x6 „Ostrý-II“ je krásnou ukázkou úspěšné produkce naší automobilky,“ komentuje představení renovovaného vozu st. čísla 635 spolumajitel společnosti TATRA TRUCKS Jaroslav Strnad.

„Uchovávat tradice a postarat se o prezentaci své historie, to jsou úkoly, jichž by se měla zhostit každá úspěšná, nejen strojírenská, společnost. Je to její povinnost k sobě samé, svým pracujícím, regionu, kde sídlí, a především k mladým, nastupujícím generacím,“ říká spolumajitel společnosti TATRA TRUCKS René Matera.

Tatra z Dakaru

Plně funkční vozidlo, ve stejném technickém stavu jako před více než třiceti léty, kdy vyrazilo s posádkou Zdeněk Kahánek, Josef Kalina a Miroslav Gumulec k první účasti tatrováckého týmu na pověstné rallye Paříž-Dakar 1986, představil novinářům a hostům místopředseda představenstva a technický ředitel společnosti TATRA TRUCKS Radomír Smolka. Mezi přítomnými na slavnostním předvedení nechyběl konstruktér celé řady nákladních vozidel TATRA včetně tohoto speciálu Jaroslav Krpec, původní posádka vozu a několik desítek spolupracovníků, techniků a dělníků, kteří se na rekonstrukci vozu se startovním číslem 635 přímo podíleli.

„Převzetím vozu TATRA 815 VE 6x6 „Ostrý-II“ do majetku společnosti TATRA TRUCKS, dvanáctého září loňského roku, prakticky odstartovala náročná kompletní renovace význačného sbírkového vozu. Devět měsíců rozdělených na třetiny přineslo a znamenalo celou řadu rutinních prací, ale také hledání původních pracovních a technologických postupů. Díky nadšení a zodpovědné práci zaměstnanců jak externích odborných dodavatelů, tak především našeho technického úseku, zkušebny a prototypové dílny jsme dokázali dostat chloubu tatrováckého soutěžení do originální, původní technické kondice,“ říká místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS Radomír Smolka.

Při renovaci vozidla se dodržovali původní, originální výrobní a pracovní postupy. Jednotlivé součásti vozu byly repasovány dle dobových zvyklostí a finalizovány v originálním provedení včetně konečného nátěru. Některé části vozidla, především kabina a karosářské drobnosti, bylo třeba doslova zrekonstruovat. Nástavba byla vyrobena zcela znovu včetně konstrukční dokumentace, stejně tak unikátní „šlapadla“, z nichž se dochovaly originální páky.

„Děkuji všem, kteří se podíleli na renovaci vozu TATRA 815 VE 6x6 „Ostrý-II“. Dneškem jsme pozvedli část historie, část naší tradice. Dokázali jsme zachránit a zachovat pro další generace, naše následovníky, výsledky práce, na níž jsme právem hrdi. Věřím, že všichni pociťujeme stejnou radost, k ní vám blahopřeji,“ doplňuje ke slavnostnímu dni Radomír Smolka.

Zdroj: Tatra Trucks

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace