Autor fotografie: FB profil poslance Králíčka|Popisek: Robert Králíček (ANO)
Plánovaná reorganizace Národní centrály proti organizovanému zločinu spočívá ve vyčlenění sekcí, které se v rámci NCOZ zabývají extremismem, terorismem a kybernetické kriminalitě, do nového samostatného útvaru s celorepublikovou působností. Mezi kritiky připravované reformy patří poslanec Robert Králíček (ANO), člen výboru pro bezpečnost a podvýboru pro Policii ČR, obecní policii a soukromé bezpečnostní služby. Reorganizace podle něj přichází v nevhodnou dobu, oblasti, jimž se jednotlivé sekce NCOZ věnují, jsou velmi úzce propojené a vytvořením samostatného útvaru hrozí zkomplikováním mezioborové i mezinárodní spolupráce, narušením vazeb a v neposlední řadě odchodem zkušených policistů.
- Ministr vnitra spolu s policejním prezidentem včera poslancům výboru pro bezpečnost představili plán reorganizace NCOZ. Vy tento záměr vnímáte kriticky, jaké jsou podle vás jeho nevýhody a rizika?
V první řadě to je špatné načasování reformy. V současné době, kdy řešíme bezpečnostní hrozby a rizika i v souvislosti s migrační krizí a válkou na Ukrajině, dělat takto zásadní reformu, která spočívá ve vyčlenění dvou sekcí z NCOZ, není, myslím, vhodné. Při každé reformě a při takovém rozdělování hrozí odchod kvalitních a zkušených policistů.
A zejména v té kybernetické části to může být problém. Část kybernetické sekce na NCOZ má zůstat. A už dnes máme málo odborníků, kteří chtějí pracovat ve státní správě v oblasti kybernetického zločinu a kybernetické bezpečnosti. Tím, že zřizujeme další útvar, který bude potřebovat odborníky na tuto oblast, navyšujeme nároky, a kapacity jsou nedostatečné. Jak jsem pochopil, část stávajících příslušníků sekce zabývající se kybernetickým zločinem odejde do nového útvaru, část zůstane. Resp. my dnes vlastně ani nevíme, kdo kam odejde.
A ani nám nebylo sděleno, jaké náklady s sebou toto rozdělení ponese. Když zřizujete nový útvar, budete potřebovat vynakládat další prostředky nejen na platy, ale na rozdělení informačních systémů, které jsou specifické, a na objekty, v nichž má nový útvar působit. Nedostali jsme ani odpověď, jak se bude řešit využívání současných objektů, jestli tedy zůstanou pod NCOZ, nebo se nějakým způsobem pro nový útvar rozdělí. Ani jak to bude s nově plánovaným objektem na Zbraslavi.
V tuto chvíli to vnímám jako velmi špatně načasované a vnímám to jako oslabení NCOZ. Dosavadní stav umožňoval NCOZ úzce spolupracovat a tvořit různorodé vyšetřovací týmy, tvořené specialisty právě i na kybernetiku. Obdobně platí i pro terorismus a extremismus, který má rovněž zásadní mezinárodní význam a dopad na celkovou bezpečnost státu.
- Během tiskového brífinku uvedl policejní prezident, že by nároky na nové sídlo neměly vzniknout a nový útvar by měl sídlit na Zbraslavi. A ohledně nároků na platy pak, že NCOZ má v tuto chvíli 904 míst, z toho 150 neobsazených, a vyčleněním obou sekcí, tabulkově 150 míst, se tento celkový počet nezmění.
Rozumím tomu, je to rozhodnutí ministra vnitra, policejního prezidenta a jeho týmu. Nechci se přít o tabulková místa. Ale pro nově vzniklý útvar budete muset nakoupit auta, budete muset nakoupit techniku, různé systémy, nejen telekomunikační, budete muset vyřešit další problémy. Je otázka, zda se opravdu chceme zabývat touto reformouv této složité době. Právě nyní, kdy je třeba věnovat maximální úsilí hrozícím rizikům ve všech oblastech, které se prolínají. A také v době kdy je Policii snižován rozpočet v řádu miliard korun.
- Obáváte se, že reforma ztíží pozici NCOZ ve vztahu k těmto rizikům?
Může to zkomplikovat spolupráci mezi jednotlivými útvary. Když spolupracujete v rámci jednoho útvaru s jedním systémem, s jedním řízením, je to snazší, než když budeme mít dva samostatné útvary. A bojím se, že to může zkomplikovat i mezinárodní spolupráci. Jak budou nahrazovány kontakty, které měly ty nyní vyčleňované sekce, jak se s nimi bude dál pracovat? Je to rozhodnutí ministra, je to rozhodnutí policejního prezidenta. A je třeba ho přijmout s veškerou odpovědností.
- Zaznělo, že reorganizace byla prodiskutována s nejvyšším státním zástupcem a pražskou vrchní státní zástupkyní, a že dosáhli s policejním prezidentem všeobecné shody. Je to pro vás uklidňující?
Já to respektuji. Podle mého názoru jde o oslabení NCOZ jako útvaru. Budu samozřejmě rád, pokud se budu mýlit, a nebude to mít vliv na jeho další fungování, vše proběhne hladce, nebudou odcházet zkušení policisté, a od Nového roku bude nový útvar fungovat bez problémů a reorganizace nebude mít vliv na žádné zásadní kauzy.
Obecným požadavkem je přirozeně potřeba kvalitní práce ve všech oblastech, jimž se NCOZ věnuje. A ty spolu velmi úzce souvisejí. Existuje-li nějaký problém, je třeba kultivovat a zlepšovat celé NCOZ, nikoliv pouze jeho komponenty, které se vyčlení mimo a budou nově pod speciálním dohledem. Hlubší odborné specializace vyčleňovaných sekcí lze určitě dosáhnout pod efektivním vedením i v rámci NCOZ.
- Pokud bychom pominuli plánovanou reorganizaci jako v dané situaci nevhodnou, co podle vašeho názoru NCOZ pro své efektivní fungování skutečně potřebuje, resp. co mu z hlediska organizace a prostředků chybí?
To je otázka spíše na pana ředitele Mazánka. Nezaznamenal jsem na žádném výboru pro bezpečnost žádné zásadní požadavky. To, že nemají zcela naplněná tabulková místa, je otázka analýzy, o jaká místa se jedná. Například ve zmíněné oblasti kyberkriminality a kyberbezpečnosti mají všechny složky, včetně NÚKIBu, problém najít odborníky. Je to o tom, jaké podmínky jsme schopni těmto odborníkům nabídnout. To je možná k zamyšlení, jak jsme schopni odborníky ve státní správě odměňovat. Není-li čas k diskusi právě o změně systému odměňování ve státní správě. Chápu, že podle tabulek nelze kvalitní odborníky zaplatit tak, jako to dokáže soukromý sektor.
Pokud ale toto měl být impuls k tomu, aby byla tato místa převedena do jiného útvaru, není to podle mého názoru dobře. Máme nedostatek odborníků, a reorganizací riskujeme odchod specialistů dotčených oborů do civilu nebo k jiným bezpečnostním či zpravodajským sborům. Riskujeme přerušení kontinuity a to včetně probíhajících kauz.