Reportéři ČT objevili dalšího českého řidiče „pašeráka“. Hrozilo mu 14 let

Reportéři ČT objevili dalšího českého řidiče „pašeráka“. Hrozilo mu 14 let
20 / 02 / 2019, 16:30

Jiří Sagan zdaleka není prvním českým řidičem kamionu, který se v zahraničí ne vlastní vinou ocitl v nesnázích kvůli údajnému pašování migrantů. Česká vláda mu také nepomohla, přestože mu hrozilo až 14 let vězení...

Žádný řidič, ať je sebevíce opatrný, si nemůže být 100% jistý tím, že se mu do nákladového prostoru nedostanou ilegální imigranti. A to si dovolím říct proto, že se těmito případy dlouhodobě zabývám, prošlo mi jich pod rukama několik desítek a už několikrát jsem si řekl, že pašerácká mafie snad spolupracuje s Davidem Copperfieldem, protože přítomnost černých pasažérů ve voze nebylo možné logicky vysvětlit. Pár kauz Vám podrobněji popíšu v následujícím článku.

Všudypřítomné hrozby tučných pokut pro řidiče

Nejprve bych rád zmínil případ Ivana Jedličky už ze začátku roku 2016. Ačkoliv se v té době ke mně už dostávaly různé zvěsti, až s tímhle případem jsem pochopil, že bude nutné se problematice věnovat více systematicky. U pana Jedličky našla britská kontrola čtyři běžence. Nebylo přitom zjištěno jediné pochybení. Řidič měl poctivě vyplňované dokumenty jako např. vehicle security checklist, měl lanka, plombu, zámek a hlavně i potvrzení z francouzské strany, že rentgen ve vozu už žádné další migranty neobjevil. Parkoval totiž u Calais v noci, kdy policii k vozu volal hned třikrát. Vždy byl přecvaklý zámek a uvnitř migranti. Ačkoliv naléhal na ještě jednu podrobnější kontrolu, nechala ho francouzská policie jet do Británie – rentgen nic neobjevil, co chcete víc?

Odpověď by mohla být: neplatit pokutu 4 x 600 liber za každého nalezeného migranta (tehdy cca 70 000 Kč), když řidič neměl jak víc prokázat, že skutečně nikoho pašovat nechtěl. Tehdy jsem intervenoval u britského velvyslanectví, u celníků i u českého velvyslanectví v Británii. A povedlo se, pokuta byla snížena o 90 %.

Dále stojí za zmínku případ firmy Nera Hořovice. Zde bylo pokut více a firma už se v důsledku toho ocitla ve vážných existenčních problémech, přestože obrovsky investovali do bezpečnosti (školení, lepší plachty, zámky a vše, co jen šlo). K tomuto případu se posílaly separátní dopisy i na ministerstvo dopravy, vnitra, zahraničních věcí a také na tehdejšího premiéraBohuslava Sobotku. Odpověděl pouze ministr dopravy pan Ťok... I zde se nakonec podařilo snížit řidičům i firmě udělené pokuty na už únosnou desetinu. V prosinci 2018 se ale ohlásili, že mají další pokutu, a to ačkoliv v mezičase od britské strany získali i akreditaci, že mají zavedený efektivní preventivní program k předcházení všem těmto případům.

Dalším případem, kde se podařilo pomoci, byla kauza Tomáše Němce. V červnu 2016 mu našli v přívěsu 14 Eritrejců, za což obdržel pro něj likvidační pokutu ve výši 8400 liber (cca 250 000), což v podstatě odpovídalo ročnímu příjmu celé jeho rodiny (studující manželka na mateřské a dvě malé děti)! Do teď nevíme, kdy mu do vozu migranti vlezli. Jediná možnost byla na pumpě cca 70 km od Calais, kdy se od vozu vzdálil na cca tři minuty, než zaplatil za benzín. Celou dobu ale na vůz viděl. Zde také britské úřady pokutu stáhly, a to o 93 % na 602 liber, které už pro rodinu byly snesitelné, ačkoliv pořád dost nepříjemné.

Stačilo 7 minut 100 km od Calais a migranti byli v nákladové prostoru

Nejkurióznější případ, kde jsem měl možnost projít dokumentaci, se stal v lednu 2018 dvěma bratrům, kteří se při řízení střídali, aby nemuseli zastavovat jinde, než někde u hlídaných benzinek. Zkušeným řidičům, kteří do Británie jezdili průměrně 7x za měsíc, ve voze našli 6 migrantů, a to i přes speciální neprozříznutelné plachty a odolné zámky.

Britové ty migranty našli až když kolem nich podruhé procházel pes, jinak měli ještě od Francouzů potvrzenou i kontrolu psy, kterou jim udělali extra, protože sami odhalili poškozené celní lanko. Zde se opravdu velmi dlouho zkoumalo, jak a kdy se tam mohli dostat a bez výpovědi migrantů se to už prostě nedozvíme. V každém případě dle podrobných výpisů z GPS byla jediná možnost ve chvíli, kdy se vinou dopravní kolony museli vyměnit u města Jabbeke (100 km od Calais), aby dodrželi předpisy na délku jízdy – zde tak byla 7 minutová pauza... V tomto případě doufám, že pokutu ani nedostanou.

Ještě mám v záloze jeden případ, kdy migranti vlezli do vozu přes odmontovanou střechu 300 km od Calais, takže nebyly nikde poškozená lanka, zámky, a řidič prostě neměl šanci poznat, že se mu tam dostali 2 migranti. Další detaily už ale vynechám, protože určitě chcete vědět víc k v úvodu avizovanému případu se 14letým vězením.

Z vyjádření řidičů

Reportéři ČT natočili před deseti lety stejný příběh

Ve všech zmíněných případech šlo „pouze“ o peněžité tresty, případ pana Sagana tak je vlastně prvním, kdy se od správního řízení přešlo k trestnímu. Prvním ale jen co se přejezdu mezi Francií a Británií týče. Jak mě totiž upozornili přímo Reportéři ČT, velmi podobný případ se stal už v roce 2009 v Řecku.

Případ se týká řidiče Karla Vojíře, který strávil 7,5 měsíců za mřížemi, protože měl převážet migranty z Řecka do Itálie. Při převozu v trajektu v nákladovém prostoru kamionu se našlo 13 afghánských běženců. Kdy a jak se běženci do zamčeného kamionu dostali, nejspíše také navždy zůstane záhadou. Před naloděním totiž kamion prošel důkladnou kontrolou. Nejspíše se tak migranti dostali do kamionu už na lodi. Podle řidiče se takové věci měly dít běžně, protože slyšel od kolegů o tom, že docházelo k podplacení lodníků.

Za „pašování lidí“ měl český řidič dostat 14 let natvrdo. Praxe byla taková, že dva roky vězení se dávaly za prvního člověka a jeden rok za každého dalšího nalezeného migranta. Maximální trest byl ale 10 let. Po odvolání mu trest snížili na šest. Přestože několik měsíců ztracených pobytem ve vězení už nikdo řidiči zpět nevrátí, příběh měl šťastný konec. 14 dní po odvolacím soudu se řidič nakonec ocitl na svobodě díky novému zákonu, který umožnil propustit vězně s trestem do šesti let nebo podmínkou. Kdyby se byl řecký zákon nezměnil, seděl by pan Vojíř v řeckém vězení ještě teď.

Těžiště problémů se přesunulo víc na západ

Málokdo si to tehdy uvědomoval, jakou předzvěstí bude reportáž, která dobře zachytila problémy, které Evropa v mnohem větší míře řeší ještě teď. Už před 10 lety mělo Řecko problém s migranty snažícími se dostat dále. Pokusy migrantů o vniknutí do nákladového prostoru kamionů bez vědomí řidiče tak bohužel nejsou ničím novým pod sluncem. Migrační krize, která eskalovala v roce 2015, byla prostě jen zesilovačem potíží, které tu už nějakou dobu máme a příliš jsme to téměř nikdo nevnímal. Těžiště největších problémů řidičů kamionů se od té doby vlastně jen posunulo více na západ.

Shrnuto a podtrženo: Být řidičem na trase mezi Francií a Anglií dnes pro řidiče znamená být jednou nohou v kriminále. Diví se dnes ještě někdo tomu, že se řada řidičů kamionů bojí do jezdit do některých rizikových oblastí? Já tedy opravdu ne!

Přeji hezký den a veselou mysl!​

 

Autor: Tomáš Zdechovský (europoslanec za KDU-ČSL)

 

 

Tagy článku

-->