Rusko - budou stavět magistrálu na Sibiři vězni jako v dobách SSSR?

Rusko - budou stavět magistrálu na Sibiři vězni jako v dobách SSSR?
Autor: Pixabay, Free for commercial use|Popisek: Ilustrační fotografie
27 / 04 / 2021, 14:00

Ruská vláda se může vrátit k praxi využívání vězeňské práce při stavbě BAM (Bajkalsko-Amurská magistrála), kde je akutní nedostatek pracovních sil. Za dob SSSR zahynulo při výstavbě BAM na 150 000 lidí…

Rusko již zkušenost s prací vězňů má, ve třicátých letech byla BAM postavena díky statisícům vězňů z gulagů. Ruští právníci se domnívají, že stávající regulační rámec umožňuje odsouzeným účastnit se takové práce, ale pouze za podmínek platby na základě dohody s institucemi Federální vězeňské služby a se značnými omezeními, jejichž dodržování může vyžadovat značné materiální zdroje.

Vláda jedná o možnosti přilákat odsouzené k výstavbě infrastrukturních zařízení BAM a Transsib a ministerstvo dopravy, služba federální věznice a ruské železnice byly pověřeny vypracováním této otázky a projednávaly „vytvoření infrastruktury umístění vězňů“.

Stavba na BAM, která má trvat až do roku 2030, nyní zažívá akutní nedostatek personálu, jak kvůli rozsahu práce, tak kvůli nedostatku pracovníků, kteří se kvůli epidemii COVID-19 nevrátili do země. Nedostatek personálu pokrývají také železniční jednotky, letos mají začít stavět 3 tisíce vojáků. Ale zatím ruské železnice mají k dispozici asi jen 5 tisíc stavebníků z požadovaných 15 tisíc.

V roce 1932 byl na příkaz OGPU vytvořen BAMlag, který byl součástí systému táborů NKVD nazývaných gulagy. Stavbou prošlo kolem neuvěřitelných 2 milionů lidí, kdy v polovině roku 1935 bylo na stavbě více než 160 tisíc lidí najednou, v květnu 1938 dokonce 255 tisíc lidí.

Vězni z gulagů vybudovali například propoj BAM-Tynda, dlouhý 190 km, spojující BAM s Transsibiřskou magistrálou a jejími tratěmi Izvestkovaja-Urgal a Volochajevka- Komsomolsk na Amuru. Od roku 1932 do roku 1953, s přerušením a demontáží dočasných tras již položených během války, byly postaveny úseky Komsomolsk-Sovgavan, Taishet-Bratsk, Bratsk-Ust-Kut.

Plány na tuto trať vznikly již za carského Ruska, ale realizace začala až za dob SSSR. Břežněv v 70. letech minulého století, již práci vězňů na BAM nepřipustil a na stavbu se přihlásilo přes 150 000 mladých lidí, ochotných stavbu dobudovat. Asi 54 000 se jich nakonec zapojilo do stavby. Oficiálně byla BAM dokončena až v roce 1991 a celkové náklady byly vypočteny na 14 miliard dolarů.

Co se týče lidských zdrojů, zemřelo při její výstavbě přes 150 000 lidí, většinou právě vězňi z gulagů a po válce také zajatí Němci a Japonci.

Zdroj: Kommersant.ru, Berghanjournals.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace