Rusko hledá náhradu strojů L-39

Rusko hledá náhradu strojů L-39
Autor: By English: Pavel Adzhigildaev CC BY-SA 3.0|Popisek: Ruský SR-10
08 / 03 / 2016, 12:30

Soukromá konstrukční kancelář poprvé v historii ruského letectví postavila letadlo, které může překonat stroje navržené státními firmami. Lehký cvičný letoun SR-10 půjde pravděpodobně do výroby v roce 2017.

První let dvoumístného cvičného letounu SR-10 způsobil rozruch, když vzlétl na konci prosince roku 2015. Bylo to vůbec poprvé v ruském letectví, kdy soukromá konstrukční kancelář stavěla letadlo od nuly bez veřejné finanční podpory. Navíc vzhledem k schopnostem letadla, může tento stroj vytlačit z ruského trhu letadla vyráběná velkými státními výrobci.

Cvičný SR-10 postavený kompletně z domácích komponent a je navržen jako mezistupeň  mezi Yak-152, který je určen pro základní letecký výcvik vojenských pilotů, a cvičným / útočným letounem Jak-130. Tento mezistupeň je v současné době doménou českého L-39. Konstrukční kancelář pči návrhu myslela i na možnost nasadit letoun jako UAV.

"Ruské letectvo potřebuje jednoduchý a levný proudový cvičný letoun, který by nahradil flotilu L-39, a ruská armáda projevuje o projekt SR-10 zájem ," řekl Maxim Mironov, ředitel konstrukční kanceláře Modern Aircraft Technologies v rozhovoru pro webo AviaPort. "MiG-AT, jednodušší a levnější letadlo v porovnání s Yak-130, se nepodařilo dodat, a teď je tedy mezera mezi základním cvičným strojem Yak-152 a cvičným / útočným letoun Jak-130."

SR-10 je vyvinutý soukromou konstrukční kancelář v Moskvě a postaven v továrně na ruském severním Kavkaze.  Je to jednomotorový proudový letoun, s negativní šípovitostí křídla, což umožňuje snadnou ovladatelností. Stroj dokonce odpouští některé pilotní chyby, které nevyhnutelně vznikají během tréninkovém procesu.

Letadlo nemá žádná omezení týkající se provádění akrobatických obratů. Žáci leteckých škol tedy mohou provádět stejné velkolepé kousky, jako kdyby seděli v bojových letounech 4. a 4.++ generace Su-27, Su-35 nebo MiG-29.

Letoun je v současné době testován v leteckém výzkumném středisku v Moskvě, plánuje se výroba prvních 16 letadel SR-10 během roku2016, sériová výroba začne pravděpodobně v roce 2017.

Vývojáři očekávají, že ruská armáda bude s letounem spokojena a poprvé v historii zařadí do služby letadlo vyvinuté soukromou konstrukční kancelář bez účasti veřejných prostředků. Ministerstvo obrany čeká na výsledek zkoušek, a pokud budou úspěšné, je připraveno koupit čtyři letadla. Výrobce odhaduje možnost dodat během příštích 4 let až 100 kusů SR-10.

Poznámka redakce: Špatná zpráva je, že tento stroj může přilákat i kupce ze zemí, kde běžně používají k výcviku český L-39.

Zdroj: Russia and India Report

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace