Rusko má už tanky v Sýrii

Rusko má už tanky v Sýrii
Autor fotografie: "T-90-ET 2010" by Vitaly V. Kuzmin - http://vitalykuzmin.net/?q=node/312. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons|Popisek: T-90
16 / 09 / 2015, 15:30

Podle amerických zdrojů už Rusko v rámci pomoci Assadově režimu umístilo na vládní základně v Sýrii přibližně 7 tanků. Sdělila to tisková agentura Reuters.

Anonymní vojenský zdroj Reuters řekl, že bylo zpozorováno již sedm ruských tanků T-90 na letišti poblíž Assadovy pevnosti v městě Latakia.

Zároveň jiný zdroj potvrdil, že na základně je již rozmístěno dělostřelectvo na ochranu ruských lidských sil, které jsou zde dislokovány.

Reuters již dříve přinesl informaci o rozmístění asi 200 vojáků námořní pěchoty na letišti, mobilních řídících stanic a dalších komponent systémů protivzdušné obrany. Moskva zasílá do Sýrie přibližně dva lety denně s nákladem. Přistávací plocha není úplně ideální pro přistávání letadel typu Il-76 a Rusové proto pracují na zlepšení přistávací plochy.

Spojené státy využívají syrský vzdušný prostor, k vedení kampaně leteckých úderů proti islámskému státu. Větší ruská přítomnost zvyšuje perspektivu studené války mezi oběma velmocemi, které se budou navzájem potkávat na bitevním poli.

Zatím Rusko neposlalo bojové letouny ani bojové vrtulníky na Assadovo letiště, řekl Pentagon.

Jak Moskva, tak Washington tvrdí, že jejich nepřítelem je Islámský stát, jehož bojovníci kontrolují velké části Sýrie a Iráku. Ale Rusko podporuje vládu syrského prezidenta Assada, zatímco Spojené státy tvrdí, že jeho podpora činí situaci ještě horší.

Bitevní tank T-90

T-90 je bojový tank ruské armády, vycházející z tanku T-72, avšak s novou generací pancéřování korby i věže a novějšího zbraňového systému (vycházející z tanku T-80). Byl vyvinut v 90. letech 20. století Karcev-Venediktovou vývojovou kanceláří pod vedením hlavního konstruktéra V. Potkina. Vyrábí se v závodě GPO Uralvagonzavod městě Nižném Tagilu v Sverdlovské oblasti. Roku 1997 byla uvedena na světové trhy modifikace T-90S. Posádku tanku tvoří velitel, střelec a řidič.

Pohonnou jednotku tvoří vidlicový dvanáctiválcový čtyřdobý vícepalivový vznětový motor V-84MS. Motor má výkon 618 kW (840 k) a kromě běžných druhů motorové nafty může být jako palivo použit i automobilový benzín A-72 a letecké petroleje T-2 a TS-1. Max. množství přepravovaného paliva je 1600 litrů. Dojezd tanku je udáván 650 km na silnici a 500 km na polní cestě.

Hlavní kanón 2A46M-2 ráže 125 mm je schopen střílet rakety určené pro tanky a střely HEAT (kumulativní proti-tanková střela) a APDSFS (křidélky stabilizovaná podkaliberní střela s oddělitelnými vodícími prvky) a laserem řízené střely s HEAT hlavicí (9K119M REFLEKS-M / AT-11b Sniper / s tandemovou hlavicí). Další výzbroj tvoří spřažený kulomet PKT ráže 7,62 mm a velitelův protiletecký kulomet NSVT ráže 12,7 mm. Počet nábojů pro jednotlivé zbraně je 43 pro 2A46, 2 000 pro PKT a 300 pro NSVT.

Zdroj: Reuters, The Aviationist, Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.