Rusko se vysmálo sankcím EU na dodávky paliva pro bombardéry v Sýrii

Rusko se vysmálo sankcím EU na dodávky paliva pro bombardéry v Sýrii
Popisek: Ilustrační foto
23 / 11 / 2016, 06:00

Ruské tankery pašovaly palivo pro bojové letouny podporující režim Bašára Asada v Sýrii přes kyperské a řecké vody, přestože to zakazují sankce, vyhlášené Evropskou unií.

Brusel (ČTK) - Ruské tankery pašovaly palivo pro bojové letouny podporující režim Bašára Asada v Sýrii přes kyperské a řecké vody, přestože to zakazují sankce, vyhlášené Evropskou unií.  Uvedla to dnes agentura Reuters s odvoláním na nejmenovaný zdroj z rozvědky vlády nejmenované členské země EU, jakož i na další zdroj z nejmenovaného rejdařství, obeznámeného s plavbami tankerů.

Mluvčí ruského ministerstva obrany generál Igor Konašenkov podle agentury TASS zareagoval prohlášením, že "Pletky, omezení a 'sankce' platící uvnitř Evropské unie na dodávky paliva do Sýrie se - mírně řečeno - netýkají uskupení ruského letectva," a dodal, že britští novináři možná nevědí, že "Rusko není členem EU, podobně jako odnedávna i Velká Británie".

Nařízení rady EU, přijaté před dvěma lety, zakazuje jakékoliv dodávky leteckého paliva do Sýrie z území EU, a to bez ohledu na to, zda jde či nejde o palivo vyrobené v EU. Avšak během dvou říjnových týdnů dopravily ruské tankery do Sýrie 20.000 tun leteckého paliva v hodnotě okolo devíti milionů dolarů (asi 230 milionů Kč).

"Dodávky leteckého paliva z těchto plavidel sehrály klíčovou roli při pokračování ruských náletů v oblasti," uvedl zdroj. "Svědčí to o setrvalém ruském úsilí budovat zdroje nezbytné pro podporu vojenských operací a plánů v Sýrii," dodal s tím, že část paliva byla určena i pro Asadovo letectvo. Rusko prý také využívá k dodávkám leteckého paliva do Sýrie i tankery plující pod vlajkami jiných zemí, což se však nepodařilo ověřit.

Nicméně i veřejně dostupné údaje podle Reuters potvrzují, že nejméně dva ruské tankery při zářijových a říjnových plavbách zakotvily v přístavech v Řecku a na Kypru. Původ paliva, který převážely, není jasný. Petrohradské rejdařství, kterému tankery patří, se odmítlo vyjádřit.

Mluvčí šéfky unijní diplomacie uvedla, že uplatňování unijních sankcí spočívá na členských státech. Řecké ministerstvo zahraničí se odmítlo vyjádřit. Kyperská vláda tvrdila, že její úřady nepovolily přistání ruských tankerů přepravujících letecké palivo do Sýrie, a prostřednictvím ministerstva zahraničí ujistila, že uvítá "jakékoliv informace ohledně činnosti odporující restrikcím uvaleným OSN či EU". Jeden z ruských tankerů vyšetřovaly řecké úřady, avšak nechaly jej odplout.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.