Rusko údajně dodalo Sýrii šest stíhačů Mig-31

Rusko údajně dodalo Sýrii šest stíhačů Mig-31
Autor fotografie: „Russian Air Force MiG-31 inflight Pichugin“ od Dmitriy Pichugin – http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Mikoyan-Gurevich-MiG-31/2040593/L/. Licencováno pod GFDL 1.2 via Wikimedia Commons|Popisek: Mig-31
17 / 08 / 2015, 15:45

Tato zakázka zatím nebyla oficiálně potvrzena a je nutné ji brát s rezervou. Režim Bašára Assada prý podepsal dohodu o dodávce v roce 2007.

Dodávku strojů zatím oznámila pouze regionální média, letouny prý přistály na letecké základně Mezze na předměstí Damašku. Původně bylo objednáno 8 letadel v rámci širší dohody s Ruskem. Dohoda byla různě potvrzována a popírána, ruské a syrské orgány tuto dohodu veřejně nekomentovaly.

Dokud nebude tato zpráva oficiálně potvrzena, je nutné ji brát s určitou skepsí, protože v aktuálním stavu, kdy území Asadova režimu zabírá pouhých 30 000 kilometrů čtverečních, je využití tohoto stroje opravdu minimální.

MiG-31 byl vyvinutý počátkem 70. let 20. století konstrukčním týmem OKB Mikojana a Gurjeviče z letounu MiG-25. Navzdory tehdy zavedené praxi v sovětském letectvu byl MiG-31 od prvního okamžiku považován za specializovaný přepadový stíhací letoun, kterým zůstal víceméně až dodnes. Postupně se stal výrazným nástupcem úspěšného letounu MiG-25 v době, kdy hlavní soupeř – Spojené státy americké – zavedl do služby nadzvukový strategický bombardér B-1 Lancer, který byl optimalizován pro nesení a vypouštění řízených střel s plochou dráhou letu.

MiG-31M je těžký, dvoumístný, dvoumotorový hornoplošník celokovové konstrukce s výrazným zastoupením hliníkových a titanových slitin. Osádku tvoří pilot a operátor. Oba jsou tandemově za sebou v hermeticky uzavřených kabinách a sedí na vystřelovacích sedadlech Zvezda K-36DM s bezpečnostními parametry „nula-nula“ (umí opustit letadlo při nulové rychlosti i nulové výšce).

Technické údaje

Posádka: 2
Délka: 22,69 m
Rozpětí: 13,46 m
Výška: 6,15 m
Plocha křídel: 61,6 m2
Hmotnost (prázdný): 21 820 kg
Hmotnost (naložen): 41 000 kg
Maximální vzletová hmotnost: 52 000 kg
Pohonná jednotka: 2 × dvouproudový motor Solovjov D-30F8, s přídavným spalováním, každý o tahu 93,16 kN / 171,61 kN (maximálně)

Výkony

Maximální rychlost: 3 000 km/h (Mach 2,83) ve výšce 17 500 metrů, u hladiny moře - 1 500 km/h
Akční rádius: 720 km v nadzvukovém režimu (1 200 km v podzvukovém režimu)
Přeletový dolet: 3 300 km (2 500 km v nadzvukovém režimu)
Dostup: 20 600 m (se 4 raketami R-33)
Stoupavost: 208 m/s
Zátěž křídel: 666 kg/m2
Tah/Hmotnost: 0,85 kW/kg
Délka startu: 1 200 m
Délka přistání: 800 m (s padákem)

Výzbroj

Aktuální MiG-31M může nést až 10 nejnovějších řízených střel. MiG-31 může nést až 8 starších řízených střel.
MiG-31 – 4 protiletadlové rakety Vympel R-33 na spodku trupu.
MiG-31M – 6 univerzálních raket Vympel R-37 na spodku trupu.

Zdroj: IHS Jane´s, Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.