Rusko vyprovokovalo nad Baltem dvacet ostrých startů aliančních stíhaček. Za jediný týden

Rusko vyprovokovalo nad Baltem dvacet ostrých startů aliančních stíhaček. Za jediný týden
Autor: Wikipedia |Popisek: British Typhoon at Farnborough 2010
20 / 10 / 2016, 13:30

Neobyčejnou aktivitu ruského letectva zaznamenaly v uplynulých dnech pohotovostní stíhačky NATO chránící vzdušný prostor nad trojlístkem pobaltských republik.

Během jediného týdne měli letci hned dvacet ostrých startů k ruským letounům, které nekomunikovaly nebo měly vypnuté automatické odpovídače.  Informaci zveřejnil 14. října server natoaktual.cz

O nezvyklém pohybu ruských letounů, souvisejícím s vojenskými manévry v ruské exklávě Kaliningradu, informovalo litevské ministerstvo obrany.

Ochranu vzdušného prostoru nad pobaltskými republikami, které nemají vlastní stíhací letectvo, nyní zajišťují z estonské základny Amari němečtí letci se stroji Eurofighter Typhoon a z litevské základny Šiauliai francouzští stíhači s letouny Mirage.

Hned 4. října startovali ke špionážnímu a průzkumnému letounu Il-20, který mířil mezinárodním vzdušným koridorem nad Baltským mořem z Ruska do Kaliningradu. Stroj sice letěl podle letového plánu a komunikoval s řízením letového provozu, ale neměl zapnutý automatický odpovídač.

Zařízení umožňuje automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytující základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce. Když je však transpondér vypnutý, středisko řízení letového provozu takový letoun bez identifikace označuje za neznámý cíl a startují k němu pohotovostní stíhačky.

Druhý den stejný typ ruského letounu určeného pro radioelektronický průzkum mířil opačným směrem. Tentokrát neměl ani letový plán, nekomunikoval a odpovídač byl opět vypnutý.

Opravdu rušné však byly dva následující dny. Ve čtvrtek 6. října musely alianční stíhačky do vzduchu hned desetkrát. Z toho osmkrát k ruskému přepadovému stíhači Su-27, který bez letového plánu, komunikace a zapnutého odpovídače se pokaždé na trase z Ruska přiblížil ke vzdušnému prostoru Pobaltí, aby se po chvíli zase vrátil zpět.

Další ostrý start pak následoval k transportnímu letounu An-26, který letěl podle předem podaného plánu, komunikoval s dispečery, ale měl vypnutý transpondér. Poslední poplach toho dne se pak rozezněl opět kvůli ruské stíhačce Su-27, která bez plánu, komunikace a odpovídače vystartovala s Kaliningradu a po chvíli se zase vrátila.

V pátek 7. října pak byl scénář podobný a piloti museli do vzduchu sedmkrát. K transportnímu An-26, špionážnímu Il-20 a nákladnímu An-12. Třikrát pak k letounům Su-27, které vystartovaly z Kaliningradu a zase se vrátily zpět. Podobně pak také v jednom případě k stíhacímu bombardéru Su-24. V sobotu 8. října zalarmoval pohotovostní letouny opět nákladní stroj An-12 mířící z Kaliningradu do Ruska.

K mimořádné aktivitě ruského letectva je nutné připočíst také incident, při kterém podle generálního štábu estonské armády narušil v noci na pátek 7. října ruský letoun Su-27 estonský vzdušný prostor. Podle estonských úřadů letos už popáté. Moskva ale narušení cizího vzdušného prostoru popřela.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace