Rusko-indické vojenské projekty krachují

Rusko-indické vojenské projekty krachují
Autor fotografie: Marina Lystseva / Lenta.ru|Popisek: Ilustrační foto T-50
15 / 01 / 2016, 12:00

V ohrožení je jak vývoj středního transportního letounu MTA, tak vývoj stíhače 5. generace FGFA.

Podle zdroje z ministerstva obrany Indie je program MTA již prakticky opuštěn, ničemu nepomohla ani návštěva indického premiéra Narendra Modiho v Moskvě 25. prosince loňského roku.

Rusko vyžadovalo navýšení nákladů na projekt, u kterého není indická strana spokojená s některými technickými parametry jako jsou například proudové motory PD-14M. Na krachu se kromě motorů podepsaly i konflikty na ruské straně a prodloužení životnosti stávajících strojů AN-32.

Začátek společného projektu MTA sahá až do roku 2007. Kancelář v Bangalore byla otevřena v roce 2012. První let prototypu byl naplánován na rok 2013, ale ani k tomu nedošlo. Indie začala vyžadovat možnost operování i ve vyšších letových výškách, což projekt zase zkomplikovalo.

Zpočátku byl plán na výrobu 100 letadel pro Rusko, 45 pro Indii a 60 kusů na export.

Dalším z projektů, které vypadají, že nevyjdou je stíhač páte generace FGFA, o jehož vývoji podepsala Indie předběžnou dohodu s Ruskem v roce 2010. FGFA vychází ze zatím nedokončeného stroje T-50.

Indie má na projekt FGFA uvolnit až 6 miliard dolarů, ale pořád se nepovedlo uzavřít finální dohodu. Indie navíc vyžaduje vývoj jednomístného stroje, zatímco původní varianta FGFA je dvoumístná.

“Neschopnost dlouhodobého dosažení finální dohody u programů MTA a FGFA ukazuje, že indicko-ruské vojenské vazby se začínají destabilizovat,” uvedl pro Defense News analytik Nithin Mehta.

Rusko vyvíjí stroje 5. generace již od 80. let, vývoj T-50 trvá již déle než 15 let! Kromě firmy Suchoj se snažil vytvořit stealth stroj i konkurenční Mig, který v 90. letech představil Mig 1.44, o kterém jsme psali v článku MiG oprašuje projekt stíhače 5. generace MiG 1.44.

Rusko se tvrdě snažilo získat jako prvního zákazníka bohatou Indii, která má tradici v používání ruských strojů, ale obchody s Indií jsou zcela nevyzpytatelné. Tendry se vypisují a zase ruší, nikdo neví, co si ministerstvo obrany Indie vymyslí další den. Navíc indická generalita kritizovala řemeslné provedení stroje a nespolehlivost motorů Suchoje.

10. srpna 2015 indické zdroje oznámily, že IAF sníží svoji objednávku strojů T-50 na 3 letky po 18 strojích a několik dalších kusů na výcvik.

Zpoždění přípravy stroje pro Indii a tím pádem nedostatek peněz zpomaluje i dodání moderních strojů ruskému letectvu, které dostává nekončící variace na nesmrtelný Su-27 pamatující Brežněva.

Zdroj: Defense News

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace