S teroristy se nedá bojovat s razítky v ruce

S teroristy se nedá bojovat s razítky v ruce
Popisek: Miroslav Lidinský přišel v Afghánistánu o nohu
17 / 12 / 2015, 08:00

Říká to bývalý voják z Afghánistánu a současný předseda parlamentní opoziční strany Úsvit – Národní Koalice Miroslav Lidinský. Proto jeho strana ve sněmovně předložila některé změny legislativy inspirované slovenským protiteroristickým balíčkem nebo novelu zákona, založenou na principu „můj dům, můj hrad“. Lidinský věří, že v současné době by měli mít občané možnost aktivně bránit svůj majetek a své životy.

Úsvit odmítá nový návrh Evropské komise na změnu legislativy týkající se držení zbraní, která jde naopak proti principu držení zbraní. Co konkrétně vám vadí nejvíce?

Návrh je "šitý horkou jehlou". Byl urychleně navrhnut na základě tragických teroristických útoků ve Francii a snahou by je, aby se do budoucna obtížněji získávali zbraně k provedení trestných činů. Bohužel, na úkor možnosti legálně držet zbraně v rukou "zodpovědných" občanů. Jedná se o paskvil, který říká, jaká mají být nová pravidla, ale nehovoří o tom, jaké zlepšení ve skutečnosti přinese. Přesunování zbraní mezi kategoriemi je velmi špatně specifikováno a povede k interním výkladům v jednotlivých státech. Je nepochybné, že důsledně instruovaná, vedená a kvalitně vyzbrojená občanská společnost, je nejlepší způsob jak se terorismu bránit. Ideálním případem jsou izraelští civilisté, kteří jsou schopni reagovat na vlny teroristických útoků.

K otázce nutné sebeobrany se dostaneme, ale zůstaňme ještě u této směrnice. Je pravda, že by se povinnost mít zbrojní pas týkala také dětských hraček respektive předmětů, které svým vzhledem připomínají hračky?

Směrnice se dotýká i „nebezpečnosti zbraně“ v případě jejího zneužití. V tomto případě jde i o samotný vzhled, což komisi otvírá prostor k proti majitelům airsoftových zbraní, painballu, řádně znehodnocených zbraní či jen pouhým replikám, maketám a modelům zbraní, které ani nejsou vyráběny jako střelbyschopné. U řady z nich hrozí reálné riziko, že budou převedeny do kategorie C, tedy mezi registrované zbraně, jejichž držitelé budou muset vlastnit zbrojní průkaz.

Jaké by podle vás byly reálné dopady přijetí této evropské legislativy pro Českou republiku?

Návrh Evropské komise uvádí, že se navrhovaná opatření obejdou bez dopadu na rozpočet. Musíme se však zeptat, kdo nahradí občanům zbraně, které by museli odevzdat? Vždyť se jedná o jejich majetek! To jej chce komise vyvlastnit bez náhrady? Zabývala se Evropská komise dopadem, který bude mít takové opatření na výběr daní? Zbrojní průmysl je součástí Evropského trhu, přináší státům nemalé příjmy a zaměstnává řadu občanů EU. Spočítala Evropská komise, jaké zde budou dopady? Samozřejmě v našem měřítku je třeba brát v úvahu i CZ Uherský Brod.

Vaše strana v parlamentu předkládá novelu zákona o nutné sebeobraně - "můj dům, můj hrad". Za co konkrétně bojujete?

Úplně zjednodušeně – v době, kdy stále stoupá agresivita pachatelů trestných činů, považujeme za zcela logické, aby člověk měl možnost bránit svůj život a majetek. Takže navrhujeme změnu v trestním zákoníku, která toto umožní bez obavy, že se napadený nebo poškozený vystaví riziku, že sám skončí ve vězení. Zkrátka můj dům, bude i můj hrad.

Neobáváte se, že možnost legálního používání zbraní k sebeobraně by zvýšilo množství závažných trestných činů nebo vedlo k podobnému jevu masových "stříleček" jako v USA?

Evropské statistiky dokládají, že legálně držené zbraně se na kriminalitě ve státech EU podílejí jen zcela zanedbatelným způsobem. Naopak jejich držení prokazatelně přispívá k omezení kriminality a dává občanům možnost bránit se v případě napadení. Jen naivista nebo zarputilý byrokrat může věřit, že se dá s teroristy bojovat s razítky v rukou a tímto způsobem lze reálně omezit přístup extrémistů ke zbraním. Historicky se tak vlastně vracíme plnou parou do dob nacistické okupace, nebo „reálného socialismu“. Odzbrojit a umlčet….

Slovenský parlament dnes schválil balík protiteroristických opatření. Úsvit avizoval, že některé Ficovy zákony hodlá převzít. Které a proč?

Zatímco Slovenská republika dokázala rychle reagovat na nynější vlnu terorismu, česká vláda dospěla k názoru, že právní úpravu není třeba zatím měnit. My ale nepovažujeme současnou legislativní úpravu za dostatečnou. Navrhujeme proto například rozšířit možnost uvalení vazby na člověka podezřelého z terorismu a podobně také rozšíření trestní odpovědnosti právnických osob přímo na terorismus. Po vzoru Slovenska navrhujeme i rozšíření trestného činu podpory terorismu na financování aktivit, které nesouvisejí přímo s terorismem. Trestná by tedy byla i jakákoli jiná pomoc teroristům, i když by nešlo například o výrobu výbušných zařízení.

Minulý týden v pátek projednával parlament novelu zákona o ochraně hranic. Vaše strana chtěla zákon shodit ze stolu, proč?

Nepodařilo se nám prohlasovat zamítnutí zákona, takže nyní budeme dávat pozměňovací návrhy. Novela je totiž postavena na schengenském systému a České republice neumožňuje dlouhodobě chránit hranic. Schengenský systém je ale ve stavu klinické smrti. Nelegální imigranti přicházejí do EU, jak chtějí a nikdo jim v tom reálně nebrání. Za takové situace nemůžeme svěřit ochranu našich hranic do rukou Evropské unie. Zákon musí stát na tom, že si hranice ochráníme sami, což tato novela nedovoluje.

Tagy článku

-->