Scorpion od Textronu zaujal na Paris Air Show

Scorpion od Textronu zaujal na Paris Air Show
Autor fotografie: Textron Airland |Popisek: Scorpion
19 / 06 / 2015, 12:45

Na letadlo, které zatím nemá žádné známé zákazníky, vzbudil Scorpion v Paříži velký zájem.

Z části je to dáno i tím, že potencionální kupci a diváci tuší, že se dívají na potencionálně velkou platformu. Scorpion vznikl na základě objednávky Washingtonu a zahraničních vlád. Od první čáry na „rýsovacím prkně“ do prvního prototypu uběhlo pouhých 24 měsíců.

Tato nová lehká stíhačka je určena pro asymetrické konflikty 21. století – bude provádět průzkumnou a výzvědnou činnost a samozřejmě i podporu pozemním jednotkám. Prototyp stroje v poslední době letěl třikrát přes Atlantik, do Anglie na Royal International Air Tatoou a do slavného Farnborough a také do Jižní Ameriky na test. O jakou zemi v Jižní Americe se jednalo, ale vedení společnosti odmítlo sdělit.

"Zájem o letoun zůstává velmi vysoký," řekl prezident společnosti Textron Airland Bill Anderson pro server Defense News, „Všechny komentáře ke stroji byly velmi pozitivní.“

Cena letové hodiny Scorpiona je 3 000 USD oproti například 25 000 USD u F-16. To je tedy pouhý zlomek nákladů USA na použití stíhaček F-16 na pozemní podporu misí v Afghánistánu a Iráku. Letoun je navržen tak, aby se na problémová místa rychle a v nízkých rychlostech se zapojil do útoků na pozemní cíle.

"Můžete si své high-tech stíhačky schovat na to, na co byly navrženy," řekl Anderson.

Textron Airland je schopen dodat stroje do 18-24 měsíců od objednávky.

Ve středu společnost Thales oznámila, že úspěšně integrovala svůj radarový systém I-Master do Scorpiona, což pilotovi dodá řadu senzorů, včetně indikace pohybu pozemních a námořních cílů. Thales propaguje svůj i-Master jako radar vhodný pro mise na ochranu hranic, boj s drogovými kartely, humanitární mise nebo obranu pobřeží.

Textron AirLand Scorpion

Posádka 1 pilot
Délka 13,3 m
Šířka 14,4 m
Výška 4,3 m
Prázdna hmotnost 5352 kg
Maximální vzletová hmotnost 9639 kg
Hmotnost vnitřního nákladu 1400 kg
Hmotnost vnějšího nákladu 2800 kg
Tah 36 kN
Maximální rychlost 833 km/h
Pádová rychlost 176 km/h
Dostup 14 000 m
Dolet 4400 km
Výdrž ve vzduchu 5 hodin

Zdroj: DefenseNews, Wikipedie

Tagy článku