Kromě bytů, domů a exponovaných míst jako je například MHD či turisticky atraktivní místa, se zloději zaměřují také na hotely. Začátek sezóny nyní nemají jen hoteliéři, ale také zloději. Na jaře a během letních měsíců hlásí hotely nejvíce krádeží a škod. V roce 2018 se v českých hotelech a dalších ubytovacích zařízeních ubytovalo téměř 21,3 miliónu českých i zahraničních turistů a jejich počet každým rokem stoupá.
„Zloději se specializují zejména na větší skupiny hostů, ty jsou nejzranitelnější především při odjezdech a příjezdech, kdy se v hale hotelu pohybuje větší počet lidí, mezi které snadno zapadnou a předstírají, že ke skupině patří. V tuto chvíli mají turisté totiž všechny cennosti u sebe, nikoliv v hotelovém trezoru, což je pro zloděje ideální,” říká Martin Štěch z SSI Group.
Organizované skupiny
V hotelích operují také organizované skupiny zlodějů, zejména z východu a jihu Evropy nebo z Jižní Ameriky. Jsou dobře organizovaní a není snadné je odhalit či rozeznat od běžných hostů hotelu. Pohybují se po celé Evropě a nikdy se v konkrétní destinaci dlouho nezdrží, což komplikuje jejich odhalení či dopadení. Takové skupiny se zajímají většinou o hotovost a cenné věci, které nelze vystopovat. Kreditky, mobily či notebooky je většinou nezajímají a rychle se jich zbavují či je vyhazují.
„Často se stává, že pokud se oběti ztratí jen peníze, celou věc neřeší nahlášením na Policii ČR, jelikož je okradený rád, že má své doklady a elektroniku a další movité věci neřeší. Na to tato skupina zlodějů spoléhá, a proto se soustředí většinou na hotovost, šperky, cennosti. Opravdoví profíci mezi zloději nechodí výrazně oblečeni, volí běžné barvy oblečení, aby neupoutali pozornost personálu hotelu, a především chodí oblečeni tak, aby to odpovídalo místu, kde se chystají páchat trestnou činnost. Většinou nekradou jednotlivě, ale ve skupině dvou až tří lidí z důvodu krytí a odlákání pozornosti,” říká Martin Štěch z SSI Group a dodává: „Ani při dopadení zloděje ještě není vyhráno, profíci často vzbudí rozruch, vyvolají hádku, aby upoutali pozornost ostatních hostů a znejistili personál hotelu či mají další finty.”
Kabáty přes ruku
Mezi nejběžnější triky zlodějů patří odlákání pozornosti oběti jedním členem, kdy druhý z kompliců nepozorovaně krade. Nejpoužívanější je také trik tzv. „šátra“, což bývá většinou přehozený kabát přes ruku, zpod kterého zloději rukou krádež realizují, a poté v něm kradené věci schovávají.
Hotelové snídaně
Během ranního ruchu při hotelových snídaních se mezi hosty snadno přimíchají také lidé, kteří zde nemají co dělat. Čekají na chvíli, kdy hosté odcházejí k bufetu pro jídlo a nechávají u stolů své kabelky, kabáty, mobilní telefony a další cennosti. „Zde ovšem hodně záleží na kvalitě proškolení zaměstnanců hotelu u vchodu do restaurace, kteří by podezřelou osobu měli odhalit už při vstupu důslednou kontrolou každého přicházejícího hosta,” říká Martin Štěch.
Zabouchnutá karta
„Zabouchnutá“ karta od pokoje je velmi snadným trikem, jak se může zloděj nepozorovaně dostat do vytipovaného pokoje. Často totiž stačí natolik banální chyba, jako je nepoučená pokojská, která zloději v dobré víře odemkne pokoj, v domnění, že se jedná o hotelového hosta.
O skupině SSI Group
Je ryze českou rodinnou společností a na trhu se pohybuje od roku 1990. Zajišťuje komplexní služby integrovaného facility managementu (IFM) – bezpečnost, úklid nemovitostí, údržbu a energetické služby. Portfolio skupiny tvoří několik stovek objektů po celé České a Slovenské republice a postupně expanduje do dalších zemí střední Evropy. Přes 2 500 pracovníků se stará o desítky obchodních center i kancelářských budov. Působí také ve výrobních společnostech a logistických areálech.