Škodlivost automobilových emisí se testovala i na lidech

Škodlivost automobilových emisí se testovala i na lidech
29 / 01 / 2018, 18:30

Škodlivost automobilových emisí se v minulosti netestovala pouze na opicích, ale i na lidech. Informoval o tom deník Süddeutsche Zeitung, podle něhož testy dělala instituce založená německými automobilkami Volkswagen, BMW a Daimler. Německá vláda, které řada pozorovatelů vyčítá příliš měkký postup vůči automobilkám, dnes testy na lidech a opicích odsoudila.

Na konci minulého týdne se ukázalo, že Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT), které v roce 2007 založila trojice německých automobilek spolu s firmou Bosch, testovalo škodlivost emisí naftových vozů na opicích. Nyní je zřejmé, že předmětem testů byli i lidé.

Ve zprávě o činnosti sdružení za roky 2012 až 2015 totiž stojí, že sdružení EUGT na doporučení své rady "podpořilo krátkodobou inhalační studii oxidu dusičitého u zdravých lidí". Různé koncentrace oxidu dusičitého (NO2) se pak testovaly na 25 lidech, přičemž nebyla "prokázána žádná reakce na vdechnutý NO2". Neprokázaly se údajně ani žádné zánětlivé dopady NO2 na dýchací cesty.

Výzkumník Thomas Kraus dnes agentuře DPA řekl, že testy na lidech z roku 2013 nemají žádnou souvislost s dieselovým skandálem. Šlo podle něj tehdy o hraniční hodnoty oxidu dusičitého na pracovišti. Studii ale skutečně financovalo sdružení EUGT, které německá média označují za lobbyistickou organizaci automobilek.

Německá vláda dnes testy ostře kritizovala. Její mluvčí Steffen Seibert na tiskové konferenci v Berlíně prohlásil, že nejsou v žádném případě eticky zdůvodnitelné. Vyvstává podle něj řada otázek, kdo za testy stál. Věc se tedy musí vyšetřit. Žádné pochopení pro podobné testy nemá podle mluvčího ani ministerstvo dopravy, ministerstvo životního prostředí je označilo za neseriózní a troufalé.

V době, kdy se testy uskutečnily, už podle Süddeutsche Zeitung nebyla společnost Bosch členem výzkumného sdružení, trojice automobilek však ano. Společnost Daimler výzkum na lidech tvrdě odsoudila a oznámila, že vyšetří, jak k tomu došlo. Postup sdružení EUGT podle firmy odporuje jejím hodnotám a etickým principům. Šéf dozorčí rady Volkswagenu Hans Dieter Pötsch zase prohlásil, že jsou pro něj pokusy zcela nepochopitelné. Automobilka BMW uvedla, že se na studii nepodílela. I tak ale zahájila interní vyšetřování.

Už před několika dny se trojice společností, které v Německu čelí několika aférám a nyní i rostoucímu tlaku politiků, distancovala od testů na opicích.

Současná kauza není jediná, která je pro automobilky problematická. Evropské úřady vyšetřují údajná dlouholetá kartelová ujednání německých automobilek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche. Magazín Spiegel také informoval, že tyto automobilky čelí i podezření, že se domlouvaly na stejných podmínkách pro nákup oceli, čímž se podle německých úřadů provinily proti hospodářské soutěži.

Zdroj: ČTK

 
 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace