Smart cities – města budoucnosti

Smart cities – města budoucnosti
16 / 09 / 2018, 18:30

Většina nejlidnatějších měst na světě se nachází ve dvou nejhustěji osídlených zemích světa, tedy v Číně a Indii. Tím největším městem je ale stále japonské Tokio, které má celkem 38 miliónů obyvatel. Indické Dillí má přes 28 miliónů a Šanghaj v Číně 25,6 miliónu obyvatel. Nad 20 miliónů se dostalo i brazilské Sao Paulo, egyptská Káhira a mexické hlavní město Mexico City.

S rostoucím počtem obyvatel nejen ve světových metropolí se zvyšuje snaha radnic používat digitální technologie, které učiní život v megapolích snesitelnější, kvalitnější a sníží například i dopady na životní prostředí. Budoucnost života ve městech se již blíží, ovládáme své chytré domy pomocí chytrých telefonů, monitorujeme dopravu pomocí kamer. Technologie propojují občany, služby a chytrá zařízení.

Nositelná elektronika spojuje občana s jeho městem

Chytré město pro následující desetiletí musí být schopné získávat a vyhodnocovat informace z mnoha zdrojů a lépe tak využívat dostupné informace. Pomocí správy těchto dat bude chytré město schopné lépe hospodařit s energiemi a vodními zdroji, což obzvláště nyní, kdy nejen Evropu sužuje horké počasí, bude nabírat na významu. Chytré město bude optimalizovat také odpadové hospodářství, díky informacím o provozu by mělo být schopné zlepšit plynulost dopravy a tím snižovat hlučnost a emise. Pomoci tomu může využití nejen tradičních zdrojů informací z městských kamer a čidel, ale i zapojení informací poskytovaných jeho obyvateli vybavenými chytrými telefony a jinou nositelnou elektronikou, tzv. wearables. Tato elektronická zařízení vybavená senzory jsou schopná sbírat data o pohybu svých uživatelů a tato data dále sdílet do městských systémů či sociálních sítí.

Spolupráce městských informačních systémů a dat poskytovaných nejrůznějšími senzory ale musí fungovat lépe, než je vidět na příkladu známé navigace Waze, která využívá data od svých uživatelů a snaží se navádět pomocí alternativních cest řidiče mimo dopravní zácpy. Umělá inteligence schovaná za touto aplikací ale zatím není schopná vybrat trasu ideálně a často dochází k ucpání i vedlejších tras. Časté je rovněž navedení na silnici, která není zcela uzpůsobena hustšímu provozu.

Sociální sítě a různé druhy sdílení jsou dalším fenoménem, který bude chytrá města více a více ovlivňovat. Bike sharing již naleznete i v několika českých městech. Car sharing je zase příkladem snahy o praxi udržitelného řešení rozvoje dopravy v přetížených městech.

Participace občana musí přinášet benefity

Pro radnici chytrého města je podstatné zajistit si účast svých obyvatel. Jedním způsobem, jak to udělat, je povzbudit jejich zpětnou vazbu. Pokud si občané zvyknou pravidelně přispívat myšlenkami, otázkami, žádostmi a kritikou, mohou být tyto informace využity pro zlepšení života občanů města. To zase posiluje další účast občanů. Není nutné, aby se účastnili všichni občané, ale aby městské systémy měly dostatečný počet vzorků, který by odrážel veřejné mínění, umožňoval sledovat dopravní zácpy, spotřebu energie atd.

Pokud tento přístupu přináší ovoce a veřejný přínos této aktivity je viditelný, tak se účastní stále více lidí. Pro takzvané early adopters by to ale měly být přímé výhody, které by posílily důvody k přijetí interaktivních technologií, jako je například okamžitá aktualizace provozu, upozornění na různé události a další tipy v reálném čase. Tito průkopníci by měli těžit třeba z informací, jak se vyhnout červeným světlům, případně během nižšího provozu například v nočních hodinách mít možnost ovlivnit rychlejší padnutí zeleného světla na jejich trase.

Informace od občanů zapojených do systémů chytrého města může umožnit ostatním se rozhodnout, zda například při zhoršené kvalitě ovzduší nebo obsazených parkovacích místech vyrazí na cestu autem, či nebo využijí hromadnou dopravu. V důsledku tedy dojde ke zlepšení na obou stranách, lidé se dostanou na místo určení rychleji a lépe a chytré město bude mít o něco lepší životní prostředí.

Neustále se zvyšující počet wearables reprezentovaný fitness náramky a chytrými hodinkami může pomoci podpořit vládám či radnicím lépe sledovat, jak zdravý život jejich občané vedou. Tedy samozřejmě jen v případě, že nebudeme tuto možnost brát jako další rozšíření „velkého bratra“ ale spíše jako možnost například pro zdravotnická zařízení sledovat a monitorovat rizikové pacienty.

Samotná technologie je jen prostředek, která může být použita jak pro konání dobrých, tak špatných věcí. Naštěstí chytrá města mají jasný záměr využívat technologie ke zlepšení životů svých obyvatel. Tato města se snaží být zdravými, zelenými, efektivními, čistými, citlivými, demokratickými a různorodými místy, která podporují pozitivní životní zkušenost. Dosažení těchto záměrů je prvním krokem při získávání rozšířené podpory veřejnosti.

Chytré město, hry a turisté

V současnosti mohou občané měst Amsterodamu a Grenoblu hrát post-apokalyptickou hru s názvem ,,Age of Energy", která shromažďuje data z inteligentních měřičů energie a pomáhá učit uživatele, jak šetřit energii. Další generace podobných her by například mohly umožnit uživatelům vyzkoušet si postavit vlastní vylepšené virtuální kopie svých měst.

Do podobných her je ale vhodné zapojit i turisty, kteří mohou využít aplikace ve svých smartphonech k výběru alternativních zdrojů zábavy v případě ošklivého počasí. Je dokonce možné motivovat lidi za využití doporučení různými slevami, čímž je možné i usměrnit tok turistů tak, aby nedocházelo k vytváření velkých front u památek ve městech.

Příspěvek businessu

Firmy mohou pomáhat zlepšovat život ve městech jako například společnosti sídlící v americkém Kansas City, kde Cisco, Sprint a další technologické firmy nechaly vybudovat inteligentní bezplatnou tramvajovou linku, v jejímž okolí žijící lidé profitují z bezplatného přístupu na internet, chytrých dopravních světel, čidel na parkovacích místech, čidel počasí a zlepšeného nasazení sněžných pluhů, pokud je zapotřebí.

Nebezpečí číhá ve městech

Moderní města čelí velkému počtu bezpečnostních rizik, která mohou tuto myšlenku znatelně nabourat. Obyvatele měst ohrožují teroristické útoky, vandalismus a krádeže, nedostatek lidských zdrojů u policie a dalších bezpečnostních složek, komplikovaná koordinace systému, pomalé reakce na nenadálé události či problémy s vyšetřováním.

Zde již nastupují moderní technologie zastřešující několik oblastí jako detekci, kde CCTV kamery a jejich software zajišťují rozpoznávání tváře či poznávací značky, během celého dne či za zhoršeného počasí zajišťují hybridní kamery díky termálním snímačům trvalý dohled i v místech velkých perimetrů, kde není dostatečný fyzický dohled.

Díky uloženým historickým záznamům je možné sledovat podezřelé subjekty podle tváří či poznávacích značek a zmapováním jejich pohybu určit případné místo, kam se subjekt může vydat.

Následující roky teprve ukáží, jakým způsobem se zdaří skloubit moderní technologie přispívající k lepší organizaci měst budoucnosti, a tedy i ke zvýšení kvality života jejich obyvatel.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace