Soud v Plzni zpřísnil trest pro maďarské převaděče na tři roky

Soud v Plzni zpřísnil trest pro maďarské převaděče na tři roky
Autor: Dollar Photo Club|Popisek: Ilustrační foto
09 / 06 / 2016, 15:00

Plzeň 9. června (ČTK) - Plzeňský krajský soud dnes zpřísnil trest dvěma maďarským převaděčům. V jejich kamionu našla policie loni v létě na dálnici D5 u Ostrova u Stříbra 76 běženců z Pákistánu a Afghánistánu.

Padesátiletému Zoltánovi Kapineczovi a osmatřicetiletému Menyhértu Sásovi v březnu vyměřil tachovský okresní soud 18 měsíců vězení. Krajský soud dnes trest zrušil a odsoudil oba muže na tři roky a k vyhoštění z ČR na osm let, řekl dnes ČTK mluvčí soudu David Ungr.

Zatímco Kapinecz i Sás v březnu rozsudek tachovského soudu přijali, státní zástupkyně se tehdy odvolala. Osmnáctiměsíční trest považovala za nepřiměřeně mírný, navrhovala jim 3,5 roku vězení a desetileté vyhoštění.

O Sáse i Kapinecze má zájem německá justice, podezřívá je z opakovaného převážení uprchlíků. České soudy už rozhodly, že až jejich případ v ČR pravomocně skončí, budou předáni do Německa. Měli by proto být přemístěni do předávací vazby.

"Je nepochybné, že je tady celá síť, která se podílí na pašování běženců, a obžalovaní byli jejím, byť nejspodnějším článkem," řekl v březnu tachovský soudce Miroslav Vajgant. Uvedl tehdy, že obviněným lze klást za vinu nikoli to, že se přiživili na neštěstí druhých, ale spíše to, že převáželi do Evropy lidi, o kterých nikdo neví, co jsou zač a jaké mohou představovat riziko. Řekl, že se nijak nepodařilo prokázat, že by uprchlíci utíkali před válkou, ale že to byli spíš ekonomičtí migranti.

Obžalovaní u soudu tvrdili, že o lidech v autě nevěděli a že netuší, kdy a jak se tam dostali. Přes ČR jeli, jak uváděli, do Norimberku pro vysokozdvižný vozík. Vůz Iveco řízený Sásem zadrželi policisté 31. července 2015 na dálnici D5 u Ostrova u Stříbra na Tachovsku. Uvnitř se tísnilo 76 lidí, z toho byla zhruba třetina mladších 18 let. U březnového soudu při čtení desítek výpovědí běženců zaznělo, že v autě museli sedět na zemi namačkaní na sobě s pokrčenýma nohama, dospělí měli děti na klíně. Neměli vodu, jídlo, auto nebylo řádně větráno. Celou cestu z Maďarska do Čech nikdo nemohl vystoupit na toaletu.

Podle čtených výpovědí byli běženci pryč z domova už léta, jiní pár měsíců. Cestu podle nich organizovali agenti, kteří je kontaktovali v uprchlických táborech a po platbách jim zajistili místa na lodích, v autech, vlacích či autobusech. Za cestu pro rodinu se platilo tisíce eur nebo dolarů. Z Maďarska do Německa stála nejčastěji 400 eur.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace