Stanou se z B-1B těžké stíhače?
Autor fotografie: US Air Force|Popisek: Bombardér B-1B
Stanou se z B-1B těžké stíhače? B-1R je navrhovaný upgrade stávajícího strategického bombardéru B-1B.
B-1R (R za "regionální") by byl vybaven pokročilými radary, raketami vzduch-vzduch a hlavně by dostal nové motory Pratt & Whitney F119. Tato varianta by měla mít maximální rychlost Mach 2.2 a asi o 20% menší dolet, což by ale vzhledem k jejímu určení nemělo vadit.
cc
Stávající motory musí vyvinout potřebnou sílu jak v podzvukovém, tak i při nadzvukovém letu. Tento požadavek byl schopen splnit pouze jediný motor - General Electric F-101. GE F-101 je vysokovýkonná dvouproudová turbínová pohonná jednotka, která poskytuje 7701 kg a při zapnutém přídavném spalování dokonce 13 590 kg. Tyto motory při nízkém letu vůbec nekouří, což je pro hloubkový let nezbytné. Bombardér B-1 může navíc pokračovat v letu i pouze s jedním fungujícím motorem.
Stávající vnější závěsníky budou upraveny tak, aby nesly více konvenčních zbraní, což zvyšuje celkovou nesenou výzbroj. Na obranu proti nepřátelským letounům bude přidán AESA radar a některé existující závěsníky budou upraveny tak, aby B-1R mohl nést rakety vzduch-vzduch. V případě potřeby by B-1R mohl uniknout z nepříznivé bojové situace rychlostí nad 2 Machy.
Přestože původ letadla je možné vystopovat až do 60. let minulého století, první sériový stroj vzlétl díky americkému prezidentu Ronaldu Reaganovi až 18.10.1984 a sériové stroje se k jednotkám začaly dostávat až o rok později.
Původní varianta označená B-1A byla mnohem rychlejší než B-1B, která se dostala do výroby. B-1A měla být schopna proniknout sovětskou protiletadlovou obranou a zaútočit na Moskvu jadernými zbraněmi (což už v té době vzhledem k existenci systému S-300 bylo spíš jen zbožné přání amerických generálů).
Zdroj: Defence-blog, Wikipedie, Letectví.wz.cz
Tagy článku