Stanou se z B-1B těžké stíhače?

Stanou se z B-1B těžké stíhače?
Autor: US Air Force|Popisek: Bombardér B-1B
17 / 04 / 2016, 07:00

Stanou se z B-1B těžké stíhače? B-1R je navrhovaný upgrade stávajícího strategického bombardéru B-1B.

B-1R (R za "regionální") by byl vybaven pokročilými radary, raketami vzduch-vzduch a hlavně by dostal nové motory Pratt & Whitney F119. Tato varianta by měla mít maximální rychlost Mach 2.2 a asi o 20% menší dolet, což by ale vzhledem k jejímu určení nemělo vadit.

ccB-1R

Stávající motory musí vyvinout potřebnou sílu jak v podzvukovém, tak i při nadzvukovém letu. Tento požadavek byl schopen splnit pouze jediný motor - General Electric F-101. GE F-101 je vysokovýkonná dvouproudová turbínová pohonná jednotka, která poskytuje 7701 kg a při zapnutém přídavném spalování dokonce 13 590 kg. Tyto motory při nízkém letu vůbec nekouří, což je pro hloubkový let nezbytné. Bombardér B-1 může navíc pokračovat v letu i pouze s jedním fungujícím motorem.

Stávající vnější závěsníky budou upraveny tak, aby nesly více konvenčních zbraní, což zvyšuje celkovou nesenou výzbroj. Na obranu proti nepřátelským letounům bude přidán AESA radar a některé existující závěsníky budou upraveny tak, aby B-1R mohl nést rakety vzduch-vzduch. V případě potřeby by B-1R mohl uniknout z nepříznivé bojové situace rychlostí nad 2 Machy.

Přestože původ letadla je možné vystopovat až do 60. let minulého století, první sériový stroj vzlétl díky americkému prezidentu Ronaldu Reaganovi až 18.10.1984 a sériové stroje se k jednotkám začaly dostávat až o rok později.

Původní varianta označená B-1A byla mnohem rychlejší než B-1B, která se dostala do výroby. B-1A měla být schopna proniknout sovětskou protiletadlovou obranou a zaútočit na Moskvu jadernými zbraněmi (což už v té době vzhledem k existenci systému S-300 bylo spíš jen zbožné přání amerických generálů).

Zdroj: Defence-blog, Wikipedie, Letectví.wz.cz

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace