foto: TheEgyptian / CC BY-SA 3.0 / Wikimedia Commons/Loděnice Port Tawfik na jižním konci Suezského průplavu s výhledem na Suezský záliv. V pozadí je vidět hora E'ttaqa.
KOMENTÁŘ: Achillových pat bychom v geopolitice našli jistě mnoho, ale málokterá má takový význam pro globální obchod a bezpečnost jako Suezský průplav. Úchvatné dílo člověka, kterým proudí třetina veškeré kontejnerové lodní dopravy na světě přináší Egyptu miliardy dolarů.
Když se před třemi lety zasekla obří kontejnerová loď Ever Given v Suezském průplavu, pocítil to globální obchod naplno. Situace způsobila fronty stovek lodí, odklony, prodražení zboží a zpožděné dodávky nejen do evropských továren. Každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu více než devíti miliard dolarů. Dnes je situace v podstatě z poloviny podobná. Raketové a dronové útoky jemenských Húsíů, kteří jsou podporovaní Íránem odklání od Suezských zdymadel stovky lodí a Egypt už sečetl první ztráty.

Zablokovaný Suez je čára přes rozpočet
„Dolarové příjmy z egyptského Suezského průplavu se od začátku roku snížily o 40 % ve srovnání s rokem 2023,“ konstatoval pro agenturu Reuters šéf správy kanálů Usáma Rabie. Loni utržil Egypt za provozování Suezu cca 13 miliard dolarů. Přepravní společnosti jako Mediterranean Shipping Company, Hapag-Lloyd nebo Maersk, proto odklání své lodě kolem Střelkového mysu v Africe, na což reagují evropští výrobci. Kupříkladu továrna automobilky Tesla v Berlíně kvůli nedostatku dílů na dva týdny přerušila výrobu. Problémy s dodávkami hlásí Volvo, Suzuki i nábytkářský gigant IKEA.
Suez a jeho největší problém Húsíové
Húsíové, kteří ovládají hlavní město Jemenu Saná, svými útoky vyjadřují podporu palestinské teroristické organizaci Hamás v jejím boji proti Izraeli. Jejich raketové útoky na sebe nenechávají dlouho čekat. V poslední době využívají i bezpilotní loďě (USV) a drony (UAV). Americké válečné lodě, jakož i ponorky se snaží pohotově reagovat. Jemen má však problém i z hlediska mezinárodního práva. Húsíové, kteří se považují za autoritu v zemi, svým počínáním porušují stále platnou mezinárodní Konstantinopolskou konvenci z roku 1888, která zaručuje svobodný průjezd obchodním i válečným lodím všech zemí v době míru i války a zakazuje jakékoli válečné akce proti průplavu.
Proti jemenský povstalcům, kteří deklarovali, že budou v útocích pokračovat, vznikla mezinárodní koalice, jejíž členové doplácí na odklánění lodí a zpožďování dodávek. Kupříkladu jen cesta z Číny do New Yorku se protáhla o 40%. V čele koalice jsou pochopitelně USA a Velká Británie podporovány Kanadou, Francií, Itálií, Španělskem, Norskem a Nizozemskem. Nechybí ale třeba ani Seychely a Bahrajn. Není pochyb o tom, že loďstva těchto států dokáží už tak rozvrácený Jemen, kde se muži velmi rádi zdobí džambijou, tradiční dýkou, porazit silou.

Suez a bezpečnost v regionu, vliv konfliktu v Gaze
Vliv izraelsko-palestinského konfliktu, zejména situace v Gaze, na bezpečnostní situaci kolem Suezského průplavu je nepřehlédnutelný. Izraelsko-palestinské střety často eskalují napětí v celém regionu, přičemž militantní skupiny v Gaze, jako je Hamás, dostávají podporu od dalších aktérů na Blízkém východě, včetně Húsíů v Jemenu. Húsíové, podporovaní Íránem, kteří bojují proti saúdskoarabské koalici v Jemenu, otevřeně deklarovali svou podporu Hamásu. Pro Izrael je Suez klíčový nejen z hlediska bezpečnosti, ale i z hlediska ekonomiky. Jakákoli destabilizace této oblasti může mít přímý dopad na jeho obchodní trasy
Suez a jeho vládce, těkavý Egypt
Egyptu budou peníze z provozování průplavu pochopitelně chybět. Jeho provozování spolu s cestovním ruchem tvoří hlavní příjmy do státní kasy. Současnou egyptskou ekonomiku zatěžuje veřejný dluh ve výši 88% HDP a obří půjčka 3 miliard dolarů od MMF. Egyptská vláda se navíc pustila do megalomanského projektu výstavby oplocené Nové Káhiry, do níž se nastěhuje bohatá část obyvatelstva starého hlavního města. Sociální nůžky v zemi dál rozevřela loňská dvouciferná inflace a nárůst cen potravin. Na jejich dovozu je země se svými 105 miliony obyvatel závislá. Výše cen potravin spolu s frustrací se staly před 12 lety spouštěčem nepokojů, které vyústily v Arabské jaro.

Regionální stabilita Suezu závisí na Egyptu
Dalším geopolitickým problémem je narůstající napětí mezi Egyptem a dalšími regionálními hráči, zejména v souvislosti s vodními zdroji a přístupem ke klíčovým infrastrukturním projektům. Nedávné spory o stavbu Etiopské přehrady na Modrém Nilu představují další vrstvu komplikací, která by mohla negativně ovlivnit stabilitu regionu a dopady na Suezský průplav. Egypt, který je na průplavu silně závislý z ekonomického hlediska, se ocitá ve stále složitější pozici. Potřeba zajistit bezpečnost průplavu a udržet stabilní provoz tak vede k intenzivnějším diplomatickým aktivitám, včetně spolupráce s mezinárodními organizacemi a koalicemi, které se snaží zabránit dalším destabilizačním krokům v oblasti.
Dalším kritickým faktorem ovlivňujícím stabilitu oblasti kolem Suezského průplavu je situace na egyptské západní hranici s Libyí. Ta zůstává bezpečnostní hrozbou zejména kvůli pokračující nestabilitě v Libyi a aktivitám radikálních skupin. Po dlouholeté podpoře generála Khalífy Haftara v boji proti islamistickým frakcím čelí Egypt komplikacím nejen v diplomatické rovině, ale také kvůli narůstající hrozbě zbraní a teroristů překračujících hranice. Navzdory tomu, že vliv ISIS v Libyi byl oslaben, některé frakce stále operují a situace zůstává neklidná. Egypt proto nadále posiluje vojenskou přítomnost v oblasti a koordinuje bezpečnostní opatření, aby zabránil eskalaci násilí na svém území.
Zdroje: maritime-executive.com, www.spglobal.com, www.defense.gov
Tagy