Systém eCall bude testován v ČR. S nápadem přišli jako první v Československu v 80. letech

Systém eCall bude testován v ČR. S nápadem přišli jako první v Československu v 80. letech
Autor fotografie: heero-pilot.eu|Popisek: Bezpečnostní systém eCall
11 / 11 / 2015, 17:30

Evropský test systému eCall, který dokáže včas přivolat pomoc k havarovanému vozidlu a zvýšit tak šance na záchranu jeho pasažérů, se poprvé uskuteční v České republice.

Od 9. do 13. listopadu se odborníci na inteligentní dopravní systémy, zástupci významných automobilek a specialisté integrovaných záchranných systémů sejdou v Ostravě, v Dolní oblasti Vítkovice.  Akce s názvem eCall TESTFEST má celoevropský význam, protože v roce 2018 budou muset být všechny vozy v Evropské unii vybaveny zařízením tísňového volání eCall, které v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky.  Cílem testu je ověřit funkčnost vyvinutých systémů, které mají ročně zachránit tisíce lidských životů, a současně informovat o eCall veřejnost.

„Projekt zásadním způsobem přispěje ke snížení počtu usmrcených a zraněných osob na evropských silnicích, protože tento systém dokáže včas přivolat pomoc k havarovanému vozidlu a zvýšit tak šance na záchranu posádky vozidla nebo zmírnit vážné zdravotní následky zraněných účastníků nehody. Proto je velmi důležité, že se Česká republika úspěšně podílela a nadále podílí na vývoji řešení eCall,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Poprvé se konal eCall TESTFEST ve městě Nuneaton ve Velké Británii, poté v Essenu v Německu a potřetí ve Vigo ve Španělsku. Do TESTFESTu  v Ostravě se zapojí přibližně 80 výrobců vozidel, vozidlových jednotek a center tísňového volání z České republiky, Francie, Itálie, Německa, Portugalska, Rakouska, Španělska, Velké Británie, Japonska, Jižní Koreje a Mexika. V rámci tisíců testů během pěti dnů prověří, do jaké míry jejich výrobky naplňují požadavky kladené na realizaci systému eCall, jak zajišťují vzájemné propojení a jak vyhovují základním výkonovým parametrům v podmínkách blízkých reálného provozu.

V průběhu téměř týdenního testování je 11. listopadu organizován také seminář určený pro veřejnost, který je zaměřen jak na představení celoevropské veřejné služby eCall 112, tak i na varianty soukromých systémů eCall, tj. služeb eCall třetích stran (soukromé asistenční služby motoristům). Seminář je příležitostí seznámit se s principy systému eCall jak z technického hlediska, tak i z hlediska zavádění tohoto systému do praxe. Odborníci, kteří se podílejí na testování tohoto systému, vysvětlí současné možnosti a představí také rozvoj systému eCall v budoucnu. Na závěr semináře lidé uvidí reálné odbavení tísňového volání eCall 112 organizované Hasičským záchranným sborem.

Zajímavostí je, že nápad na zřízení systému obdobného současnému eCallu vznikl v Československu v 80. letech minulého století a jeho autory byli Jaroslav Kavalír a Miroslav Studnička. Jejich systém AUTOVOC využíval radiové vlny k automatickému určení polohy nehody a přivolání záchranné služby, policie (tehdy Veřejné bezpečnosti) nebo technické pomoci motoristů. Ve své době revoluční systém AUTOVOC byl uveden do testovacího provozu, ale nasazení do ostrého provozu se nedočkal.

Celoevropský eCall TESTFEST organizuje profesní organizace pro inteligentní dopravní systémy v Evropě (ERTICO - ITS Europe) a Evropský institut pro telekomunikační normy (ETSI). Samotné pořadatelství připadlo společnostem VÍTKOVICE IT Solutions ze skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP a VODAFONE. Podporu poskytují Evropská komise, Ministerstvo dopravy a Ministerstvo vnitra – Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

Pro více informací o systému AUTOVOC navštivte webovou stránku://www.zelenavlna.com/node/73#.Vjmuz7eFPct nebo patentovou dokumentaci dostupnou ke stažení://spisy.upv.cz/Patents/FullDocuments/199/199326.pdf.

 

Tagy článku