„Neboj, to tě uveze! Kolínko na korbu, druhou nohu na zem a odrážej se jako na koloběžce…“ Mezi rozzářenými, čerstvě obdarovanými dětmi, které naskakovaly do malé plastové Tatrovky vstříc dobrodružstvím, byl i Jaroslav Strnad. To tenkrát ještě netušil, že za 40 let bude do legendární značky TATRA „naskakovat“ znovu, aby firmu zachránil a vrátil na výsluní automobilového průmyslu.
Jsou značky a Značky. TATRA patří bezesporu mezi ty s velkými písmeny nejen na začátku. Každý, kdo jen trochu fušuje do aut, od USA po Novou Kaledonii, od Finska po Jihoafrickou republiku už někdy slyšel o kopřivnické legendě. Přesto se automobilce od 90. let nevyhnuly finanční problémy spojené s nejistotou a opakovaným střídáním vlastníků, což v roce 2013 nakonec vyústilo až v exekuci. Krátce po restrukturalizaci TATRA hlásí, že je zpět. Tři roky od odvrácení bankrotu se firmě zvedly tržby o 22% na 5,4 miliardy korun, překonala hranici tisíce vyrobených vozů, a to dokonce na 1326. Zvýšila počet zaměstnanců o dvě stovky a expanduje na nové trhy. Majitel Jaroslav Strnad může být pyšný, protože dobře vede firmu, která je součástí naší země, našich dějin.
A skutečně… Automobilku TATRA lze směle označit za národní bohatství československého průmyslu se světovým přesahem, jelikož firma patří v současnosti mezi automobilky s nejdelší a nejstarší historií výroby dopravních prostředků na světě. Její příběh se začal psát před více než 120 lety, kdy firma podnikatele Ignáce Šustaly vyráběla kočáry a bryčky, později i železniční vagóny. První osobní automobil s označením PRÄSIDENT opustil brány kopřivnického závodu v roce 1897 a o pouhý rok později, v roce 1898, uvedla na trh první nákladní automobil z vlastní produkce. Letos tedy v Kopřivnici oslaví 120 let od zahájení výroby nákladních automobilů a v příštím roce bude důvod k veselí znovu, neboť v roce 1919 firma začala na svých automobilech používat jméno TATRA. V meziválečném období k výrobě osobních a nákladních automobilů přibyla i výroba železničních vozidel včetně motorových, ale i například sportovních letadel.
Podvozek je základ
Jedním z nejdůležitějších milníků je pro společnost TATRA rok 1923. Tehdy konstruktér Hans Ledvinka navrhl a zkonstruoval unikátní uspořádání podvozku, které TATRA používá dodnes a je známé po celém světě pod označením „tatrovácká koncepce“. Její jedinečnost a svým způsobem genialita spočívá v použití centrální nosné roury s výkyvnými, nezávisle zavěšenými polonápravami.

Nákladní automobily TATRA prokazují díky této unikátní a svého času patentované konstrukci vynikající jízdní schopnosti v těžkém terénu, ale i na běžných silnicích. Jejich podvozek vykazuje 5 – 10x vyšší tuhost v krutu a až 5x vyšší tuhost v ohybu ve srovnání s vozidly standardní koncepce!
Přelomová aerodynamika
Ve třicátých letech minulého století se TATRA zapsala do dějin automobilismu sériovou produkcí prvních osobních vozidel s aerodynamickou karosérií na světě. Prvním byl vůz TATRA T 77, jehož zdokonalená verze T 77A disponovala karosérií s aerodynamickým součinitelem odporu Cx 0,21, což je číslo, které je nedosažitelné i pro většinu současných sériových i sportovních automobilů. Řadu výjimečných předválečných aerodynamických vozů TATRA doplňoval model T 87, ve kterém cestovatelé Hanzelka a Zikmund projeli Afriku a následně T 97. Stoupala i výroba vozů TATRA, nejvíce byly zastoupeny typy T 27, T 82, T 85 a T 72. Kromě jejich zásadního zastoupení ve výzbroji čs. armády tvořily důležitý vývozní artikl.

TATRA nezaostávala ani v dalších odvětvích dopravy, což dokazuje ojedinělá vlaková motorová souprava T 68 Slovenská Strela, která nyní prochází rekonstrukcí, aby mohla znovu na trať nebo sportovní letadla TATRA T 101 a T201.

Na všech kontinentech
Po druhé světové válce se TATRA etabluje jako hlavní výrobce těžkých nákladních automobilů pro civilní i vojenské potřeby v Československu. Její dodávky v řádech desítek tisíc vozidel směřovaly do mnoha zemí věta, a tatrovky tak slouží téměř na všech kontinentech planety. Velmi dobrou pověst značky TATRA šířily slavné vozy typu T 111, T 138, T 148, T 813 či T 815. Souběžně pokračovala i výroba luxusních limuzín s novátorskými technickými řešeními a originálním designem karosérií, byly to typy T 600 Tatraplán, T 603 i pozdější T 613. Dlouhá a úspěšná výroba osobních vozů TATRA byla ukončena v roce 1998 a kopřivnická továrna se od té doby v plné míře věnuje výrobě nákladních a speciálních vozidel pro civilní i armádní použití. V závodní tradici dnes pokračují speciály, které se svými posádkami reprezentují vozy TATRA na dálkových soutěžích, jako jsou rallye Dakar, Silk Way Rally nebo Africa Eco Race. NW PRÄSIDENT z kopřivnických závodů byl prvním sériově vyráběným automobilem ve střední a východní Evropě. Automobilka TATRA Legenda s více než stoletou historií

Tradice je budoucnost
Klíčový pro současnou existenci automobilky byl rok 2013, kdy podnik získali čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera, kteří firmu restrukturalizovali a vdechli ji život. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí TATRA i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. V roce 2017 byl 65% podíl Jaroslava Strnada ve společnosti TATRA konsolidován do průmyslového holdingu CZECHOSLOVAK GROUP, jenž se v duchu svého hesla „Tradice je budoucnost“ zaměřuje na rozvoj tradičních českých, slovenských ale i zahraničních průmyslových podniků. V roce 2015 TATRA začala vyrábět a prodávat současnou vlajkovou loď pro civilní segment – modelovou řadu TATRA PHOENIX Euro 6. Ve stejném roce firma představila obrněné vozidlo TITUS, které vzniklo ve spolupráci s francouzskou korporací Nexter. V minulém roce, při příležitosti oslav 120 let trvání výroby motorových vozidel, kopřivnická automobilka představila limitovanou edici TATRA PHOENIX PRÄSIDENT a také dodala jubilejní tisící kus modelové řady PHOENIX, jejíž nejnovější modelové provedení pro rok 2018 představila automobilka v březnu.
Speciality na tatrováckém základě
Pro automobilku TATRA je vedle sériové produkce standardních řad stejně důležitá i vysoce speciální výroba, včetně kusové, pro specifické zákazníky. TATRA se soustřeďuje především na rozvoj unikátní koncepce tatrováckého podvozku s centrální nosnou rourou, výkyvnými polonápravami a pohonem všech kol. Konstrukce a charakteristiky podvozku dávají vozům TATRA výjimečné schopnosti při jízdě jak v těžkém terénu, tak i na silnicích. TATRA je také jediným výrobcem nákladních užitkových vozidel na světě, který dokázal vyvinout a dodávat zákazníkům vozy vybavené originálním vzduchem chlazeným motorem vlastní konstrukce splňující emisní normu Euro 5. V současnosti TATRA pracuje i na verzi splňující normu Euro 6.

Široké portfolio
Dnes automobilka TATRA vyrábí čtyři standardní modelové řady na třech podvozkových platformách, a spolupracuje s holdingem CSG na speciálních vojenských vozidlech na podvozcích TATRA. TATRAPHOENIX (T 158) je od roku 2011 stěžejním prvkem civilního výrobního programu těžkých nákladních vozidel společnosti. TATRA FORCE (T 815-7) je určena především pro ozbrojené síly, hasiče a záchranáře. Vozy FORCE se uplatňují ale i v těžebním a stavebním průmyslu. Obchodní řadu TATRA TACTIC (T 810) představují středně těžké nákladní automobily s žebřinovým rámem a s tuhými portálovými nápravami TATRA RIGID, jež jsou určeny především pro vojenské účely. Modelová řada TATRA TERRNO1 navazuje na původní model TATRA T 815 a je určena především pro hasiče a stavební průmysl, v blízké době ji ve výrobním portfoliu nahradí řada TATRA TERRA.
Export jako sport
Přibližně tři čtvrtiny dnešní produkce automobilky jsou určeny k exportu, což dokazují i velké kontrakty a pozitivní reference ze všech koutů světa. Vedle tuzemského trhu patří k pěti největším odbytištím Indie, Slovensko, Saúdská Arábie, Rusko a Egypt. Mezi zajímavé a perspektivní trhy patří dále například Německo, Polsko, Maďarsko, Norsko, Nizozemí, Rakousko ale i Srbsko a další země. Nejexotičtějšími teritorii, kam byly vozy TATRA v posledních letech vyvezeny, jsou tichomořská Nová Kaledonie nebo africký Mauricius.
Investice a plány do budoucnosti
TATRA současné době významně investuje do výrobních technologií i výrobního areálu. „Je to především nová technologie robotického svařování pro výrobu nosných rour podvozku vozidel, které jsou pro naše vozy,“ popisuje investice sám Strnad. V roce jeho 2017 firma investovala stovky milionů korun do obráběcích strojů, především v oblasti obrábění ozubených kol pohonného systému, která jsou pro tatrovácký podvozek zcela klíčová. Výsledkem investic je nejen vyšší produktivita výroby, ale především kvalita a přesnost obrábění. Za posledních pět let bylo rovněž proinvestováno několik desítek milionů korun do vývojového zázemí firmy. I přes mediální spekulace jakýkoli prodej do zahraničí Jaroslav Strnad striktně odmítá. Plánuje se sice prosadit na čínských trzích, ale o prodeji Číňanům odmítá uvažovat. V případě, že by vznikal společný podnik v Číně, stejně by podle Stranda klíčové know-how zůstalo v Kopřivnici a některé součástky by se zřejmě i nadále vyráběly u nás. Tatra tedy dnes je a zůstane v českých rukou.
Autor: Jan Blažek
Tagy