Autor fotografie: leonardocompany.com|Popisek: AugustaWestland AW101
Policie České republiky již déle než pět let mluví o potřebě pořídit dva těžké vrtulníky. Zeptali jsme se ředitele Letecké služby Policie ČR plukovníka Tomáše Hytycha, pro jaké účely a jak intenzivně by je LS využívala. Podle jeho odhadu by nasazení těžších typů bylo efektivnější ve čtvrtině až třetině prováděných letů. Menší vrtulníky neuvezou vždy dostatečné množství osob a/nebo materiálu.
V roce 2019 provedly vrtulníky Letecké služby Policie ČR bezmála 400 ostrých startů a nalétaly přes 3000 hodin. V letošním roce je to v případě ostrých startů přibližně stejné a pokles je patrný zejména při zajišťování výcviku pro další uživatele strojů, nikoli pro Leteckou službu policie. "Ani současná situace spojená s infekčním onemocněním COVID 19 zásadnějším způsobem nezasahuje do „ostrých“ startů jako jsou např. pátrací akce, monitoringy, hašení, letecká záchranná služba a podobně," říká ředitel Letecké služby Policie ČR Hytych.
O absenci vrtulníků s větší přepravní kapacitou hovoří vedení policie a ministerstvo vnitra více než pět let. O poslední stroje této kategorie přišla již v roce 2003. "Tyto vrtulníky lze použít k přepravě většího počtu osob nebo nákladu. Lze tedy přepravovat např. jednotky URNY a zásahových jednotek s požadovaným nákladem zbraní a dalšího vybavení. Policejní vrtulníky se v letošním roce podílely i na přepravě materiálu jako byly roušky a podobně a tato situace se může opakovat i v případě jiných událostí. Zároveň je možné použít tuto techniku i k hašení a tím vícenásobně zvýšit množství přepravované hasební látky. Výčet použití je samozřejmě daleko širší," komentuje jejich možnosti ředitel LS, s tím, že 1/4 až 1/3 prováděných letů by s využitím těžších typů byla efektivnější než při využití současných lehčích vrtulníků EC 135 a Bell 412.
Ty nejstarší z nich byly zařazeny do služby již v roce 1993 (dva Bell 412 HP od srpna 1993) a svou životnost ještě nepřekročily, nicméně probíhají práce na koncepci obměny letového parku: "V případě, že bude koncepce schválena, bude obměna probíhat v několikaletém období," říká k tomu plukovník Hytych. Pokud jde o těžké vrtulníky, jejich pořízení vláda podpořila v roce 2018, a vyčlenila na ně pro rok 2021 i finanční prostředky (3,6 - 4 miliardy korun).
Požadované úkoly přepravy zásahových týmů včetně jejich výzbroje a výstroje nebo větších nákladů je schopna provádět řada typů nasazovaných v okolních zemích, i dalších. Patří mezi ně mj. v Německu hojně využívané AS332 Super Puma, nebo AugustaWestland AW101, které nedávno pořídilo například polské námořnictvo, a svou roli sehrály také při nedělním zásahu britských speciálních jednotek proti únoscům tankeru Nave Andromeda. Další možností jsou americké stroje Sikorski S-92. AW101 nabízí nejvyšší kapacitu, maximální vzletovou hmotnost (bezmála 15 tun) a nejvyšší cestovní rychlost (280 km/h). Super Puma se může pochlubit nejvyšší maximální rychlostí (324 km/h). A S-92 zase nejdelším doletem (bezmála 1000 km). Záleží přitom samozřejmě na konkrétní verzi a plněném úkolu.
V Evropě S-92 létají v Irsku a ve Velké Británii u pobřežní stráže. Super Pumy létají u spolkové policie v Německu a využívají je některé společnosti v Británii a Norsku. AW101 jsou nasazovány ve velkém počtu britským námořnictvem, nově také polským, létají v norském, dánském a portugalském letectvu, a samozřejmě v Itálii. Pokud se vláda přidrží svého plánu a vyhoví letitému požadavku policie na tento typ vrtulníků, mohly by být zařazeny do služby mezi roky 2023 a 2025.