Těžké vrtulníky by byly efektivnější než lehké až při třetině operací Letecké služby Policie ČR

Těžké vrtulníky by byly efektivnější než lehké až při třetině operací Letecké služby Policie ČR
foto: leonardocompany.com/AugustaWestland AW101

Policie České republiky již déle než pět let mluví o potřebě pořídit dva těžké vrtulníky. Zeptali jsme se ředitele Letecké služby Policie ČR plukovníka Tomáše Hytycha, pro jaké účely a jak intenzivně by je LS využívala. Podle jeho odhadu by nasazení těžších typů bylo efektivnější ve čtvrtině až třetině prováděných letů. Menší vrtulníky neuvezou vždy dostatečné množství osob a/nebo materiálu.

V roce 2019 provedly vrtulníky Letecké služby Policie ČR bezmála 400 ostrých startů a nalétaly přes 3000 hodin. V letošním roce je to v případě ostrých startů přibližně stejné a pokles je patrný zejména při zajišťování výcviku pro další uživatele strojů, nikoli pro Leteckou službu policie. "Ani současná situace spojená s infekčním onemocněním COVID 19 zásadnějším způsobem nezasahuje do „ostrých“ startů jako jsou např. pátrací akce, monitoringy, hašení, letecká záchranná služba a podobně," říká ředitel Letecké služby Policie ČR Hytych.

O absenci vrtulníků s větší přepravní kapacitou hovoří vedení policie a ministerstvo vnitra více než pět let. O poslední stroje této kategorie přišla již v roce 2003. "Tyto vrtulníky lze použít k přepravě většího počtu osob nebo nákladu. Lze tedy přepravovat např. jednotky URNY a zásahových jednotek s požadovaným nákladem zbraní a dalšího vybavení. Policejní vrtulníky se v letošním roce podílely i na přepravě materiálu jako byly roušky a podobně a tato situace se může opakovat i v případě jiných událostí. Zároveň je možné použít tuto techniku i k hašení a tím vícenásobně zvýšit množství přepravované hasební látky. Výčet použití je samozřejmě daleko širší," komentuje jejich možnosti ředitel LS, s tím, že 1/4 až 1/3 prováděných letů by s využitím těžších typů byla efektivnější než při využití současných lehčích vrtulníků EC 135 a Bell 412.

Ty nejstarší z nich byly zařazeny do služby již v roce 1993 (dva Bell 412 HP od srpna 1993) a svou životnost ještě nepřekročily, nicméně probíhají práce na koncepci obměny letového parku: "V případě, že bude koncepce schválena, bude obměna probíhat v několikaletém období," říká k tomu plukovník Hytych. Pokud jde o těžké vrtulníky, jejich pořízení vláda podpořila v roce 2018, a vyčlenila na ně pro rok 2021 i finanční prostředky (3,6 - 4 miliardy korun).

Požadované úkoly přepravy zásahových týmů včetně jejich výzbroje a výstroje nebo větších nákladů je schopna provádět řada typů nasazovaných v okolních zemích, i dalších. Patří mezi ně mj. v Německu hojně využívané AS332 Super Puma, nebo AugustaWestland AW101, které nedávno pořídilo například polské námořnictvo, a svou roli sehrály také při nedělním zásahu britských speciálních jednotek proti únoscům tankeru Nave Andromeda. Další možností jsou americké stroje Sikorski S-92. AW101 nabízí nejvyšší kapacitu, maximální vzletovou hmotnost (bezmála 15 tun) a nejvyšší cestovní rychlost (280 km/h). Super Puma se může pochlubit nejvyšší maximální rychlostí (324 km/h). A S-92 zase nejdelším doletem (bezmála 1000 km). Záleží přitom samozřejmě na konkrétní verzi a plněném úkolu.

V Evropě S-92 létají v Irsku a ve Velké Británii u pobřežní stráže. Super Pumy létají u spolkové policie v Německu a využívají je některé společnosti v Británii a Norsku. AW101 jsou nasazovány ve velkém počtu britským námořnictvem, nově také polským, létají v norském, dánském a portugalském letectvu, a samozřejmě v Itálii. Pokud se vláda přidrží svého plánu a vyhoví letitému požadavku policie na tento typ vrtulníků, mohly by být zařazeny do služby mezi roky 2023 a 2025.

Tagy