Tragédie pádu vrtulníku s vedením ukrajinského ministerstva vnitra. Základní poučka byla ignorována

Tragédie pádu vrtulníku s vedením ukrajinského ministerstva vnitra. Základní poučka byla ignorována
Autor fotografie: @USArmy, flickr (CC BY 2.0)|Popisek: Ilustrační obrázek
19 / 01 / 2023, 08:00

Při pádu vrtulníku u Kyjeva zemřelo 14 lidí včetně dítěte. Na palubě stroje byl také ukrajinský ministr vnitra Denys Monastyrskyj a lidé z vedení rezortu. Na co tento incident ukazuje?

Incident ukazuje přesně na to, proč členové vlády nebo ministerstev mají létat odděleně. Nejznámějším příkladem je jistě katastrofa letounu Tu-154 polské vlády letící do Katyně, kdy z polské strany stále pokračuje obviňování Ruska, že nehodu zinscenovali, ale nahrávky z pilotní kabiny jsou jednoznačné.

Zatím není jisté, zda se jednalo o technické selhání nebo chybu pilota. Ale technické selhání by svědčilo o zastarávání ukrajinské výzbroje, nedostatku náhradních dílů a nutnosti přezbrojit, a to velmi brzy, což si vyžaduje buď unifikované dary, nebo vysoké investice.

Jaké vrtulníky by mohly přicházet v úvahu, pokud samozřejmě vynecháme sovětskou/ruskou provenienci? Zde by mohl pomoci například i státní podnik LOM Praha, a to s opravami, náhradními díly či jiným odborným „know-how“. A jistě tento státní podnik má dobré schopnosti i zkušenosti.  

Vrtulníky UH-60 nebo NH-90 či jakékoliv jiné jsou možností, ale opět to znamená kompletní přezbrojení a přecvičení pilotů i techniků a vytvoření logistické základny, tedy buď dodavatelského řetězce, nebo přenosu technologií. Přenos technologií opět znamená jiné stroje a přístroje a výcvik těch, kdo to budou vyrábět, a navíc i nutnost kontroly kvality.

Takže jaké může být poučení z tohoto incidentu? Nikdy, i když je to nákladnější, není dobré dát na palubu jednoho letounu či vrtulníku více členů vlády, nebo hlavní funkcionáře jednoho resortu. Je celkem obvyklé hodit vinu na pilota, jenž je ale již mrtvý, nemůže se bránit a záznamy z „černé schránky“ nikdy nejsou zveřejněny.

Takže je otázkou, zda ukrajinské letectvo bude transparentní, nebo obětuje pilota a vdovu. Nicméně pády vrtulníků jsou obvyklé, dochází buď k technické závadě, na vině může být i mechanický problém „škrtnutím“ rotoru o pozemní překážku při přistávání, tedy špatná volba místa přistání, nebo chyba pilota.

Takže si lze jen klást otázky, jež bez „černých skříněk nebudou nikdy zodpovězeny – mohou za zřícení vrtulníku piloti, mechanici, selhala technika, nebo se jednalo o úplně jiný faktor?

 

Zdroj: bbc.com, aljazeera.com, cnbc.com

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace