Třetina lidí by nalezené informace využila pro svůj prospěch

Třetina lidí by nalezené informace využila pro svůj prospěch
16 / 05 / 2014, 12:09

Bez přenosných zařízení, jako jsou USB disky, chytré telefony, notebooky nebo tablety si málokdo umí představit svůj běžný den.

Každodenní využívání malých datových úložišť pro soukromé i pracovní účely zároveň zvyšuje riziko jejich ztráty a tím pádem se mohou informace na nich uložené dostat do nepovolaných rukou. Ačkoli si práci domů bere 83 % dotázaných lidí, tak více než 60 % nemá svá přenosná zařízení nikterak chráněna, a to ani heslem. Průzkum společnosti Safetica Technologies současně ukázal, že více než třetina respondentů by nalezená data využila pro své potřeby.

Se ztrátou USB disku nebo jiného přenosného zařízení se setkala většina z nás. V případě, že na něm nejsou uložené žádné důvěrné nebo citlivé informace, tak to jen zamrzí. Problém nastává ve chvíli, kdy obsahují například firemní data. „Rozdíl mezi pracovním a soukromým světem se smazává, přispívá tomu také fakt, že lidé si stále častěji nosí práci domů. Jak ukázal náš průzkum, 54 % dotázaných tak činí pravidelně, dalších 29 % v případě potřeby. Pracovní materiály a informace se tak dostávají mimo firemní prostředí,“ říká Jakub Mahdal, ředitel společnosti Safetica Technologie. „Zarážející je, že přes 60 % respondentů nemá přenosná zařízení nikterak chráněná. V případě ztráty nebo krádeže jsou tak mnohdy citlivá data komukoli volně přístupná.“

Je naprosto přirozené, že prakticky každý (89,7%), kdo nalezne takovéto zařízení, se podívá, jaké informace obsahuje. Bohužel, není možné se pak spoléhat na čestnost nálezce. Téměř 35 % dotázaných uvedlo, že by nalezené informace použilo pro své potřeby nebo je nabídlo za odměnu či rovnou zveřejnilo. „Informace jsou pro každou firmu alfou a omegou a mohou být právě tím faktorem, který rozhodne o jejím úspěchu či neúspěchu. Málokdo si toto bohužel uvědomuje. Přitom úniky dat, způsobují každoročně statisícové až milionové škody,“ komentuje Jakub Mahdal.

Pokud jsou firemní data na přenosných zařízeních, pak je potřeba je mít dobře zabezpečená, právě pro případ ztráty nebo krádeže. Šifrování a řízení přístupu médií do systému by měly být základní součástí bezpečnostních opatření organizace. Současně by společnosti měly mít nastavená pravidla, kdo a k jakým informacím má mít přístup a pravidla jejich používání.

zdroj: Safetica
 

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.