Je libo klíčenku ze stíhačky Su-24 ? Ukrajinci recyklují ruskou techniku spadlou z nebe

Je libo klíčenku ze stíhačky Su-24 ? Ukrajinci recyklují ruskou techniku spadlou z nebe
Autor fotografie: Se svolením autora / 2022 Drones for Ukraine Foundation|Popisek: Klíčenka z SU-34
24 / 08 / 2024, 05:00

Představte si situaci, že vám na dvorek spadne ruská stíhačka Su-30 nebo Su-24. Může být odvezena do šrotu nebo se z ní třeba může také něco vyrobit. Rusové by asi nebyli nadšení, kdyby věděli, jak končí trosky jejich stíhaček na Ukrajině.

Uprostřed válečných hrůz na Ukrajině vznikl neobvyklý projekt, který kombinuje recyklaci vojenské techniky a podporu obrany země. Skupina leteckých nadšenců známá jako Fuselage Creations či projekt DronesforUkraine přeměňují trosky ruských vojenských letounů na unikátní suvenýry, klíčenky. Jak popisuje DefenceBlog, tyto projekty efektivně využívají materiály, které by jinak byly odpadem, a přináší jim nový život v podobě suvenýrů. Výnosy z prodeje klíčenek jsou použity na podporu obranných sil Ukrajiny, čímž propojují recyklaci s praktickou pomocí v konfliktu.

Sestřelené Su-24 a Su-30 na Ukrajině

 

Klíčenky jsou na Ukrajině vyráběny ze sestřelených stíhaček Su-24 a Su-30. Suchoj Su-24 je dvoumístný, dvoumotorový nadzvukový taktický bombardér s proměnnou geometrií křídla. Vyvinutý v 60. letech minulého století, Su-24 se stal páteří sovětského a později ruského letectva. Jeho radar Orion-A a avionický systém PNS-24M umožňují přesné zaměřování cílů za všech povětrnostních podmínek. Podle popisu z portálu ODIN, maximální rychlost Su-24 dosahuje 1,550 km/h (Mach 1.3) a jeho dolet činí až 2,775 km bez přídavných nádrží. Schopnost nést až 8,000 kg zbraní, včetně laserem naváděných bomb a řízených střel, činí z tohoto letounu efektivní nástroj pro útoky na pozemní cíle. Navzdory svému stáří je Su-24 stále považován za efektivní platformu pro útoky na pozemní cíle díky své rychlosti, výzbroji a schopnosti létat v nízké výšce, což ztěžuje jeho detekci a sestřelení.

Suchoj Su-30SM za letu

 

Suchoj Su-30, víceúčelový dvoumístný stíhací letoun čtvrté generace, je známý svou manévrovatelností a bojovými schopnostmi. Jak popisuje ODIN, Radar s fázovanou anténní soustavou Bars-R a moderní avionika umožňují široké spektrum bojových úkolů. Su-30 dosahuje maximální rychlosti 2,125 km/h (Mach 2.0) a má dolet až 3,500 km. Motory AL-31FP s řízeným vektorováním tahu poskytují letounu dobré manévrovací schopnosti, což je klíčové pro vzdušné souboje. Schopnost nést různé typy zbraní, včetně raket vzduch-vzduch a řízených bomb, z něj činí univerzálně využívaný bojový stroj.

Oba stroje patří pod hlavičku Suchoj Design Bureau, založené Pavlem Suchojem v roce 1939, a společnost je dnes předním ruským výrobcem vojenských letounů. Mezi jejich nejznámější letouny patří Su-27, Su-30, Su-34 a Su-35. Portál Britannica doplňuje že, tyto letouny hrají klíčovou roli nejenom ve vojenských operacích ruské armády. Letouny Suchoj jsou v provozu v mnoha armádách po celém světě. Su-24 je součástí výzbroje ruského letectva a dalších zemí jako Írán, Sýrie a Libye. Su-30 je využíván ruským letectvem a armádami Indie, Číny, Alžírska, Vietnamu, Malajsie, Indonésie a Venezuely.

 

 

Sestřelené stíhačky jako dobré suvenýry Su-24 a Su-30

 

Nápad se zrodil v březnu 2022, kdy ukrajinští vojáci úspěšně sestřelili ruský stíhací letoun Su-30, který byl identifikován jako RF-81773. Tento letoun, registrovaný jako „62 Red", patřil ruskému letectvu a byl sestřelen u vesnice Bryhaduvannia v charkovské oblasti. Podle informací portálu DefenceBlog byl letoun použit k útokům na ukrajinské vojenské pozice a civilní infrastrukturu. Místní obyvatelé a členové Fuselage Creations se rozhodli sesbírat trosky a přeměnit je na něco užitečného a symbolického. Po sestřelení byly proto zbytky Su-30 přeměněny na 962 klíčenek nazvaných „Defender's Pride". Výnosy z jejich prodeje těchto suvenýrů jsou určeny na podporu ukrajinské obrany proti ruské agresi.

Dalším příkladem je stíhací letoun Su-24, který patřil ruské soukromé vojenské společnosti Wagner Group. Stíhačka byla sestřelena v prosinci 2022 poblíž města Bachmut, oblasti intenzivních bojů mezi ukrajinskými obrannými silami a ruskými jednotkami, jak popsal web slobodenpecat. Fuselage Creations vytvořila 300 kusů těchto klíčenek nazvaných "Freedom Wings", jejichž prodej podporuje ukrajinské obranné úsilí. Klíčenky vyrobené z těchto trosek mají hluboký symbolický význam, představují nejen recyklaci, ale i symbol vítězství nad agresorem. Každý si tak může doslova odnést kousek stíhačky s sebou.

Su-24

Recyklace vojenských letounů není novinkou. Když letoun doslouží nebo je sestřelen, rozebírá se na jednotlivé komponenty, které mohou být použity jako náhradní díly, nebo jako zde, přetvořeny na suvenýry či umělecké předměty. Hliníkové části mohou být roztaveny a použity pro výrobu nových letounů nebo automobilů. Titanové slitiny, díky své pevnosti a odolnosti, jsou ideální pro konstrukční prvky nových letounů nebo pro jiné průmyslové aplikace. Dnes již lze zakoupit i suvenýry z letounů SU-34, SU-25 nebo z helikoptér Ka-52 či Mi-24.

Podle portálu Oryx, který pečlivě mapuje a počítá zničenou techniku v rámci konfliktu na Ukrajině,  a jak se od nedávna dá říct, i na bojišti v Rusku v Kursku, bylo na základě přísné analýzy a fotografických důkazů potvrzeno zničení 14 letounů Su-24 a 11 letounů Su-30. Ne každý vrak je však plně využitelný, záleží na tom, co z letounu po dopadu zbyde. Pokud bychom vycházeli z počtu klíčenek, které se podařilo vyrobit z konkrétních letounů, o kterých jsme se již zmínili, mohlo by být z těchto zničených Su-24 a Su-30 vytvořeno přes 4 000 klíčenek z letounů Su-24 a více než 10 000 klíčenek z Su-30. Kdo ví, možná se tak některé z těchto letounů nakonec přece jen vrátí do Ruska, i když jen ve formě klíčenky ukrajinských jednotek.

 

Tagy článku

-->