Únos nebo zajetí - smutná realita dnešních dnů

Únos nebo zajetí - smutná realita dnešních dnů
Autor: Dollarphoto|Popisek: Ilustrační foto
03 / 02 / 2016, 11:45

KOMENTÁŘ / Únosy se nevyhýbají ani našim občanům. Jsou na ně vůbec připraveni?

Únos pětice Čechů v Libanonu loni v létě, další únos českého pracovníka v Libyi v březnu, únos dvou českých dívek v Pákistánu v roce 2013. Nejsou první a zřejmě ani poslední. Dá se proti únosům bránit? Zřejmě ne, ale lze se na ně připravit.

Každý kdo četl cestopisy Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky ví, jak se dalo cestovat po světě v průběhu minulého století. Země Blízkého a Středního východu nebyly protkány sítí dálnic, a tam kde dnes stojí moderní velkoměsta, byly hliněné domy. Mohli jste ale bez obav vystoupit z vozu, přespat v poušti nebo požádat o přístřeší místního obyvatele bez obav, že vás prodá teroristům.

Bohužel situace se změnila a na bezstarostné cestování, tak jak jej známe z knih, můžeme zapomenout. Země v celé oblasti jsou zmítány válkami, teroristickými útoky a také únosy. V podstatě nikdy si nemůžete být jisti, že řidič taxi, který vás naloží, pojede skutečně tam, kam chcete, a že neskončíte v rukou teroristů.

Přesto se stále najde mnoho „odvážlivců“, kteří tyto oblasti navštěvují a riskují svůj život. Nejčastěji se jedná o podnikatele nebo zaměstnance firem, které cítí v těchto válkou poničených zemích příležitost v obchodu.

Bohužel převážná většina z těchto lidí k situaci přistupuje stylem „mě se přece nemůže nic stát“ a pak jsou velmi nepříjemně překvapeni, když se jich nějaká nepříjemnost dotkne a v podstatě neví, co mají dělat a jak se chovat.

Některé zahraniční firmy jsou si dobře vědomi těchto rizik a své zaměstnance, kromě pojištění i cíleně připravují na zvládnutí krizové situace. Mají připravený krizový plán, spolupracují se společnostmi, které se specializují na řešení situace v případě únosu. A také připravují své zaměstnance na to, jak se chovat, když se stanou obětí únosců, jak s únosci komunikovat, jak se psychicky vyrovnat s tíživou situací, jak zvýšit svou hodnotu pro únosce, aby se nestali nežádoucími, ale naopak pro únosce důležitými a potřebnými.

Dobře vědí, že všechny tyto skutečnosti nejenom výrazně zvyšují šanci na přežití a záchranu v případě únosu, ale i psychicky podporují lidi, kterých se to týká. Již samotné vědomí toho, že existuje krizový plán záchrany, a že někdo se stará o to, abyste se dostali domů, výrazně podporuje psychiku obětí v době, kdy jsou zavřeni v nějaké tmavé díře.

I české firmy se snaží proniknout na trhy do těchto krizových zemí. Na rozdíl od zahraničních firem se však o bezpečnost svých lidí starají výrazně méně. Na naše dotazy k lidem, kteří pracovali v rizikových oblastech, jestli jim poskytnuto potřebné školení a potřebný výcvik, v 90 procentech odpověděli, že nikoliv. Krizový plán, Risk management, vyhodnocování rizik, bezpečné chování byly pojmy, s kterými se nesetkali. V lepším případě měli pojistku, v horším ani to ne. Samozřejmě finanční motivace je natolik veliká, že strach z případného rizika ustupuje do pozadí. 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace