Autor fotografie: FMT / Public domain|Popisek: Ursa Major před potopením
Rusové loď považují za těžko nahraditelnou a mají k tomu své důvody. Kreml celou událost začal označovat jako teroristický čin. To přece musí, moderní lodě Rusů se jen tak nepotápí. A na Ursa Major měly dopad sankce.
Ursa Major byla těžká nákladní loď o plném výtlaku 16 335 tun. Byla dokončena německými loděnicemi a společností Peene-Werft jako Scan Britania roce 2009. V únoru 2010 byla přejmenována na Hyundai Britania, aby po značném množství registrací v mezidobí v roce 2017 skončila v ruských rukách. V roce 2019 ji vlastnila vlastnila vojenská logistická společnost Oboronlogistika, kde byla do svého potopení vlajkovou lodí, alespoň podle anglické Wikipedie. Délka činila 142 metrů, šířka 23,2 metru a výška 7,2 metru. Na nákladní plavidlo měla velmi solidní rychlost 17 uzlů, 31 kilometrů za hodinu.
Ursa Major jako ojedinělé plavidlo v ruských službách
Plavidlo mělo na pravoboku dva těžké jeřáby, můstek na přídi pro co největší prostor pro náklad, který nebránil výhledu. Loď měla šestnáctiválcový vznětový motor MAN B&W 16V32/40 o výkonu 8 000 kilowattů (11 000 k) vyráběný společností STX Corporation v licenci v Jižní Koreji. Forbes uvádí, že se jednalo o těžko nahraditelnou loď pro Kreml. Patnáct let stará loď, výraz stará určitě není správný, byla jednou z mála ruských lodí, které disponují rampami typu roll-on/roll-off pro snadný vjezd a výjezd vozidel do nákladního prostoru. Pochopitelně využitelné i armádou. Jeden z ruských blogerů na síti X sii stěžuje, že Rusko další takhle velkou loď prostě nemá.
Ursa Major byla používána Rusy jako přepravní plavidlo do ruských posádek v Sýrii. Mezitím se rozšířila údajná zpráva ukrajinských úřadů o tom, že plavidlo mířilo do Sýrie evakuovat tamní ruskou techniku a vojáky. Reuters ovšem píše, že ukrajinská vojenská rozvědka psala o lodi Sparta, která měla také potíže u pobřeží Portugalska. Na Ursa Major měli zahynout dva členové šestnástičlenné posádky. Reuters také uvádí, že dva jeřáby byly instalovány ve Vladivostoku až těsně před plavbou, která měla vést ve skutečnosti do Vladivostoku. Tomu odpovídají i staší fotky před cestou, žádné jeřáby tam nejsou. Podle Defense Mirror byla součástí sankcí přímo i Ursa Major.
Ve skutečnosti vezla Ursa Major dva 45tunové poklopy pro ruský ledoborec Projekt 10510 a právě ony dva jeřáby, které byly instalovány. Jeden fakt je asi jasný, na lodí došlo k explozi ve strojovně, která přestala být funkční. Plavidlo se 22. prosince pohybovalo v mezinárodních vodách mezi Španělskem a Alžírskem rychlostí jednoho uzlu za hodinu. Ruská státní tisková agentura RIA Novosti přišla 25. prosince s informací, že loď se stala obětí teroristického činu. Odvolává se na tři exploze a tvrzení Oboronlogistiku. Zřejmě klasická ruská dezinformace se snahou zakrýt skutečnost.
_(cropped).jpg)
Ursa Major se převrátila
Podle dostupných snímků se loď nakláněla na pravobok, tedy přesně na té straně, kde došlo k instalaci jeřábů. Jeřáby reálně musely zásadním způsobem zvýšit váhu na levé straně lodi. To by v případě funkčních motorů Ursa Major nevadilo. Jenže ty funkční s výbuchem ve strojovně přestaly být a loď prakticky jen driftovala. Je celkem jasné, že začal hrát roli vítr. Plavidlo se stočilo a vítr se opíral do pravoboku, Ursa Major se začala naklánět a neměla k dispozici žádný prostředek, který by stav vyrovnal. Takže s největší pravděpodobností se nakonec převrátila a potopila.
Terorismus je s největší pravděpodobností nesmysl. Mnohem více se zde nabízí technický stav Ursa Major a s tím související sankce. A ještě přetíženost takového plavidla v souvislosti s klasickým ruským šlendriánem a aktuálně snahou evakuovat Sýrii. Rusové nedávno museli uzavřít těžbu ropy v jedné lokaci, protože neměli dostatek západních servisních prostředků. Letecká flotila z velké části stojí ze stejných důvodů. Výbuch ve strojovně může být důsledkem nedostatečného servisu plavidla a nedostatku náhradních dílů. To ovšem Rusové nepřiznají.