US Navy odstavila tři nejnovější jaderné ponorky

US Navy odstavila tři nejnovější jaderné ponorky
Autor fotografie: US Navy|Popisek: USS Minnesota
06 / 08 / 2015, 12:00

Americké námořnictvo omezilo operace tří nejnovějších ponorek, včetně té, kterou obdrželo minulou sobotu. Je nutné provést inspekci potrubí k parním turbínám.

Problém je podle všeho v kolenech 10 palcových trubek, které odvádějí páru od reaktoru do turbín pohánějících ponorku. Kolena jsou na místech, kde je nutné obejít rohy a jiné překážky.

Problémy s pohonným ústrojím byly zjištěny na začátku tohoto roku, vyšetřování začalo v dubnu. Rozkaz k omezení provozu dotčených ponorek byl poslán 5. srpna a Kongres byl upozorněn tentýž den.

Problémy se podle Roryho O´Connora, mluvčího Naval Sea Systems Command týkají ponorek třídy Virginia – SSN 783 Minnesota, SSN 784 North Dakota a SSN 785 John Warner.

"Jako součást probíhajícího vyšetřování problému kontroly jakosti s dodavatelem, General Dynamics Electric Boat (GDEB) zjistil, že tři kolena na parních trubkách dodávané výrobcem vyžadují další šetření a opravy z důvodu neoprávněné a nezdokumentované opravy svárů, která byla na těchto kolenech provedena.“

"Námořnictvo je odhodláno zajistit bezpečnost svých posádek a lodí. Standardy vysoké kvality pro ponorkové komponenty jsou důležitou součástí celkového úsilí o zajištění bezpečnosti."

Podle všeho vadné díly vyrábí firma Nuflo z Jacksonville.

Třída Virginia

Je nejnovější třída amerických útočných ponorek s jaderným pohonem. Jsou to první americké lodě této kategorie stavěné po skončení studené války. Jsou určeny k plnění široké škály úkolů od ničení nepřátelských ponorek ve světových oceánech po pobřežní bojové operace. Přestože původně byla jako náhrada třídy Los Angeles vyvinuta supermoderní třída Seawolf, její vysoká pořizovací cena vedla k tomu, že byly ve velké sérii 30 jednotek objednány teprve menší a levnější ponorky této třídy.

Ve srovnání s třídou Seawolf je tato třída pomalejší, hůře vyzbrojená, schopná ponorů do menších hloubek a méně vhodná pro operace v Arktidě. Na druhou stranu jsou stejně tiché, odolnější, vybavené vertikálními vypouštěcími sily pro vypouštění řízených střel a schopné flexibilnějšího nasazení včetně pobřežního boje.

Konstrukce je modulární s otevřenou architekturou což usnadňuje jejich provoz a průběžné modernizace. Při jejich projektování byl, jak je u moderních ponorek obvyklé, kladen maximální důraz na jejich tichost. V tomto ohledu jsou srovnatelné s třídou Seawolf a tišší než ruská třída Akula. 

Výzbroj představují čtyři 533mm torpédomety. Z nich mohou být vypouštěna torpéda Mk 48 ADCAP, nebo miny Mk 60 CAPTOR. Zásoba torpéd činí až 26 kusů. Ponorky mají též 12 vertikálních vypouštěcích sil (VLS) pro střely s plochou dráhou letu BGM-109 Tomahawk. Všechny střely mohou být vypuštěny v jediné salvě.

Každá z ponorek je vybavena přechodovou komorou pro výsadek speciálních jednotek NAVY SEAL. Z komory může být vypuštěna též miniponorka. Ponorky mohou být vybaveny moduly Dry Deck Shelter či Advanced SEAL Delivery System sloužícími k vysazování potápěču z ponořené ponorky.

Pohonný systém tvoří jaderný reaktor General Electric PWR S9G a dvě turbíny. Lodní šroub je jeden. Při plavbě pod hladinou dosahují rychlosti přes 25 uzlů. Mohou se ponořit do hloubky přes 250 metrů.

Zdroj: Defense News, Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.