V autě po letištní dráze: Jsou americká letiště skutečně bezpečná?

V autě po letištní dráze: Jsou americká letiště skutečně bezpečná?
11 / 04 / 2015, 14:30

11.4.2015/Po jedenáctém září sice Spojené státy vynaložily stovky milionů dolarů na bezpečnost letadlové dopravy a došlo ke zvýšení kontrol na terminálech, ale podle šetření Associated Press dodnes dochází k permanentnímu narušování bezpečnosti. Na nejrušnějších amerických letištích za posledních deset let došlo ke stovkám incidentů, kdy vetřelci přelezli ploty, proklouzli kolem strážců, proháněli se v autě či na kole po letištní dráze, nebo jinak narušili ochranné pásmo.

Občas se stávají i bizarní příhody, ale vše vypovídá o jediném a to o tom, že americká letiště nejsou patrně tak pečlivě bezpečnostně střežena, jak by měla být. Jeden muž přehodil kolo přes bezpečnostní plot, projel přes přistávací dráhu na Chicago O'Hare Airport a zaklepal na dveře terminálu. Další prorazil autem bezpečnostní brány na Philadelphia International Airport a uháněl po letištní dráze ve chvíli, kdy se chystalo přistát letadlo. Na Los Angeles International Airport duševně nemocný muž dokonce osmkrát za necelý rok skočil na bezpečnostní plot a dvakrát se dostal až ke schodům do letadla.

Podle šetření Associated Press (AP) došlo od roku 2004 ke 268 porušení na klíčových amerických letištích, které odbavují celkem tři čtvrtiny americké komerční osobní dopravy. Realita bude asi ještě horší, protože dvě letiště z 31, na kterých dělalo AP průzkum, nemělo k dispozici data za všechny roky a Boston Logan a tři hlavní letiště New York City odmítla údajně z bezpečnostních důvodů  informace poskytnout.

Před dvěma lety byl ale medializován příběh, který způsobil rozruch a také diskuzi na téma bezpečnost amerických letišť - bezpečnostní opatření na jednom z největších letišť John F. Kennedy International Airport v New Yorku porušil muž na vodním skútru, který přelezl ploty a promenoval se celkem bez povšimnutí po letišti. Viz video:

A nedávno se na veřejnost dostaly další incidenty. Většina vetřelců byla zdánlivě neškodná – letiště chtěli využít pouze jako zkratku, ztratili se, byli dezorientovaní, opilí nebo psychicky labilní. Několik z nich ale mělo nože a jeden dokonce nabitou pistoli. Podle oficiálních vyjádření letišť ale žádní narušitelé bezpečnosti nebyli teroristé.

Tato čísla nicméně znepokojivě poukazují na mezery v bezpečnosti po jedenáctém září, kdy se výrazně zpřísnila kontrola bezpečnosti pasažérů uvnitř terminálů.

"Může to být další zranitelné místo, které mohou využít teroristé ve chvíli, kdy se stalo těžší dostat bombu přes kontroly," upozorňuje bezpečnostní letištní expert Jeff Cena.

Od útoků z 11. září byly vynaloženy stovky milionů dolarů na modernizaci obvodového oplocení, kamery a technologie detekce. Mnoho letišť má desítky kilometrů oplocení, ale ne všechny je dokáží hlídat nebo permanentně sledovat bezpečnostními kamerami.

Letištní představitelé trvají na tom, že ochranná pásma letišť jsou bezpečná, ale množství vetřelců ukazuje realitu. Letiště odmítají nastínit konkrétní opatření jak situaci řešit, pouze poukazují na současná opatření jako ploty, kamery a stráže. 

Navíc prý není fyzicky ani finančně reálné ohlídat všechny incidenty. "Neexistuje nic, co by nešlo překonat," řekl LAX policejní šéf Patrick Gannon a upozornil na to, že i Bílý dům má problémy s bezpečností a s lidmi, kteří lezou na plot okolo oficiálního sídla amerického prezidenta.

Zdroj: Yahoo Travel

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace