V Česku chybí elektrotechnici. Počty absolventů klesly o polovinu a zkušené odborníky nemá kdo nahradit

V Česku chybí elektrotechnici. Počty absolventů klesly o polovinu a zkušené odborníky nemá kdo nahradit
09 / 10 / 2019, 09:00

Počet mladých elektrotechniků klesl za posledních šest let skoro o polovinu, ukazují data Národního ústavu pro vzdělávání. „Zkušení pracovníci stárnou a ve firmách je nemá kdo nahradit. Elektrotechnika je přitom v Česku druhým nejvýznamnějším segmentem, hned po automobilovém průmyslu,“ podotýká Ida Ročňáková, personální ředitelka technologického koncernu Schneider Electric. Firmy se snaží situaci řešit zaváděním finančních benefitů, speciálních placených stáží a stipendií. Lákadlem má být i práce s nejpokročilejšími technologiemi, například rozšířenou realitou, nebo spolupráce na projektech, které určují budoucnost českého průmyslu a akcentují ochranu životního prostředí, což je důležité zejména pro generaci mileniálů.

Pouze 20 procent studentů zná firmu, která se snaží zkvalitnit úroveň školství

„Na trhu práce strmě ubývá technicky orientovaných mladých lidí, například absolventů elektrotechniky není v současnosti více než 4 tisíce, přitom jsou pro mnoho firem klíčoví. Důležité je mladé lidi motivovat v zájmu o obor už během studií, dát třeťákům nebo čtvrťákům nějakou perspektivu, aby v profesi pokračovali i po škole. Namísto toho se každý druhý absolvent setkává s přehnaným důrazem firem na získanou praxi, což je chybný přístup,“ uvedla Ida Ročňáková, personální ředitelka společnosti Schneider Electric.

Vedle vstřícného přístupu zaměstnavatelů k nováčkům jsou důležité i partnerské programy se školami, které vychovávají budoucí experty. „Výborně funguje podpora studentů formou placených stáží nebo praktických školení přímo ve firmách, ale je třeba ji realizovat v masivnějším měřítku. Vždyť pouze 20 procent studentů zná firmu, která se snaží tímto způsobem zkvalitnit úroveň školství. O praktická školení mají zájem také pedagogové, kteří si mohou tímto způsobem udržovat znalosti spojené s prací a předávat je pak dále,“ doplňuje personální ředitelka společnosti Schneider Electric, jejíž technologie pomáhají firmám v Česku i zahraničí v dosažení karbonově neutrálního podnikání, se snižováním ekologické stopy a s efektivnějším hospodařením s energií.

Lákadlem jsou nejmodernější technologie i zapojení do ochrany životního prostředí

Ida Ročňáková dodala, že soukromý sektor musí počítat se specifickými potřebami mileniálů, kteří očekávají nejen výdělek, ale také smysl práce a mají silné ekologické cítění. Zároveň potřebují jistotu, že uspějí v Průmyslu 4.0, ať už budou pracovat v konvenčním, digitálním podniku nebo ve vývojovém centru. „Technické obory mají velkou perspektivu, byť je dneska mladí lidé nepovažují za cool. Elektrotechnika otevírá dveře studentům, kteří chtějí pracovat s nejnovějšími technologiemi. Aktuálně je trendy rozšířená realita, která přidává k reálnému světu počítačem generované informace a vylepšuje uživatelské schopnosti zaměstnanců. Mladí lidé se mohou zapojit také do technologických projektů, které určují budoucnost českého průmyslu, snižují uhlíkové emise a celkovou ekologickou stopu továren. Za deset let budou mileniálové tvořit zhruba 70 procent zaměstnanců,“ říká personální ředitelka technologického koncernu Schneider Electric.

Prostor pro talentované mozky v soutěži Go Green

Schneider Electric dává prostor studentům i v jiném ohledu. Každoročně vyhlašuje Go Green, jednu z největších studentských soutěží na světě. „Studenti technických oborů mají za úkol najít odvážné nápady a inovativní řešení pro chytřejší a energeticky úspornější města, kde bude už za pětatřicet let žít 70 procent světové populace. Je to šance pro talentované mladé muže a ženy, kteří uvažují nad rámec povinností běžného studia a chtějí co nejdříve uplatnit svoji kreativitu v reálném prostředí technologické firmy a podpořit tak ochranu životního prostředí,“ uzavírá personální ředitelka Ida Ročňáková.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace