Autor fotografie: pixabay.com|Popisek: příslušník ostrahy
ROZHOVOR
Zeptali jsme bezpečnostního experta a bývalého policisty Lumíra Němce v v souvislosti s incidentem v ostravském nákupním centru Karolina, kdy po zákroku příslušníka ostrahy málem zemřel člověk, který nechtěl zaplatit za jídlo v MC Donald's.
Pane Němče, připadá Vám normální, že schizofrenik je zpacifikován takto brutálním způsobem?
Normální to rozhodně není a naštěstí se to běžně neděje. Taky bych příliš neoperoval s diagnózou schizofrenik, protože v okamžiku incidentu určitě nikdo nevěděl, že se jedná o schizofrenika. Na čele to napsané nemá a odhadnout tuto diagnózu podle první kontaktu lze dost těžko. Samozřejmě tato diagnóza se později hodila manažerům společnosti SSI Facility management, když museli omlouvat fatální selhání jejich pracovníka před klientem a veřejností.
Je podle Vašeho názoru standardní, aby v obchodních centrech docházelo k ublížení na zdraví návštěvníků prostřednictvím soukromých bezpečnostních agentur?
K ublížení na zdraví pracovníky bezpečnostních agentur by nemělo docházet nikde kde tyto agentury poskytují své služby. Je jedno, jestli se jedná o noční klub nebo obchodní centrum. Někdy k tomu bohužel dochází, ale spíše se jedná o incident při zajištění agresivních jedinců, velmi často pod vlivem alkoholu nebo drog, kteří se brání zadržení při krádeži nebo agresivně napadají okolí. Což zřejmě nebyl tento případ, podle toho, co o události vím, tak muž chtěl hamburger a nechtěl za něj zaplatit. O krádeži nebo agresivním napadání jsem nikde nečetl.
Jedná se podle Vás o selhání jednotlivce, tedy Romana Angelova, nebo bezpečnostní agentury SSI, která ho zaměstnávala?
Jedná se zřejmě o selhání obou, pracovník ostrahy si špatně vyhodnotil situaci a následně použil neadekvátních prostředků k „pacifikování“ útočníka. „Pokud to ovšem opravdu bylo tak, jak on udává“. Každopádně kvalitně vycvičený člen ostrahy nemusí použít údery pěstí do hlavy, aby zajistil agresivního útočníka. Většina členů ostrahy je vybavena teleskopickým obuškem nebo pepřovým sprejem. V případě, že umíte teleskopický obušek kvalifikovaně použít, dokážete zajistit i velmi agresivního jedince, bez toho, aniž byste ho museli fatálně zranit. Na druhé straně je otázka, jak mnoho úsilí vedení společnosti SSI Facility management věnuje výběru pracovníků ostrahy a jejich další přípravě v oborech, jako je komunikace v krizových situacích nebo právě použití donucovacích prostředků. Jestli jsou jejich zaměstnanci kvalitně připraveni k výkonu služby nebo se jedná o společnost, která zaměstnává každého, kdo projeví zájem nevím.
Dodržela SSI v tomto případě standardní bezpečnostní postupy?
Jak už jsem říkal, těžko od stolu soudit kdo selhal, jestli jedinec nebo bezpečnostní postupy společnosti. Každopádně výsledkem je zraněný člověk s doživotními následky. Vzhledem k tomu že se jednalo o zaměstnance společnosti, tak by měla nést minimálně část odpovědnosti ona. Zřejmě by společnost měla zkvalitnit výběr a výcvik svých zaměstnanců, tak aby v budoucnosti minimalizovala výskyt podobných excesů. Částečnou odpovědnost bych viděl i na straně objednavatelů bezpečnostních služeb, je zde dlouhodobý tlak na snižování nákladů na ostrahu a tím pádem nutí bezpečnostní agenturu nabízet stále nižší mzdy svým zaměstnanců, což se samozřejmě odrazí i na kvalitě pracovníků ostrahy.
psali jsme:
Člen ostrahy málem zabil schizofrenika, který se domáhal nezaplaceného jídla v McDonald's
Bezpečnostní konzultant: SSI na Karolíně selhala