V retailu je velmi jednoduché ztratit přízeň zákazníků

V retailu je velmi jednoduché ztratit přízeň zákazníků
14 / 04 / 2019, 07:30

Ve světě retailu je velmi jednoduché ztratit přízeň koncových zákazníků. Obchodníci tak musí čím dál více energie a investic věnovat do zajištění špičkového zákaznického servisu a minimalizace problémů služby. Současné obchody jsou na IT životně závislé, kamennou prodejnu zcela ochromí výpadek pokladního systému. Vypjaté nákupní sezóny, například předvánoční, zase prověří skladové systémy mnoha obchodníků. Nesmí docházet k tzv. stock-outům, tedy situacím, kdy obchod nenabízí zboží, o které mají zákazníci aktuálně zájem.

„Na druhé straně stojí nutnost optimalizace skladových zásob. Retailové společnosti mají stovky milionů korun ve zboží, které potřebují prodat, nejlépe za plnou cenu. Markantní je to například u spotřební elektroniky, která velmi rychle zastarává a ztrácí na ceně s každým týdnem. Proto je nezbytnou součástí systémů pro retailové společnosti predikce potřebných zásob a bezproblémová distribuce do všech kanálů,“ prozrazuje Karel Pecl, majitel a zakladatel společnosti Blue Dynamic, která je předním poskytovatelem ERP řešení retailovým společnostem.

Stále více obchodníků v současné době provozuje jak kamenné prodejny, tak internetový obchod. A ty mají zcela odlišný prodejní cyklus. Takže je také důležité sladit tyto dva cykly jak z hlediska zásobování, tak cenotvorby a těžit z možností, které kombinace těchto způsobů prodeje nabízí. Navíc je třeba sdílet informace o zákazníkovi napříč všemi kanály.

„Firmy proto potřebují robustní ERP řešení, které jde doplnit o vrstvy, které podchytí jeho klíčové odlišnosti. V retailu jsou takovým rodinným stříbrem typicky odměňovací systémy lidí z provozu nebo systémy sledování zásob. Správná motivace prodavačů na prodejnách je tím, s čím stojí a padá úspěšnost obchodu. Při implementaci tak je třeba software, který je dostatečně pružný na to, aby obchodník mohl kýženou změnu udělat,“ doplňuje Karel Pecl ze společnosti Blue Dynamic.

Nejmodernější technologie v retailu

ERP je z určitého pohledu dinosauří záležitost, ale pronikají sem moderní prvky jako AI a strojové učení. Typicky právě pro optimalizaci zásob, kdy se software průběžně „učí“, kombinuje data o prodeji, hledá souvislosti v tom, jaký vliv na prodeje má například zlevňování různých substitutů, jakou hraje roli počasí či změny cen u konkurence. A podle toho dokáže v budoucnu optimalizovat zásoby zboží na prodejnách.

Druhým širokým polem uplatnění umělé inteligence je customer experience – schopnost sledovat nálady zákazníků, vyhodnocovat sémantiku příspěvků na internetu a přenášet tyto zkušenosti do reálného světa.

 

 

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace