Vánoce aneb čas zaneprázdněných kurýrů

Vánoce aneb čas zaneprázdněných kurýrů
19 / 11 / 2019, 17:00

Předvánoční období je tady, lidé začínají plnit nákupní centra a e-shopy jsou zavalené objednávkami. Napjatá doba začíná také pro logistické firmy, na které zákazníci e-shopů kladou tradičně před Vánoci největší tlak. Z průzkumu společnosti WebMedea services s.r.o. vyplývá, že v listopadu a prosinci lidé v porovnání s předchozími měsíci vyhledávají v internetových vyhledávačích ve velkém doručení do druhého dne, v prosinci až 2krát více než v srpnu a 3krát více než v únoru. Počet zákazníků e-shopů je stále obrovský. Kurýři tak letos opět nebudou vědět, kam dřív skočit. Některé společnosti udávají nárůst objemů zásilek v předvánočním období až o 100 %. Namísto stání ve frontách tak přichází jiný adrenalin, a to ten, který vám stoupne, když čekáte, zda vám zásilka dorazí nebo nedorazí včas.

„Myslím, že ani letos se nevyhneme článkům v médiích o tom, jak to letos opět dopravci nezvládají. Klíčová je však důkladná příprava. Problém je hlavně díky sektoru zásilek z e-shopů. V tomto období dochází k tak enormnímu nárůstu, že je pro dopravce těžké najmout dostatečné kapacity na dané období. “  říká Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier, která se zabývá rychlým a finančně dostupným doručováním do Německa. „My se pohybujeme hlavně v sektoru B2B, navyšování objemů pociťujeme, ale ne tak výrazně, jako je tomu u ecommerce. Stíháme doručovat včas, a v tomto období přijímáme bez problémů nové zákazníky. Kapacit máme dostatek,“ dodává.

Udává se, že Vánoce tvoří v průměru pětinu z celkového obratu v ecommerce za rok. Nejvíce v předvánočním období roste pochopitelně sektor hraček, v závěsu jsou pak e-shopy s módou a elektronikou. Jsou ale i sektory, pro které Vánoce tak hektickým obdobím nejsou. „I když jsme se v minulosti zkoušeli svést na vlně vánočních nákupů a slev, na naše produkty toto období nefunguje. Tím, že prodáváme výhradně přes e-shop, máme menší nevýhodu v rámci distribuce, což bude během vánočních svátků hrát roli. Mnoho lidí řeší dárky na poslední chvíli a pokud chtějí koupit doplněk stravy, většinou půjdou přímo do lékárny, kde produkt mají ihned k dispozici. Hektické období se nás tedy netýká. Pro nás je daleko zajímavější leden, kdy lidé v rámci novoročního předsevzetí začínají dbát na své zdraví a vyhledávají vhodné doplňky stravy nejen na hubnutí, ale také na podporu cvičení a zdravého životního stylu,“ komentuje předvánoční situaci David Buchta, CEO & Marketing Manager e-shopu PRIMULUS.cz, nabízejícího doplněk stravy pro zvýšení hladiny testosteronu.

Častým řešením dopravních firem bývá nabírání dočasných pracovních sil pro předvánoční období, u velkých přepravních společností mohou být brigádníků navíc i tisíce, což v součtu může tvořit až desítky tisíc volných pracovních míst v zemi.

Slíbit a dodržet

Hlavní pravidlo, které by měli všichni dopravci dodržovat, však zní: Neslibovat nesplnitelné. Ano, logistika je náročný obor, a to na předpověď i samotné zajištění kapacit nebo splnění zákaznických požadavků. Je krásné slíbit doručení do druhého dne, ale nejdůležitější je to dodržet. Právě díky sofistikovanému softwaru se to společnostem daří čím dál tím lépe, i tak se ale stává, že se občas balík, který má dorazit do tří dnů, dostane k adresátovi až po týdnu.

„Kromě klasických logistických společností je na vzestupu také vlastní logistika, kterou stále více zavádějí velké e-shopy, nebo také sdílená logistika, kdy logistické společnosti na doručení zásilky spolupracují. Populární jsou výdejní místa, kde si zákazník může vyzvednout zboží podle vlastních časových preferencí. Tyto trendy by mohly logistickým společnostem částečně ulehčit, ale i tak si před Vánoci určitě neodpočinou,“ zakončuje Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní služby Der Kurier.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace