Velká Británie varuje: Utečence pašují Britové i východoevropské mafie.

Velká Británie varuje: Utečence pašují Britové i východoevropské mafie.
Autor fotografie: YouTube|Popisek: Utečenci v Calais se snaží dostat do kamionů jedoucích do Doveru
23 / 06 / 2015, 04:00

Za poslední rok už bylo zadrženo sto Britů, kteří pašovali utečence do země. Pašerácké gangy hledají lidi ve finanční nouzi.

Všechny případy byly odhaleny ve francouzském přístavu v Calais a pašeráci se pokoušeli převézt utečence ve svých autech. Podle policie pašeráci používají především dodávky a osobní vozidla; každý měsíc odhalí cizinecká policie pět až deset "pašeráckých" vozidel.

Až tři tisíce utečenců žijí ve slumech a snaží se za každou cenu dostat do Anglie.

Podívejte se na reportáž RT z konce května letošního roku (zdroj YouTube)

Server BBC uvedl, že čtvrtina pašeráků pochází z Velké Británie a hned na druhém místě jsou pašeráci z východní Evropy. Přesné statistiky této trestné činnosti podle státní příslušnosti však nejsou k dispozici, protože ve Francii je nezákonné zaznamenávat národnost pachatelů.

Pašerácké gangy "zaměstnávají" lidi z celé Evropy a především ty, kteří mají finanční problémy. 

Jedním z pašeráků je i Basir Haji z Prestonu v Lancashiru, který byl odsouzen k ročnímu pobytu ve vězení. Měl smůlu, na trajektovém terminálu kontrola zjistila, že v kufru svého auta převáží dva muže z Iráku. Haji připustil pro BBC, že za jejich propašování do Anglie dostal 698 EUR (19 000 korun). Íráčani uvedli na policii, že jejich rodiny zaplatily za každého z nich 4500 liber (170 000 korun), aby se mohli dostat do Británie. Haji uvedl "Mám dluhy, prohrál jsem spoustu peněz v kasinu. A utečenci zaplatí spoustu peněz za to, že je dostanu do Británie."

Podle jeho tvrzení, byl součástí pašerácké sítě, nad ním byli ještě tři další muži a akci plánoval "šéf" z Velké Británie. 

V minulosti se zločinecké gangy zaměřovaly především na pašování utečenců v kamionech, teď se přeorientovaly na osobní automobily a dodávky, protože je méně pravděpodobné, že budou odhaleni. V obrovském množství aut překračujících každodenně francouzsko britské hranice, je téměř nemožné kontrolovat každé auto.

Francouzský právník, který obhajoval Hajiho u soudu uvedl, že se v posledních letech zintenzívnil nábor převaděčů. Mafiánské organizace se nyní zaměřují především na studenty s finančními problémy, i majitele barů a obchodníky, jejichž podniky bojují o přežití.

K prvním kontaktům mezi náboráři pašeráků a jejijch potencionálními spolupracovníky dochází například v kavárnách, kde zavedou řeč na osobní a finanční situaci "uchazečů", snaží se spřátelit, tahají z nich informace o jejich problémech. Zpracovávají je po několik týdnů a nakonec jim nabídnou "řešení" - propašování svých údajných příbuzných nebo kamarádů do země za finanční odměnu; odvolávají se humanitární důvody- prchají přece před válkou nebo před pronásledováním. Celá věc má ale stinnou stránku; jakmile adept jednou přistoupí na podobnou "výpomoc", už nebude moci vycouvat. Pokud by snad chtěl přestat, pašeráci začnou vyhrožovat, že se pomstí rodině nebo dětem. 

Řidiči, kteří "pracují" pro pašerácké gangy, si vydělávají mezi 2100 a 2800 librami za jednu cestu (80 až 107 tisíc korun). Mnozí z nich uskuteční jen jednu jízdu, někteří mají štěstí, a povedou se jim dvě nebo tři cesty. Při odhalení jim hrozí nepodmíněné tresty od šesti měsíců do dvou let.

Vítejte v Evropě! Objevili jsme web pro uprchlíky s návodem na infiltraci EU

Zarážející je, že Evropská unie bude v první fázi operace EU NAVFOR Med pouze monitorovat pašerácké trasy, ačkoliv je zřejmé, že bezpečnostní složky a tajné služby disponují spoustou informací. 

"Nejprve půjde o monitoring Středozemního moře, abychom věděli, kdo odkud vyplouvá a jaké trasy používá. Druhou částí je činnost výzvědných služeb, především na území severní Afriky, abychom byli schopni mapovat, kdo všechno se byznysu s chudobou účastní. Třetí důležitou částí je monitoring finančních toků – jsou v tom obrovské peníze, a když zmapujete, kam tečou, tak velmi rychle najdete zdroj," říká Tomáš Prouza, státní tajemník pro evropské záležitosti (Zdroj: Česká televize)

Zdroj: BBC NEWS

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.