Autor fotografie: HZS, Public domain|Popisek: UH-60 a armádní Mi-171 v Českém Švýcarsku
Ministerstvo vnitra oznámilo záměr vyhlásit výběrové řízení, jehož cílem je nákup šesti vtrulníků za předpokládanou cenu 5,785 miliardy bez DPH. Primárně mají sloužit k hašení požárů, ale musejí být víceúčelové.
Svého času bylo tématem pořízení dvou těžkých vrtulníků pro Policii České republiky. Šlo o reflexi zkušeností cvičení Démon 2018. Útvar rychlého nasazení (URNA) tehdy nacvičoval vysvobození velkého počtu rukojmí při přepadení muzikálového představení čtyřiceti teroristy. Cvičení se účastnilo na 2000 komparzistů. Bylo nasazeno 400 policistů, čtyři vrtulníky Bell 412 Letecké služby Policie, zásahová vozidla a další technika. Zasahující týmy URNA musely být na místo převáženy kvůli nedostatečné kapacitě vrtulníků po částech. Aktuální akvizice šesti vrtulníků je motivována primárně jinou zkušeností: loňským rozsáhlým lesním požárem v Českém Švýcarsku. Nicméně vrtulníky mají být víceúčelové.
Primární je schopnost vrtulníků zahájit hašení v místě požáru do 90 minut
Ve věstníku veřejných zakázek čteme: „Předmětem plnění zadávacího řízení, na uzavření dvou rámcových dohod bez obnovení soutěže, je pořízení celkem 6 ks vrtulníků s transportní kapacitou alespoň 3 000 l vody a schopností zahájit hašení v místě požáru do 90 minut od vznesení požadavku. Zadávací řízení bude rozděleno na dvě části, neboť v části A budou poptávány výhradně nové vrtulníky a v části B, která je hrazena z finančních prostředků státního rozpočtu, budou rovněž připuštěny vrtulníky modernizované (repasované).
- Část A) - 3 vrtulníky budou pořízeny z prostředků EK z programu „rescEU,“ – pouze nové vrtulníky
- Část B) - 3 vrtulníky budou pořízeny ze státního rozpočtu ČR. – připuštěny i vrtulníky modernizované (repasované)
Jedná se o dvoumotorové turbínové vrtulníky se speciálním vybavením – odpojitelná přídavná nádrž na hašení požárů o kapacitě alespoň 3 000 l, integrovaná zatažitelná trubice, otvor pro plnění na zemi, cargo hák, palubní jeřáb a slaňovací zařízení. Primárním účelem použití vrtulníků je letecké hašení. Vrtulníky však musí být schopny víceúčelového nasazení, např. plnění úkolů SAR (vyhledávání a záchrana osob), záchrana s použitím jeřábu a slaňování, přeprava osob a nákladu uvnitř stroje i v podvěsu. Dále bude nedílnou součástí pořízení vrtulníků i výcvik personálu, náhradní díly a přeprava do ČR.“
Favoritem HZS jsou Black Hawky? Řešení má Leonardo i Airbus
Vrtulníky nabízející tyto schopnosti vrábějí společnosti Airbus (AS332 Super Puma nebo EC725 Caracal), Leonardo (AW101) nebo Sikorsky (S-92 nebo UH-60 Black Hawk). Všechny jsou využitelné jak pro přepravu dostatečně početných týmů zásahových jednotek tak pro efektivní hašení požárů ze vzduchu nebo evakuaci osob z ohrožené oblasti, apod. V médiích se objevily spekulace, že favoritem dosud nevyhlášené soutěže mají být Black Hawky od společnosti Sikorsky preferované údajně hasiči, zprostředkované nejmenovanou „velkou českou zbrojovkou“. Heli Company s.r.o. ze skupiny CSG, a TECH-MONT Helicopter Company, poskytují dva Black Hawky k posílení vrtulníků IZS v nejrizikovějším období, tj. od června do září, až do roku 2027.
AW101 nabízí ze zmíněných strojů nejvyšší kapacitu, maximální vzletovou hmotnost (bezmála 15 tun) a nejvyšší cestovní rychlost (280 km/h). Super Puma se může pochlubit nejvyšší maximální rychlostí (324 km/h). A S-92 zase nejdelším doletem (bezmála 1000 km). Záleží přitom na konkrétní verzi a plněném úkolu. V Evropě S-92 létají v Irsku a ve Velké Británii u pobřežní stráže. Super Pumy létají u spolkové policie v Německu a využívají je některé společnosti v Británii a Norsku. AW101 jsou nasazovány ve velkém počtu britským námořnictvem, již několik let také polským, létají v norském, dánském a portugalském letectvu, a samozřejmě v Itálii. Kdo se přihlásí do výběrového řízení a s jakou nabídkou, teprve uvidíme.