Autor fotografie: flickr.com (CC BY-ND 2.0) |Popisek: dálnice
Podzim patřil velkým tendrům. Ředitelství silnic a dálnic (dále ŘSD) soutěžilo čtyři miliardové tendry na výstavbu D11 a D35. Ve všech tendrech vítězné nabídky byly více než o jednu třetinu levnější, než ŘSD předpokládalo.
Zatímco na D11 ŘSD vítězné firmy vyzvalo k uzavření kontraktu, na D35 je vše jinak. ŘSD zkoumá zda vítěz může za takto nízkou cenu dálnici z Opatovic na Časy postavit. A to přesto, že vítězná cena na R35 je o něco vyšší než na D11. Konkrétně úsek D11 Smiřice - Jaroměř byla vysoutěžena s 52% úsporou oproti rozpočtu ŘSD a Opatovice Časy byly vysoutěženy jen s 37,92% úsporou.
Proč ŘSD se chová na D11 jinak než na D35, vyvolává řadu spekulací. Jde o největší tendry ŘSD za poslední léta a úsek D35 vyhrál s nejlepší cenovou nabídkou nový hráč na českém stavebním hřišti. Opatovice - Časy by mělo stavět konsorcium dvou bez nadsázky světových hráčů, kteří se rozhodli vstoupit na český trh. Největší italská stavební společnost na dopravní infrastrukturu Astaldi a o nic menší turecký obr Ictas. Staví v Polsku Rumunsku a nyní se rozhodli stavět i u nás. ,,A oproti tradičním dodavatelům svázaným zakulisními dohodami chtějí Italové přinést nové technologie, které v Čechách nejsou, což umožňuje zachovat zisk a přesto jít s cenou níž než konkurence,” sdělil SM dobře obeznamený zdroj pracující pro ŘSD.
psali jsme: NKÚ si příští rok posvítí na hospodaření armády, ŘSD či NBÚ
Podle informací tohoto zdroje navíc u vedení konsorcia panují obavy z účelové snahy vyřadit nového hráče z výběrového řízení. Proto konsorcium zaslalo vedení ŘSD dopis, kde se uvádí: ,,zadavatel z cenové nabídky uchazeče vybral položky jako položky, u kterých má zadavatel za to, že by mohly být naceněny mimořádně nízkou nabídkovou cenou, položky, jež v součtu tvoří cca 1 % nabídkové ceny, a má za to, že je zcela jednoznačné, že zadavatelem vybrané položky nejsou pro výši nabídkové ceny podstatné!”
Jinak řečeno ŘSD zkoumá položky, které i kdyby v celkové ceně nabídky zpochybnilo, tak by šlo o tak marginální vliv na cenu nabídky, že by toto jednání ŘSD nemohlo být objektivně hodnoceno jinak, než jako účelová snaha o neférové vyloučení uchazeče.
psali jsme: Česká stavební lobby v hledáčku Bruselu. Nový hráč ASTALDI na českém stavebním trhu útočí
Pro ČR jde o zcela novou situaci. Pokud se ŘSD rozhodne válčit s konsorciem, je už dnes evidentní, že celou věc začne šetřit bruselská administrativa. Výstavba dálnic je v ČR investována z velké části z bruselských dotací. Astaldi patří k nejvýznamnějším italským společnostem a Italové v Bruselu mají nezanedbatelné slovo včetně prezidenta Evropského parlamentu Antonia Tajaniho. SM už v prosinci přinesl informace o pochybnostech o objektivitě výběrového řízení ŘSD na D35. Kauzu budeme proto dále sledovat.
Italové v Bruselu mají nezanedbatetné slovo včetně prezidenta Evropského parlamentu Antonia Tajani.
Nepřehlédněte na Security magazínu: Defence - tanky, lodě, letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více