Výstavba D35 z Opatovic na Časy nabírá oproti D11 zpoždění. ŘSD se bojí italských cen. Bruselské dotace v ohrožení

Výstavba D35 z Opatovic na Časy nabírá oproti D11 zpoždění. ŘSD se bojí italských cen. Bruselské dotace v ohrožení
Autor fotografie: flickr.com (CC BY-ND 2.0) |Popisek: dálnice
11 / 01 / 2018, 14:00

Podzim patřil velkým tendrům. Ředitelství silnic a dálnic (dále ŘSD) soutěžilo čtyři miliardové tendry na výstavbu D11 a D35. Ve všech tendrech vítězné nabídky byly více než o jednu třetinu levnější, než ŘSD předpokládalo.

Zatímco na D11 ŘSD vítězné firmy vyzvalo k uzavření kontraktu, na D35 je vše jinak. ŘSD zkoumá zda vítěz může za takto nízkou cenu dálnici z Opatovic na Časy postavit. A to přesto, že vítězná cena na R35 je o něco vyšší než na D11. Konkrétně úsek D11 Smiřice - Jaroměř byla vysoutěžena s 52% úsporou oproti rozpočtu ŘSD a Opatovice Časy byly vysoutěženy jen s 37,92% úsporou.

Proč ŘSD se chová na D11 jinak než na D35, vyvolává řadu spekulací. Jde o největší tendry ŘSD za poslední léta a úsek D35 vyhrál s nejlepší cenovou nabídkou nový hráč na českém stavebním hřišti. Opatovice - Časy by mělo stavět konsorcium dvou bez nadsázky světových hráčů, kteří se rozhodli vstoupit na český trh. Největší italská stavební společnost na dopravní infrastrukturu Astaldi a o nic menší turecký obr Ictas. Staví v Polsku Rumunsku a nyní se rozhodli stavět i u nás. ,,A oproti tradičním dodavatelům svázaným zakulisními dohodami chtějí Italové přinést nové technologie, které v Čechách nejsou, což umožňuje zachovat zisk a přesto jít s cenou níž než konkurence,” sdělil SM dobře obeznamený zdroj pracující pro ŘSD.

psali jsme: NKÚ si příští rok posvítí na hospodaření armády, ŘSD či NBÚ

Podle informací tohoto zdroje navíc u vedení konsorcia panují obavy z účelové snahy vyřadit nového hráče z výběrového řízení. Proto konsorcium zaslalo vedení ŘSD dopis, kde se uvádí: ,,zadavatel z cenové nabídky uchazeče vybral položky jako položky, u kterých má zadavatel za to, že by mohly být naceněny mimořádně nízkou nabídkovou cenou, položky, jež v součtu tvoří cca 1 % nabídkové ceny, a má za to, že je zcela jednoznačné, že zadavatelem vybrané položky nejsou pro výši nabídkové ceny podstatné!”

Jinak řečeno ŘSD zkoumá položky, které i kdyby v celkové ceně nabídky zpochybnilo, tak by šlo o tak marginální vliv na cenu nabídky, že by toto jednání ŘSD nemohlo být objektivně hodnoceno jinak, než jako účelová snaha o neférové vyloučení uchazeče.

psali jsme: Česká stavební lobby v hledáčku Bruselu. Nový hráč ASTALDI na českém stavebním trhu útočí

Pro ČR jde o zcela novou situaci. Pokud se ŘSD rozhodne válčit s konsorciem, je už dnes evidentní, že celou věc začne šetřit bruselská administrativa. Výstavba dálnic je v ČR investována z velké části z bruselských dotací. Astaldi patří k nejvýznamnějším italským společnostem a Italové v Bruselu mají nezanedbatelné slovo včetně prezidenta Evropského parlamentu Antonia Tajaniho. SM už v prosinci přinesl informace o pochybnostech o objektivitě výběrového řízení ŘSD na D35. Kauzu budeme proto dále sledovat.

Italové v Bruselu mají nezanedbatetné slovo včetně prezidenta Evropského parlamentu Antonia Tajani. 

 

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Defence  - tanky, lodě,  letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace