Autor fotografie: US Navy|Popisek: Počítačová ilustrace USS Gerald Ford
Tak jako byly na smetiště dějin odsunuty bitevní lodě právě nosiči letadel, hrozí nyní něco podobného i letadlovým lodím třídy Nimitz a Gerald Ford, pokud se nezmění myšlení vedení US Navy.
Podle bývalého kapitána US Navy Dr. Jerryho Hendrixe hrozí americké flotile, že investice 13 miliard dolarů do nových lodí budou vyhozené peníze, pokud US Navy urychleně nezmění svou strategii (cena je za jednu loď třídy Ford). Tedy nezmění své letadlové lodě na nosiče nejen pilotovaných letadel, ale hlavně dronů a vyhne se rizikovému nasazení lodí do prostředí, kde hrozí útoky čínských, nebo ruských proti-lodních raket.
Hendrix se domnívá, že pouze investice do nových bezpilotních strojů dlouhého dosahu, vypustitelných ideálně z malých a levných letadlových lodí, může obnovit význam letadlových lodí USA tváří v tvář novým raketám, zabijákům letadlových lodí, které chystá Čína, nebo Rusko. Letadla na stávajících lodích mají podle Hendrixe pořád malý dolet, což je podle jeho argumentů pádný důvod na optimalizaci UCLASS dronu na dlouhé lety.
„Pořád si myslím, že Ford je hrozně drahý, pořád si myslím, že můžeme stavět letadlové lodě levněji,“ řekl bývalý kapitán Hendrix redakci Breaking Defense.
A v tomto názoru není osamocený, bývalý pilot a člen Senátu John McCain opakovaně napadá program výstavby letadlových lodí třídy Ford jako předražený a opožděný.
Starší a menší lodě jako například USS Forrestal, která sloužila mezi roky 1955 – 1993 měla sice menší výtlak, ale byla schopná nést až 90 letadel s větším doletem, než mají stávající palubní stroje F-18 a budoucí (možná) palubní letoun F-35C. A4-Skyhawk měl dolet až 625 nm, A3D Skywarrior dokonce 1 800 nm. Moderní F-18 má dolet pouhých 500 nm.
Navíc rozpočtová omezení znamenají, že i tak obrovská loď jako je Gerald Ford ponese jen 62 letadel a na to prostě není výtlak 100 000 tun zapotřebí. Co se týče efektivity tak ta je také pochybná – cena Gerald Ford je asi 13 miliard dolarů, lodě třídy Nimitz stály 4,5 miliardy! Různá vylepšení znamenají, že z hlediska počtu letadel, která je letadlová loď schopná dostat do vzduchu během 24 hodin, se 3 Fordy rovnají 4 Nimitzům…
Od okamžiku, kdy zmizela hrozba války se SSSR, se americké námořnictvo soustředilo na nálety na krátkou vzdálenost, velmi dlouhé mise z Indického oceánu do Afghánistánu jsou výjimkou. Ještě v roce 1996 byly na letadlových lodích letadla s dlouhým doletem jako A-6 Intruder, S-3 Viking nebo F-14 Tomcat s průměrným doletem 800 námořních mil. V roce 2006 to ale bylo i díky novým F-18 pod 500 nm!
Čína představila nové protilodní rakety s doletem až 1 000 námořních mil, takže zcela logicky je zapotřebí pro budoucí letadlové lodi mít bezpilotní stroj, který bude mít dolet minimálně 2 000 námořních mil. Ideální by tedy bylo zrušit nákup F-35C a peníze investovat do UCLASS dronu.
Počty jsou jednoduché, snížením počtu objednávek F-35C nebo jejich úplným zrušením bude moc námořnictvo nasadit více moderních dronů a ušetří peníze daňových poplatníků.
Zdroj: Breaking Defense