YF-22 přistál na břiše kvůli chybě softwaru
Autor fotografie: (US Air Force foto).|Popisek: Lockheed-Boeing-General Dynamics YF-22s.
Prototyp legendární stíhačky a předchůdce F-22 Raptor měl v roce 1992 závažný problém.
Lockheed Martin/Boeing F-22A Raptor je americký stíhací letoun používající technologii stealth. Je to aktuálně jedna z nejvyspělejších a nejmodernějších sériově vyráběných stíhaček na světě. Raptor byl vyvíjen především jako letoun pro získání vzdušné nadvlády, ale je schopen i protizemních útoků, elektronického boje a špionážních misí. USAF považuje F-22 Raptor za základní prvek své bojové síly.
Letoun vyvinula společnost Lockheed Martin, která vyrábí trup, kostru letounu, zbraňové systémy a stará se i o kompletaci celého letounu. Partnerem při výrobě typu je Boeing Integrated Defense Systems (divize koncernu Boeing), který vyrábí křídla, ocasní část trupu, dodává avioniku a veškeré vybavení pro výcvik a údržbu letounů. Letoun prošel velice zdlouhavým vývojem, během kterého se měnilo jeho označení: nejprve YF-22, F-22 či F/A-22, až byl nakonec přijat do služby pod současným názvem.
V roce 1981 potřebovala USAF nahradit tehdejší F-15s a F-16s a o šest let později byl představen nový typ pod označením YF-22. Prototyp byla skvěle vypadající stíhačka s nejmodernější technologií, která byla velmi závislá na použitém softwaru, který ovládal celý systém. A co dokáže chyba softwaru se ukázalo při testování v dubnu 1992, kdy s YF-22 letěl zkušební pilot Tom Morgenfeld.
Tagy článku