YF-22 přistál na břiše kvůli chybě softwaru

YF-22 přistál na břiše kvůli chybě softwaru
Autor fotografie: (US Air Force foto).|Popisek: Lockheed-Boeing-General Dynamics YF-22s.
04 / 02 / 2016, 18:30

Prototyp legendární stíhačky a předchůdce F-22 Raptor měl v roce 1992 závažný problém.

Lockheed Martin/Boeing F-22A Raptor je americký stíhací letoun používající technologii stealth. Je to aktuálně jedna z nejvyspělejších a nejmodernějších sériově vyráběných stíhaček na světě. Raptor byl vyvíjen především jako letoun pro získání vzdušné nadvlády, ale je schopen i protizemních útoků, elektronického boje a špionážních misí. USAF považuje F-22 Raptor za základní prvek své bojové síly.

Letoun vyvinula společnost Lockheed Martin, která vyrábí trup, kostru letounu, zbraňové systémy a stará se i o kompletaci celého letounu. Partnerem při výrobě typu je Boeing Integrated Defense Systems (divize koncernu Boeing), který vyrábí křídla, ocasní část trupu, dodává avioniku a veškeré vybavení pro výcvik a údržbu letounů. Letoun prošel velice zdlouhavým vývojem, během kterého se měnilo jeho označení: nejprve YF-22F-22 či F/A-22, až byl nakonec přijat do služby pod současným názvem.

V roce 1981 potřebovala USAF nahradit tehdejší F-15s a F-16s a o šest let později byl představen nový typ pod označením YF-22. Prototyp byla skvěle vypadající stíhačka s nejmodernější technologií, která byla velmi závislá na použitém softwaru, který ovládal celý systém. A co dokáže chyba softwaru se ukázalo při testování v dubnu 1992, kdy s YF-22 letěl zkušební pilot Tom Morgenfeld. 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.