Ochranka banky měla pohrozit ženě vykázáním za kojení dítěte. Pracovníci bezpečnostních služeb často postrádají školení na toleranci odlišnosti, říká expert

Ochranka banky měla pohrozit ženě vykázáním za kojení dítěte. Pracovníci bezpečnostních služeb často postrádají školení na toleranci odlišnosti, říká expert
15 / 04 / 2019, 15:00

Lucia K. navštívila pražskou pobočku Raiffeisenbank a ve frontě při tom kojila svou roční dceru. Po nějaké chvíli k ní přistoupil pracovník ochranky, který měl její ,,jednání" označit za exhibování a pohrozit jí vykázáním z banky. Žena nakonec z banky sama odešla a dceru nakojila na blízkém náměstí. Podle bezpečnostního experta Mgr. Davida Rožka, kterého Security magazín oslovil, postrádají pracovníci ochranky nezřídka školení na toleranci odlišnosti.

Lucia K. později uvedla, že pracovník ochranky jí měl vyhrožovat, že pokud se hned nezahalí, tak ji nechá vyvést. Žena sama odešla do blízkého parku a tam dceru nakojila. Podle vedení banky měl pracovník ochranky ženu vyzvat pouze k tomu, ať se zahalí a nevyhrožoval tím, že ji vyvede z pobočky. Nicméně banka už ženě poslala omluvný dopis.

Zároveň se tím vyvolala diskuse, zda mají mít banky speciálně vyhrazený prostor pro kojící matky a zároveň debata o tom, zda pracovník ochranky měl pochybit, či nikoliv, a zda jsou dostatečně příslušníci ochranky  proškoleni i na tyto citlivé situace.

SM oslovil bezpečnostního experta Mgr. Davida Rožka, aby se k možnému pochybení ze strany pracovníka ochranky vyjádřil. ,,Pochybení záleží na tom, jak je postaven návštěvní řád a pravidla objektu, který střeží. Pokud se tam explicitně hovoří o zákazu kojení, pracovník nepochybil a celé břímě padá na provozovatele objektu. Pokud však návštěvní řád není takto konkrétní, jedná se o chybné vyhodnocení situace, protože podle platných norem české legislativy se o exhibování-odhalování na veřejnosti (v přestupku) nejedná, uvedl pro SM Rožek.

Ten také zdůraznil, že ,,pracovníci bezpečnostních služeb často postrádají školení na podstatu přestupkového jednání i na potřebu tolerovat odlišnosti a objektivně hodnotit situaci kolem sebe". Podle Rožka je zejména s s tolerancí k rozdílnostem v naší společnosti v poslední době u těchto pracovníků problém.

Rožek pro SM uvedl, že namístě byla i větší empatie ze strany pracovníka ochranky. ,,Na místě to chtělo vyhodnotit i reakce ostatních osob a nenechat se ovládnout jen vlastním pocitem nebo názorem. Současně je třeba si uvědomit, že bezpečnostní pracovník v tu chvíli vystupoval jménem provozovatele objektu, který teď za jeho jednání ponese následky," uzavřel Rožek.

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace