Zabiják Migů se loučí

Zabiják Migů se loučí
Autor: US Air Force|Popisek: F-4 Phantom II se loučí
19 / 08 / 2015, 11:30

Podplukovník Todd Houchins, velící důstojník 53. Test Support Squadron a jeden z posledních kvalifikovaných pilotů legendárního stroje F-4 Phantom II v letectvu USA pojíždí se svým QF-4 Phantom na startovací dráze na letecké základně Tyndall AFB na Floridě.

„Létat s letounem F-4G je jako řídit klasický automobil Corvette z roku osmašedesát. Je to prostě fantastické! Čistá, surová síla!“ Major Tom Pfeifer

24. července 2015 vzlétnula legenda vietnamské války a studené války naposledy jako součást 82. Aerial Target Squadron a stroj se i s pilotem vydal na svůj poslední pilotovaný let do Nového Mexika. Mohutný řev z motorů twin General Electric J79, a obrovská šedá stíhačka s typickou zádí se zvedla do vzduchu.

Konec F-4 v americkém letectvu se rychle blíží. Zbývající Phantomy QF-4 budou pravděpodobně zničeny jako nepilotované letecké cíle a budou nově nahrazeny stroji QF-16, které lépe simulují letecké hrozby představované stroji čtvrté a páté generace, tedy ty hrozby kterým budou američtí stíhači čelit v příštích 15-20 letech.

Phantom je posledním strojem USA, za jehož kniplem dosáhl někdo označení letecké eso, tedy pilot s potvrzeným počtem 5 sestřelů.

Těžký, dvoumotorový a dvoumístný stíhač McDonnell Douglas F-4 Phantom II vznikl jako palubní letoun  US Navy a jehoprvní verze nebyly vybaveny dělem - tato chyba byla po trpké zkušenosti ve Vietnamu ale napravena a stroj získal rotačním kanón M61A1 Vulcan.

F-4 Phantom at Guantanamo Bay

Do příchodu stroje F-15 na konci 70.let minulého století byl dominantním typem stíhače ve všech ozbrojených složkách Spojených států. Zúčastnil se většiny konfliktů 2.poloviny 20.století, od Vietnamu až po Válku v Zálivu.

Postaveno bylo od roku 1958 do roku 1981 celkem 5 195 strojů a Phantom se tak stal nejvíce vyráběným americkým nadzvukovým strojem.

Válka ve Vietnamu - zabiják Migů

US Navy

Během války ve Vietnamu používalo US Navy letouny F-4B, F-4J a F-4N. Posádky  si nárokují 57 vítězství ve vzdušných soubojích při vlastní ztrátě 71 Phantomů v boji (5 sestřelili nepřátelské letouny, 13 protiletecké řízené střely a 53 palba protileteckého dělostřelectva a ručních zbraní). 

Námořní pěchota

Piloti F-4 námořní pěchoty si nárokují tři sestřelené MiGy (dva při letech smíšených posádek) přičemž ztratili 72 letounů v boji (1 sestřelen MiGem, 65 palbou protileteckých zbraní a 6 na zemi při útocích na základny).

US Air Force

Letouny USAF F-4C/D/E si nárokují sestřelení 107,5 strojů MiG v jihovýchodní Asii (50 střelou Sparrow, 31 střelou Sidewinder, 5 střelou Falcon, 15,5 leteckým kanónem a šest jiným způsobem). Naopak pouhých 33 strojů sestřelily nepřátelské Migy.

Capt Charles B DeBellevue

Nejúspěšnějším leteckým esem ve Vietnamu se stal Capt. Charles B. DeBellevue se šesti sestřely (4 Mig-21 a 2 Mig-19.)

Pouštní bouře

McDonnel Douglas Phantom F-4G Wild Weasel, 52nd TFW, 23rd FS, 69-0278

Během první Války v Zálivu piloti na strojích F-4G Advanced Wild Weasel (Divoké lasičky k umlčování PVO) byli tak úspěšní, že letka zůstala zachována i po válce, až do roku 1996.

Upravené letouny QF-4 jako bezpilotní cvičné stroje odejdou během tohoto roku a tím bude ukončena služba tohoto stroje, který strávil u americké armády 57 let, během kterých získal i ve službě jiných států celkem 393 vzdušných vítězství.

Zdroj: tacairnet.com, Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace