Autor fotografie: US Air Force|Popisek: F-4 Phantom II se loučí
Podplukovník Todd Houchins, velící důstojník 53. Test Support Squadron a jeden z posledních kvalifikovaných pilotů legendárního stroje F-4 Phantom II v letectvu USA pojíždí se svým QF-4 Phantom na startovací dráze na letecké základně Tyndall AFB na Floridě.
„Létat s letounem F-4G je jako řídit klasický automobil Corvette z roku osmašedesát. Je to prostě fantastické! Čistá, surová síla!“ Major Tom Pfeifer
24. července 2015 vzlétnula legenda vietnamské války a studené války naposledy jako součást 82. Aerial Target Squadron a stroj se i s pilotem vydal na svůj poslední pilotovaný let do Nového Mexika. Mohutný řev z motorů twin General Electric J79, a obrovská šedá stíhačka s typickou zádí se zvedla do vzduchu.
Konec F-4 v americkém letectvu se rychle blíží. Zbývající Phantomy QF-4 budou pravděpodobně zničeny jako nepilotované letecké cíle a budou nově nahrazeny stroji QF-16, které lépe simulují letecké hrozby představované stroji čtvrté a páté generace, tedy ty hrozby kterým budou američtí stíhači čelit v příštích 15-20 letech.
Phantom je posledním strojem USA, za jehož kniplem dosáhl někdo označení letecké eso, tedy pilot s potvrzeným počtem 5 sestřelů.
Těžký, dvoumotorový a dvoumístný stíhač McDonnell Douglas F-4 Phantom II vznikl jako palubní letoun US Navy a jehoprvní verze nebyly vybaveny dělem - tato chyba byla po trpké zkušenosti ve Vietnamu ale napravena a stroj získal rotačním kanón M61A1 Vulcan.
Do příchodu stroje F-15 na konci 70.let minulého století byl dominantním typem stíhače ve všech ozbrojených složkách Spojených států. Zúčastnil se většiny konfliktů 2.poloviny 20.století, od Vietnamu až po Válku v Zálivu.
Postaveno bylo od roku 1958 do roku 1981 celkem 5 195 strojů a Phantom se tak stal nejvíce vyráběným americkým nadzvukovým strojem.
Válka ve Vietnamu - zabiják Migů
US Navy
Během války ve Vietnamu používalo US Navy letouny F-4B, F-4J a F-4N. Posádky si nárokují 57 vítězství ve vzdušných soubojích při vlastní ztrátě 71 Phantomů v boji (5 sestřelili nepřátelské letouny, 13 protiletecké řízené střely a 53 palba protileteckého dělostřelectva a ručních zbraní).
Námořní pěchota
Piloti F-4 námořní pěchoty si nárokují tři sestřelené MiGy (dva při letech smíšených posádek) přičemž ztratili 72 letounů v boji (1 sestřelen MiGem, 65 palbou protileteckých zbraní a 6 na zemi při útocích na základny).
US Air Force
Letouny USAF F-4C/D/E si nárokují sestřelení 107,5 strojů MiG v jihovýchodní Asii (50 střelou Sparrow, 31 střelou Sidewinder, 5 střelou Falcon, 15,5 leteckým kanónem a šest jiným způsobem). Naopak pouhých 33 strojů sestřelily nepřátelské Migy.
Nejúspěšnějším leteckým esem ve Vietnamu se stal Capt. Charles B. DeBellevue se šesti sestřely (4 Mig-21 a 2 Mig-19.)
Pouštní bouře
Během první Války v Zálivu piloti na strojích F-4G Advanced Wild Weasel (Divoké lasičky k umlčování PVO) byli tak úspěšní, že letka zůstala zachována i po válce, až do roku 1996.
Upravené letouny QF-4 jako bezpilotní cvičné stroje odejdou během tohoto roku a tím bude ukončena služba tohoto stroje, který strávil u americké armády 57 let, během kterých získal i ve službě jiných států celkem 393 vzdušných vítězství.
Zdroj: tacairnet.com, Wikipedie